Starkaste enhandstvingen?

Vi är på jakt efter några enhandstvingar. Jag gillar dem generellt inte men nu tror jag att vi kan ha lite nytta av dem.

Har använt Irwins tidigare (ej XP modellen). De är väl sådär, men mycket bättre än de Bahco och no-name från Jula som jag också har provat. Bessey EZS var väl ungefär som Irwin.

Vilken tving är bäst? Bäst handlar i detta fallet mycket om högt klämtryck och att den inte tappar tryck. XP skall vara bättre än den vanliga, är den det? Eller finns det något annat som är bättre?

Eller ska vi titta på en Bessey PG 12? Fast måste man spänna med att vrida handtaget så känns den inte längre så snabb. https://www.bessey.de/en-US/BESSEY-.../One-handed-clamps/Heavy-duty-up-to-1,000-lbs

Någon som har använt Bessey EHKXL? Den är precis som Irwin XP specad till 600 lbs vilket låter mycket - men sen är det frågan hur rejält det är i verkligheten.

PG är stark som en riktig tving när man använder den som en riktig tving, dvs skruvar på handtaget. Med bara snabbinställningen kan den bara hålla sig kvar på arbetsstycket medan man flyttar handen till skruvhandtaget. Utan skruvhandtaget är den således helt värdelös. Men jag gillar dem.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Måste det vara max spännkraft och fint märke på dem? Jag har provat massor av olika, och mest bang for the buck är den bättre modellen på Biltema faktiskt...

PG är så bra som Mattias säger.

Enda nackdelen är pedagogisk. Alla nya användare tenderar att klämma för hand och sedan öppna genom att vrida. När skruven är helt uppskruvad så går den inte längre att öppna när man klämt fast den någonstans. Man får slå upp den med gummiklubba.

Å andra sidan så verkar de tåla vilken misshandel som helst.

Mvh Findus

Jag hade precis samma ärende för ett tag sedan och hittade ingen starkare renodlad snabbtving än EZS. Köpte dem och de är helt ok men gillar nog mina gamla gula Quick Grip bättre egentligen.
Köpte sen helsmidd vanlig skruvtving gz16-2k för att få mer tryck, på bekostnad av snabbfunktionen. Tror kompromissen du länkar till är bra. Klämde på den på Hornbach och tror jag kommer testa den framöver.

findus42 findus42 skrev:
PG är så bra som Mattias säger.

Enda nackdelen är pedagogisk. Alla nya användare tenderar att klämma för hand och sedan öppna genom att vrida. När skruven är helt uppskruvad så går den inte längre att öppna när man klämt fast den någonstans. Man får slå upp den med gummiklubba.

Å andra sidan så verkar de tåla vilken misshandel som helst.

Mvh Findus
Jag har några slags gummibuffrar på mina som räddar en när man har klantat sig. Grundregeln är att det skall synas en cm gänga på trycksidan innan man börjar jobba med tvingen. Jag brukar skruva dem till rätt position innan jag hänger undan dem. Om jag kommer ihåg det.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Måste det vara max spännkraft och fint märke på dem? Jag har provat massor av olika, och mest bang for the buck är den bättre modellen på Biltema faktiskt...
Håller helt med här. Har 6-8 stycken 450 mm långa eller liknande.

Jag har några bessey ezs och gillar dom men jag använder dom hemma för allt möjligt. Det Känns som man verkligen kan klämma åt allt vad man kan utan att riskera att man har sönder något. Enda jag kan anmärka på dom är att jag tycker den lösa ”käften” kärvar lite och glider inte ner mot arbetsstycket av sig själv när man trycker på knappen så det blir att jag pumpar istället. Sen är det bra att dom går att lossa käften och vända på dom. Och även få ner dom i tex arbetsbord med mft-skiva.

Vart kan man köpa PG12 i Sverige?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.