P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Fein och Bosch har slagit sina kloka huvuden ihop och gjort ett helt nytt snabbfäste för multimaskiner vid namn Starlock. finns tydligen tre olika fästen.. Starlock, Starlock plus och Starlock max.. sistnämda är för kommande Fein Supercut QSL 500 och Bosch GOP 500..
så vad tror ni?.. är detta något för att få monopol för sågblad så inte oem tillverkare ska kunna erbjuda billigare blad? eller är det bara precis som det är, ett bättre system?..
och innebär detta att även Fein kommer att få ett verktygslös bladbyte såsom Bosch har? istället för en pinne.
så vad tror ni?.. är detta något för att få monopol för sågblad så inte oem tillverkare ska kunna erbjuda billigare blad? eller är det bara precis som det är, ett bättre system?..
och innebär detta att även Fein kommer att få ett verktygslös bladbyte såsom Bosch har? istället för en pinne.
Har aldrig upplevt att OIS-infästningen varit ett problem på min GOP300, men det kanske behövs rejälare saker till en maskin på 500W?
Det ser ju i alla fall ut som att Starlockbladen kommer att kunna passa i OIS-fästet, så det verkar ju i alla fall vara bra.
Det ser ju i alla fall ut som att Starlockbladen kommer att kunna passa i OIS-fästet, så det verkar ju i alla fall vara bra.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Tja, mitt snabbfäste till Gop300 har ju pajat, så är väl inte helt övertygad om dess förträfflighet, ganska dyr reservdel typ 1/3 av maskinkostanden man måste byta hela klumpen inga smådelar säljs lösa, antagligen kraftiga fjädrar inuti som man kan skada sig på om man plockar isär den i delar.
Efter att ha läst på Bosch och andra tillverkares hemsidor om Starlock får jag intrycket att alla SL blad inte passar på alla SL maskiner, men stämmer det verkligen? Finns det något som hindrar ett SL Max blad att sitta på en SL Plus maskin? Att SL blad inte passar hur som helst på platta fästen är uppenbart, men att döma av bilderna på maskinen i trådstarten bör man kunna välja valfritt SL blad?
Precis samma hände med min GOP300. Jag iddes inte laga den för det hutlösa priset utan plockade fram min gamla billiga kina-maskin.Snailman skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag vill minnas att jag läste på min Fein 350q när jag fick den att SL Max är bakåtkompatibel med alla SL blad, men att vise versa ej är möjligt.
Dom har nog behövt förbättra infästningen just när det kommer mer kraftigare maskinen som ska klara grövre jobb..
Dom har nog behövt förbättra infästningen just när det kommer mer kraftigare maskinen som ska klara grövre jobb..
Men vad är det som hindrar då? Nån liten tagg eller stift? Olika stora stjärnor? Det måste ju finnas nåt som gör att bladen inte passar, men jag misslyckas med att hitta sånt på bilderna 
Jag är sugen på en GOP 18V-28, men om dess Starlock Plus fäste utesluter vissa tillbehör är den nog inte intressant.
Jag är sugen på en GOP 18V-28, men om dess Starlock Plus fäste utesluter vissa tillbehör är den nog inte intressant.
Köpte mig min första multimaskin i dagarna. Det blev en Fein 350Q med Starlockfäste. Har ju inget att referera till men upplever fästet väldigt snabbt och smidigt. Inga problem att hoppa mellan sågbredder eller från såg till slip etc etc. Den känns väldigt "multi"maskin för mig iaf. Att hålla på med en pinne skulle jag uppleva som omständigt.