Verktyg & Maskiner
jac: För några år sedan så hade Rutlands riktigt bra pris på en modell som även passade perfekt till Festools tvingar. Det verkar dock som om det artikelnumret inte längre finns kvar men de har å andra sidan utökat sortimentet. Rimligtvis så är det någon av dessa profilerna samma som de sålde tidigare. https://www.rutlands.co.uk/pp+power-tool-accessories-t-tracks-fittings-t-tracks+c02101
marta75: Haha, fantastiskt förslag. Har tyvärr ingen plats över för ens en liten handöverfräs i mitt garage/förråd/verkstad/snickarbod/lackbox. Du får ge mig ett bud på min spiralkutter/skrubbfräs ;) om det inkluderar en större verkstad så är jag väldigt intresserad :crysmile:
MathiasS: En fin picka det där, har själv en tidigare årsmodell av den, en i 16g och en 18g. En fröjd att använda.
Hjalle61: Min Nilfisk multi 20 T skar häromdagen så jag beställde en ny motor och tänkte att det måste vara lätt att byta men icke! Hittar inte en enda skruv. Någon som vet?
Matteg01: 3000 slutade det på! Fick byta motorn och fläkten då dessa satt ihop!
Teresa358: [citat] Aha! Tack för rekordpedagogisk förklaring :)
ChristerMyr: Jag har en gräsklippare av äldre modell, Dixon ZTR 304, men hittar inte modellnummer.:cry: Årsmodell mellan 1989 till 1992, kanske?? Och sprängskisser. Behöver lite hjälp
Keiller: [citat] Bra att det fungerade någorlunda hyfsat. Glöm inte att olja in glidstängerna, dels för bra glid, dels för att få lite rostskydd. Några droppar motorolja eller 5-56. Bara det är nån form av smörjning
andersda: Ren etanol är tämligen enkelt att göra själv. Du kanske har någon bekant eller bekantsbekant du kan köpa från..
corre: Ala uppräknande är stora och har funnets längre, inga problem att kompletera. De har också 3part och piratdelar tillgängligt, i viss mån kompatibla mellan varandra. Layher, Monzon, +8 och Haki är väl de som är störst på hyrfirmorna. Inga problem bygga någon av dem ensam, iaf upp till 4m sen behöver man en hjälpreda för lyft. 13m är dock på nivån att du behöver räkna på det,
Busster: Laddade batteriet idag ordentligt som många gånger förut - och - plötsligt händer det! Maskinen funkar den igen! Märkligt - men bra! :D
Sargen: [citat] Samma här faktiskt. Köpte även till deras långa bord. Blev lite dyrare än tänkt men har funkat kanon under pågående golvläggning. Golv- och taklister i hela huset blir nästkommande projekt, så då lär väl gerfunktionen sättas på prov också. Tumme upp so far.
Alltgår: [citat] Minns inte vilket fraktbolag. Dubbelkolla bara så de säkert har den i lager innan du köper. Har de i lager så går det snabbt.
stigen: Hej igen! Jag slipar bara stående och har alltid anhållet i 90˚. Här kommer lite bilder på hur jag har gjort för att fånga slipdammet. Jag har använt Biltemas 25mm kardborreband och en tunn gummiduk. [bild] På toppen sitter ett delat 70mm plaströr nitat i en bit plexi som är fäst med dubbelhäftande tejp. [bild] Baktill sitter en större bit duk och täcker det stora hålet som är
Tokv41: [citat] jo precis men återförsäljaren som jag köpte sågen av och som är en proffsbutik kundenknte beställa hem delen. Därav har jag nu kastat alla delar till klingskyddet så behöver flera delar och då blir det snart lika dyrt som en ny såg. Så det får kanske bli en helt ny istället. Tänkte mest om någon hade en defekt såg.
morgondagg: [citat] Tack så mycket! Jag ska testa så snart det ljusnar!
Ulff: [citat] Det gick fint med buff över mun och näsa med dammsugarfilter under =) Jag hade inte koll på vad som krävdes för dammet. Kan inget om skyddsmasker. Att alla masker här på orten är slutsålda måste vara tråkigt för hantverkare m.fl.. Lite nyfiken på vem som köpt upp dem. Virus lär de inte skydda mot om jag fattar rätt. Men det är kanske en annan tråd på annat forum.
andersda: För mig har man 12v pga den är liten och lätt. Därav väljer jag 3Ah
nanowire: [citat] Ta en bild på den så kan vi hjälpa dig. Även bra klingor är billigt i den storleken, särskilt online.
martinradbo: [citat] Hmmm, ursäkta att jag inte återkommit förrän nu. Men tänkte ge mig på det där, kanske är så lätt som du säger? Eller så bibehåller jag ytterkanten av plastlocket som ju snäpper fast fint, och låter plywood-skivan bara vara inneför, ihopsatt med plastlockets ytterkant. Återkommer med bild när jag fått till något.
JohanN03: Här trillar det in svar i snabb takt, tackar:D Ska gå igenom förslagen. Ett annat önskemål är att vinkelinställning sker med någon form av mekanik och inte på frihand.
Träbåt: Även om företagsnamnet finns kvar så har ju onekligen en epok avslutats när man inte har egen tillverkning. Hur är det med de engelska tillverkarna? Är det också verktyg från Kina?
Tokslut: Har inte Reko ett kitt? Thule har egna kitt och jag bytte ut dämparen för några år sedan och släpvagnshuset.se är min leverantör när det kommer till släp.
Huzzbutt: [citat] Bosch POF modell kan göras till en funktionsdugliga fräsar för repetitivt arbete genom några hyfsat enkla ingrepp: 1. Montera en längre bit plant virke på anhållet. 2. Byt ut bottenplattan mot en fyrkantig bit plywood eller akrylplast Överkurs 3. Demontera höjdreglaget och lås fräsen i höjdled genom att direkt skruva på muttern med en skiftnyckel. 4. Byt ut sladdstället mot
raveper: [citat] Visst är det roligt att någonting från biltema håller i 20år? Det är väl i princip bara verktyg..
Ola C: Jag har gjort det på en DeWalt 625 som är identisk med stora Elufräsen. Antar det är liknande förfarande på alla fräsar. Följde denna instruktionen (två delar) Med samma sökterm dök det även upp en instruktion för en mindre Elu, två videos även den. [MEDIA=youtube]RmaSmYnWbCY[/MEDIA] [MEDIA=youtube]rXflJFFPo1E[/MEDIA]