Verktyg & Maskiner
HogeN: https://www.google.com/search?q=inred+renault+trafic&client=firefox-b-d&channel=crow2&sxsrf=ALeKk02wIr4B97zb6rFTDqAM5UUtXZHw5g:1587296435334&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjanbmBtPToAhVLK5oKHd4_BSEQ_AUoAXoECCAQAw&biw=1920&bih=916 där finns några bilder :D
Markarbetaren: Någon som använt Ryobis multiborste och kan ge några kommentarer? Jag är lite trött på att skrubba trädäcket med såpa manuellt och funderade på Kärchers borste, men 2500kr känns lite saftigt? Hittade Ryobis variant som är en tusenlapp billigare. https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/trimmers-och-rojsagar/batteridrivna-trimmers-rojsagar/multiborste-010418/
Evamag: Absolut fungerar det. Har både en 90 och. 125. Använder både till slip och polering.
AndersS: Det viktiga är grejorna fungerar och mina orange/vita bara fungerar år efter år. Brukar blåsa rent luftfilter på sågarna, kolla kedjesmörjning och köra med hyfsat filade kedjor. Magham, nu finns även en större såg men den får mestadels vara på vedbacken.;)
saiter: Har inget frässtål med mindre lager. :oops: Men jag tog bort lagret och körde med anhållet ist. Funkade ganska bra. [bild] [bild] //AA
Lovan83: [citat] Jag har både stora och lilla hölstret. Det funkar bra men ska man klättra eller dylikt så är det lätt att de åker ur om man inte spänner fast läderremmen. Den lilla använder jag till slagskruvdragaren och den stora till vanliga skruvdragaren. Remmen spänner man fast mellan gångerna man använder den så man vet var den är. Det hade dock kunnat vara magnetiskt istället för
Nyrostad: Se edit ovan, tror Makita och Festool ska vara kompatibla med varandra.
SaabNiklas: En sak till: det är betydligt lättare att lära sig polera snyggt med en oscillerande maskin än en som bara roterar, som Boschmaskinen.
nanowire: [citat] Det går väl att göra fler hål om nödvändigt. Jag har köpt via ebay och via paintpro.se, vet inte var det är billigast just nu.
martinradbo: Tack för tips. Jag som redan hade en orginalslang med inbyggd kabel har ändå länge retat mig på att slangen fastnar i kanten på det man sågar. Inget jätteproblem men ändå. Så nu köpte jag en 40 mm kabelstrumpa på Kjell & Co och skred till verket. Hade en perfekt krympslang 40 mm liggande som jag värmde på. Men då smälte plasten på slangen som syns på bilden... Blev till att ta
martinradbo: Jag har en Hörmann garageport som jag hämtade i Tyskland för en 6-7 år sedan. Har varit i drift sen dess och fungerar fint. Dock kopplade jag aldrig in det utvändiga kodlåset då och tänkte ge mig på det nu. Men jag blir inte klok hur jag ska koppla det i portmotorn (en Supramatic). Någon som vet? Kodlåset har bara två trådar som går vad de kallar för "utvärderingsapparat". Den är
Ola C: Kikade in på http://www.bandsagblad.se/ Den hemsidan har en del övrigt att önska, herrejösses, har den legat i träda på en server från 93 och sen lanserats igen?.:rolleyes: Hursomhelst, bladen verkar vara så tunna som 0.36mm. Vad gäller bladspänningen har många maskiner en skala för spänningen, även Incan. Den litade jag inte alls på och körde på känsla, 12mm bladen spände jag
Lexington: [citat] Inköpt (y) Flyttade också upp kontursågen som hänger längs till vänster o köpte en magnetskål (kan va bra o ha). Nu har jag ett utrymme på ca 15x40 cm kvar :D
GoC: [citat] Dom är inte så slitna då så att dom inte driver. Kolla så att remmen under klipparen ”fungerar” lyft upp klipparen i framkant och drag i remmen och känn så den inte bara ”slirar” på remakivorna. Gör den inte det så får du ju kolla i ”växelhuset” så att det fungerar då klipparen är igång. Remskivan på vinkelväxen skall rotera då klipparen är i gång,
JohanN03: Toppen! En fundering. Jag kikade i Cobolt katalogen och såg att rekommenderad pereferihastighet på frässtål med dia upp till 25mm är maximalt 24000rpm. Min kantfräs har endast ett läge med 33000rpm. Antar att det är obelastat varvtal. Kan det bli problem?
nivv: [citat] Jag hittade min på blocket, letade nog ett par månader innan jag fick napp. Min saknade många tillbehör, så jag så bygga ett eget förlängningsbord osv. Säljaren hade en hjullastare som han lyfte upp sågen på mitt släp med. Sågen stod på en pall, jag drog i några franska skruv för att förankra sågen i pallen, sen en massa spännband. Jag är nöjd med köpet, även om jag
xLnT: [citat] Några helger senare :crysmile: [bild] Är kanske inte samma såg som TS, men jag tycker den påminner väldigt mycket.
owelind: [citat] Stort tack! Det hjälper mig att justera in sågen. Hälsningar Owe
nanowire: [citat] Jag tror att det är smedens initialer som stansats in under tillverkningen. Det går kanske ta reda på vilket bruk/smedja och vem smeden var men då behövs nog fler ledtrådar samt relevant litteratur.
Nimxia: [citat] Här har vi läckaget! Nånting, troligen en skruv har gjort ett litet hål i pumphuset. Får täta med kanske fogmassan jag hade till badrummet.
JerreEssberg: Tack. Väldigt seriös jämförelsevideo, och jag tror Boschen duger mer än väl till det jag ska ha den.
arvid53: Funderar på att skaffa en multiplugg och sluta samla hela tiden. Någon som vet hur det funkar? måste då knivarna bytas för att nå bra resultat? Vill kanske samla också ibland, måste då knivarna skiftas?
Svanteman: Vet inget om dem specifikt, men har haft en Black and Decker i 15 år som funkar kanon än, har inga fancy tillbehör, men fördelarna, kapskivor trissor och annat kör jag dyrare, lätt värt det då de håller mycket bättre. Köra min mest till bilen så kapande i trånga utrymmen, polerat förgasare och sådana saker. Sämsta med den är sladden som är en hårt plastsladd, stör mig varje
IAmNotANumber: Hej, Det inte bara av lathet att ha en robotgräsklippare till knappt 100kvm gräs. Jag inbillar mig att den kommer bli finare med Nu behöver jag tips på märke och modell. Gå på en superbilligt alternativ från typ Ica maxi. Eller gardena, worx osv?
MathiasS: Men helvete vilken skillnad att använda riktiga prylar! Perfekt stråle - helt plan och inget spill åt sidorna. Trycksätta med kompressorn, inget manuellt pumpande. Inget flimsigt handtag, allt i metall. Men, även solen har fläckar - den beggade sprutan funkade faktiskt inte - spolröret hade delat sig från handtaget i hylsan man skruvar fast i handtaget - men det gick fint att löda ihop