Efter att min emcorex B20 brann Har jag sökt en ny rikt- o planhyvel. Nu har jag plötsligt två att välja på, båda kostar 5000kr.
En Morten RPH 330 i bra skick som stått oanvänd flera år och en Luna BPT-260A som är i princip ny, ägaren dog strax efter köpet för 5 år sedan.
Många lovordar Morten men får man tag på delar till den längre?
Vad ska jag välja???

D Doc_63 skrev:
Efter att min emcorex B20 brann Har jag sökt en ny rikt- o planhyvel. Nu har jag plötsligt två att välja på, båda kostar 5000kr.
En Morten RPH 330 i bra skick som stått oanvänd flera år och en Luna BPT-260A som är i princip ny, ägaren dog strax efter köpet för 5 år sedan.
Många lovordar Morten men får man tag på delar till den längre?
Vad ska jag välja???
Skulle säga att mycket styrs av dina behov. Mortenhyveln är ju betydligt större och tyngre. Har du plats för en sådan och den är i bra skick hade jag valt den. Verkar vara vändskär på Lunahyveln, är dom postningsfria så är det värt ganska mycket tycker jag.

Jag skulle välja Morten utan tvivel. Den har gjutjärnsbord och det är mycket värt tycker jag.
Morten är ju det samma som Moreten och Logosol men jag vet inte hur de har det med delar till äldre modeller. Hur som helst ser det mesta ut att gå att tillverka vid behov. Mycket är standardkomponenter som finns att köpas.

Mm. Inte enkelt det här men tror faktiskt storleken har betydelse, även denna gång. Garaget är inte så stort.
Tack för era svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.