2 117 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Kapsåg med bra dammuppsamling
Jag har idag en grön Bosch PCM8. Sågen i sig funkar galant men spånuppsamligen är ju fullständigt obefintlig. Jag kopplade på grovdammsugaren men jag tror inte att den lyckades fånga ett enda spån. Som jämförelse har jag en TS55 sänksåg och den skulle jag kunna använda i vardagsrummet utan att frun ens märkt att jag varit där.
Nu funderar jag på om jag ska byta ut sågen mot något som jag kan använda inne i garaget för att kapa MDF osv utan att det blir allt för skitigt. En extra bonus vore om jag tex kunde ställa upp sågen på övervåningen och kapa golvlister utan att det blir för skitigt.
En viktig faktor här är också priset. Jag gissar att Festool är the way to go som vanligt men priserna blir ju då helt orimliga. Jag siktar på att försöka hitta något begagnat så bland det som sålt rätt bra de senaste åren (ökar ju chansen att hitta begagnat), vilka modeller är bäst på spånuppsamling till grovdammsugare?
Nu funderar jag på om jag ska byta ut sågen mot något som jag kan använda inne i garaget för att kapa MDF osv utan att det blir allt för skitigt. En extra bonus vore om jag tex kunde ställa upp sågen på övervåningen och kapa golvlister utan att det blir för skitigt.
En viktig faktor här är också priset. Jag gissar att Festool är the way to go som vanligt men priserna blir ju då helt orimliga. Jag siktar på att försöka hitta något begagnat så bland det som sålt rätt bra de senaste åren (ökar ju chansen att hitta begagnat), vilka modeller är bäst på spånuppsamling till grovdammsugare?
Bosch har, oavsett färg och modell, förbannat dåligt dammuppfång.
Festool enligt mina erfarenheter den bästa men kostar ju tyvärr en del.
Jag har en kapex tillsammans med en dammsugare midi och de blir inte mycket damm kvar när sågandet är klart.
Festool enligt mina erfarenheter den bästa men kostar ju tyvärr en del.
Jag har en kapex tillsammans med en dammsugare midi och de blir inte mycket damm kvar när sågandet är klart.
Oavsett märke så finns det ingen kapsåg som har riktigt bra dammupptagning. Konstruktionen som sådan är helt enkelt väldigt svår att fånga damm ifrån.
Minst dålig är Festool Kapex.
Minst dålig är Festool Kapex.
Har en Kapex KS60. Älskar sågen, men precis som ovan skribent säger så blir det damm och spån att dammsuga upp efter användning. Svårt att komma ifrån.
Har man sågarnas utformning att göra.
Kopplar man en rejäl spånsug till lär det dock bli mindre kanske
Har man sågarnas utformning att göra.
Kopplar man en rejäl spånsug till lär det dock bli mindre kanske
Cool lösning! Mitt problem är dock att jag mest av allt behöver lösningen för lister, vilket innebär gering... Men nåt liknande i formen av en säck eller nåt annat som man hänger i bakkant borde göra stor nytta. Som det ser ut nu sprutar den ju ut enorma mängder spån rakt bakåt. Varför den ordinarie dammuppsamlaren sitter uppåt förstår jag mig verkligen inte på
Klicka här för att svara