Hej sitter och söker efter en bra klinga till gersågen som enbart skall användas till lister och foder där jag vill ha riktigt fina snitt.

Vad rekommenderas rent generellt för slipning (ATB eller TCG) för fina rena snitt?

Har kollat på Bosch egna klingor och då står framförallt 4 stycken ut.

1: Optiline for wood 60t. Denna klinga har ATB/N slipning och "sågresultat": 3

2:Multimaterial 80t. Denna klinga har HLTCG slipning och "sågresultat": 3

3: Best for laminate 60t. Denna klinga har HLTCG slipning och "sågresultat": 4

4 Expert for multimaterials 64t. Denna klinga har TCG slipning och "sågresultat": 3

Är det någon här som har erfarenhet av någon av dessa klingor? Eller kanske har något annat tips om en bra klinga till vettig peng.

/Martin

ATB slipning och negativ spånvinkel, det är det du "vill" ha för bra kapresultat i trä. Ju fler tänder desto bättre. Allra viktigast är att klingan är riktigt vass.

Själv har jag Bosch, Best for wood 48t. Mycket nöjd med den.

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
vectrex skrev:
ATB slipning och negativ spånvinkel, det är det du "vill" ha för bra kapresultat i trä. Ju fler tänder desto bättre. Allra viktigast är att klingan är riktigt vass.

Top Precision klingor är riktigt bra :thumbup:

vectrex skrev:
Har också samma, väldigt nöjd. Stor skillnad på min original Metabo klinga.

den som sitter på orginal är inte den bra nog?
min skar som en laser ,iallafall innan jag gerade in i stödet.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Jo originalklingan är rätt okej. Men den får jobba rätt bra med att såga upp regel, panel och trallvirke mm. Vilket inte gör den vassare.... Så denna extra klinga skall endast användas till att såga lister, foder mm där jag vill ha perfekta snitt.

Fick tag i en Optiline for wood 60t. för 300kr som en bekant hade liggande oanvänd. Vilket kändes som ett trevligt pris. Återkommer med recension inom kort då jag jämfört den mot originalklingan (optiline for wood 48t)

Lyfter denna tråd igen.

Kan jag förvänta mig mindre kantfnas när jag sågar lister om jag köper en 60t Bosch optiline istället för original 48t på 8gcm ? Originalet är inte helt nytt längre heller, har byggt ett par altaner med den.

Ska jag satsa på någon annan boschklinga?

Alternativt har lokala bygghandeln hitachi 60t, erfarenheter av denna?

/O

Det viktigaste är att vända listen rätt så tänderna slår mot fina sidan, på baksidan blir det alltid lite fnas om kan inte kör med offerbit.

Protte

Bumpar tråden och undrar istället vilken 210-215mm klinga ni rekommenderar till en Hitachi Gersåg?? Skall endast användas till grovsågning typ reglar.... köpte en klinga från Hornbach sist, (vet ej märke eller tänder) men upplevde inte ens att den var bra som ny. Tyckte det var tungsågat och flisade sig mycket?

Brukar ni köpa i Sverige eller beställer ni från eBay?

C crazytok skrev:
Bumpar tråden och undrar istället vilken 210-215mm klinga ni rekommenderar till en Hitachi Gersåg?? Skall endast användas till grovsågning typ reglar.... köpte en klinga från Hornbach sist, (vet ej märke eller tänder) men upplevde inte ens att den var bra som ny. Tyckte det var tungsågat och flisade sig mycket?

Är det för grovsågning så ser jag inte poängen i att köpa en ny över huvud taget. Men en rätt grovtandad ATB med negativ eller nära 0 i spånvinkel är väl vettigt för grovsågning. Viktigast är att den är vass, vilket klingor normalt är när de är nya.

Med tanke på att det luktar bränt trä och att regeln blir brun när jag sågar, så ser jag en stor poäng i att byta klinga. :crysmile:

C crazytok skrev:

Jag kör med klinga från Biltema, fungerar minst lika bra som någon annan klinga jag provat.
159:- är överkomligt tycker jag,
https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/elsagar/sagblad/sagklinga-for-cirkelsag-2000016903

C crazytok skrev:
Med tanke på att det luktar bränt trä och att regeln blir brun när jag sågar, så ser jag en stor poäng i att byta klinga. :crysmile:
Jag menade att dom går att lämna in för slipning för ca 100kr. Man behöver inte köpa ny.

Har din varit så sen den var ny låter det ju mer som att det är något fel på den dock.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.