Byggahus.se
Jag skrev ju en hel del här på forumet för ett par år sedan om mana planer på att starta snickeri som jag förberedde allt medan jag rehabiliterade ryggen. Sedan för två år sedan blev det tyst.
Orsaken till det var att ryggrehabiliteringen visade sig bli mycket mer utdragen än planerat. Pressen ledde till att jag fick ett litet återfall i min gamla utbrändhet.
Nå..... ingen skall tro att jag bara gav upp. Både ryggrehabiliteringen och snickeriplanerna har framskridit i stadig takt även om jag har valt att inte rapportera om dem eftersom det visade sig att jag orkade uträtta betydligt mera och återhämtade mig snabbare om jag inte rapporterade.
Nu börjar snickeriet som jag delar med en bekant bli färdigt att tas i drift. Han står för svarven och lådhörnstappmaskinen och monteringsbänken och lokalen. Resten är mitt i stort sett.

Här kommer en första bild:

Snickarbänken till vänster är gjord på Terjärv slöjdskola strax efter kriget. Bandsågen är min E.V.Beronius som sannolikt är tillverkad på 1910-talet och som jag har renoverat och moderniserat. Virkeshyllorna i bakgrunden är skrotfynd som hade blivit kippade och överkörda av en lastmaskin men de gick att reparera. Skivvagnen som skymtar bakom bandsågen är ett skrotfynd. Fräsbordet som skymtar till höger är ett hambygge av delar från en vertikalfräs av 1910-20-talsmodell.

• verkstad1. liten.JPG
  • Gilla
  • Wow
k_haddock och 11 till
  • Laddar…
Nästa bild:

I förgrunden Min Stenberg KEV600 kombimaskin från 1957. Helrenoverad och moderniserad. Till höger slipstenen som en kamrat byggde på stommen av en skrotad industritvättmaskin som de hade tvättat overaller med på Kemira. Spånsugen är en Penope som snart skall få patronfilter. Byrån är ett kontainerfynd som passar bra att förvara maskintillbehör i. Den blåröda virkeshyllan hittade jag på skroten. Så gott som hela spånsugssystemet är av begagnade spirorör som till stor del var gratis.

• verkstad2.liten.JPG
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Nästa bild:

Det vita verktygsskåpet som skymtar till vänster hittade jag när det var på vag att hamna i en kontainer vid en renovering. Just då var jag på väg på första dejten med min nuvarande sambo så hon såg omedelbart att jag körde med en gammal skraltig bil med ett skåp fastsurrat på takräckena........ hon erbjöd sig att hjälpa mig bära in skåpet under tak....... så det gjorde vi på första dejten.... och det retar hon mig för än i dag.
Pelarborrmaskinen är en Valmet från 50-talet och stämborrmaskinen är en Naula från sent 40-tal. Både helrenoverade och moderniserade. Långbandsputsen är en Langzauner från 1983. Helrenoverad och förbättrad eftersom den var full av tillverkningsfel och svaga punkter. Nu är den fullgod men elinstallationen är inte färdig ännu. Framför långbandsputsen finns utrymme för min Haffner beslagsmaskin som jag fick gratis av en forummedlem. Den står hemma och väntar på att palltrucken skall få två nya hjul för Haffnern måste dras fram med palltruck när den skall användas. Palltrucken hittade jag på skroten.
I förgrunden syns fräsbordet.

• verkstad3.liten.JPG
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
I hörnet står kompanjonens Ejca svarv. Sedan min SCM i'invincibile T160 vertikalfräs med Elu matarverk. Sedan kompanjonens Tegle lådhörnsmanstin. Sedan min STB (numera heter de Omga) kapcirkel som står på en gammal köksbänk som jag fick gratis eftersom det hade bott höns i den. Hyllkonsolerna på väggen är mestadels skrotfynd. Bakom vertikalfräsen står 4 st hurtsar frän skrotade skrivbord fulla med fräsbett.
Soffan är kompanjonens egendom..... tydligen..... och just nu står den där och går under namnet "sociala utrymmen".

Ännu ligger ett halvfärdigt verktygsskåp på monteringsbänken och så är det ett antal skruvtvingar och limknektar som delvis skall renoveras och sedan hängas upp någonstans..... sedan börjar det gå att arbeta i verkstaden när ryggen tillåter.
Hela projektet var redan från början extremt underfinansierat men tack vare envishet och goda kontakter gick det endå. Utan ett penni i skuld. Tack skall ni ha alla som jag gjort bytesaffärer eller sålt för självkostnadspris eller gett mig tips och råd eller hjälpt till på annat vis!

• verkstad4.liten.JPG
  • Gilla
Björn Melander och 9 till
  • Laddar…
Det är imponerande att följa dina trådar, och väldigt inspirerande att läsa om hur du hittar möjligheter och lösningar där andra skulle ha gett upp. Tack för att du delar med dig på det här sättet!

//Niklas

Intressant att följa fortsättningen, starkt jobbat!

Grymt bra jobbat! Du har möjligtvis inte lite större bilder att lägga upp här?

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Jättekul att se och läsa om, men hade varit mycket roligare om du inte förminskade bilderna så mycket. Som det är nu så ser man väldigt lite.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Det är första gången jag postar bilder från sambons dator.... skall försöka göra om det.

Nytt försök med större bilder.

Tack för uppmuntran förresten.

• verkstad1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • verkstad3.JPG
    Skapa konto
  • verkstad5.JPG
    Skapa konto
  • verkstad4.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
FSträ och 10 till
  • Laddar…
Jättefin verkstad roligt att få se alla maskinerna som du gjort så fina. Gillar speciellt den vackra bandsågen en gedigen pjäs! Tvåsitssoffan ser inbjudande ut mellan geringsåg och fräs en stunds kontemplation mellan slagen är aldrig fel. Glädjer mig till få se mera.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.