2 542 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Klyva med 48 tandad sågklinga
Hej,
Har en sänksåg av märke Bosch GKT 55 GCE med en Bosch 2608642384 Top Precision Best for Wood sågklinga. Sågklingan har 48 tänder och undrar om någon har erfarenhet av att klyva furu med denna?
Har en sänksåg av märke Bosch GKT 55 GCE med en Bosch 2608642384 Top Precision Best for Wood sågklinga. Sågklingan har 48 tänder och undrar om någon har erfarenhet av att klyva furu med denna?
Jag har ingen erfarenhet av just den sågen men jag hade nog försökt undvika att klyva med 48 T klingan. Även om furu nog hör till ett av de snällare träslagen i detta sammanhanget så kommer det antagligen ändå att gå väldigt trögt och det bränner lätt. Min rekommendation är att även skaffa en lämplig klyvklinga. För att stämma med skenorna vid klingbyte så bör den nog ha samma tjocklek som 48 T klingan. Jag vet inte hur det stämmer med övriga Bosch klingor men Festools Panther klinga brukar få mycket beröm som klyvklinga. Jag antar att Bosch också har en motsvarande klinga som matchar tjockleken på den nuvarande klingan.
exempel:
https://www.toolab.se/produkt/Festool-Sagklinga-160mm-Tramaterial-Byggskivor--Mjuka-plaster
Handlar det bara om något enstaka snitt så finns det även billiga klingor på t.ex. Biltema som nog fungerar.
exempel:
https://www.toolab.se/produkt/Festool-Sagklinga-160mm-Tramaterial-Byggskivor--Mjuka-plaster
Handlar det bara om något enstaka snitt så finns det även billiga klingor på t.ex. Biltema som nog fungerar.
Japp, kommer nog bli nån meter totalt som ska klyvas så det låter ju lämpligt med en annan klinga. Kan ju vara bra att ha i verktygslådan framöver.jac skrev:
Jag har ingen erfarenhet av just den sågen men jag hade nog försökt undvika att klyva med 48 T klingan. Även om furu nog hör till ett av de snällare träslagen i detta sammanhanget så kommer det antagligen ändå att gå väldigt trögt och det bränner lätt. Min rekommendation är att även skaffa en lämplig klyvklinga. För att stämma med skenorna vid klingbyte så bör den nog ha samma tjocklek som 48 T klingan. Jag vet inte hur det stämmer med övriga Bosch klingor men Festools Panther klinga brukar få mycket beröm som klyvklinga. Jag antar att Bosch också har en motsvarande klinga som matchar tjockleken på den nuvarande klingan.
exempel:
[länk]
Handlar det bara om något enstaka snitt så finns det även billiga klingor på t.ex. Biltema som nog fungerar.
Helt klart ett korrekt råd att skaffa en klinga som är mer grovtandad. MEN, är det bara en meter furu du ska klyva så går det självklart bra med den klingan du har nu också. Nu har du inte skrivit hur tjockt virket är och det är ju av rätt avgörande betydelse. Ge det ett försök och såga lugnt och försiktigt så kännder du rätt snabbt hur trögt det går. I värsta fall så kan du ju såga först halva tjockleken i ett pass och sen gå igenom hela i pass nr 2.
Skulle det bränna lite så är det enkelt att få bort med en handhyvel t.ex.
Skulle det bränna lite så är det enkelt att få bort med en handhyvel t.ex.
Skickade iväg ett mail till proffsmagasinet där jag köpt sågen och frågade om dom hade några klingor dom rekommenderade men fick som svar att de inte hade det till min maskin men att det nog inte skulle vara några problem om jag körde lite lugnare med klingan som sitter på.
Varje snitt blir inte mer än en meter men den totala längden blir mer. Virket är stavlimmad furu 18mm tjockt så det är ju inga extrema påfrestningar tänker jag. Jag tänker ju att det säkerligen går att såga med klingan som sitter på men vill helst inte utsätta maskinen för onödig ångest. Depression önskar jag liksom ingen, framförallt inte min sänksåg...
Varje snitt blir inte mer än en meter men den totala längden blir mer. Virket är stavlimmad furu 18mm tjockt så det är ju inga extrema påfrestningar tänker jag. Jag tänker ju att det säkerligen går att såga med klingan som sitter på men vill helst inte utsätta maskinen för onödig ångest. Depression önskar jag liksom ingen, framförallt inte min sänksåg...
18mm furu är inga som helst problem för den klingan.Jokmok skrev:
Skickade iväg ett mail till proffsmagasinet där jag köpt sågen och frågade om dom hade några klingor dom rekommenderade men fick som svar att de inte hade det till min maskin men att det nog inte skulle vara några problem om jag körde lite lugnare med klingan som sitter på.
Varje snitt blir inte mer än en meter men den totala längden blir mer. Virket är stavlimmad furu 18mm tjockt så det är ju inga extrema påfrestningar tänker jag. Jag tänker ju att det säkerligen går att såga med klingan som sitter på men vill helst inte utsätta maskinen för onödig ångest. Depression önskar jag liksom ingen, framförallt inte min sänksåg...
Jag har kluvit 85mm massiv ek med samma såg och samma klinga (från 2 håll då).
Klicka här för att svara