2 916 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Inköp av lite seriösare bordssåg, typ Ejca L18.
Hej.
Jag har nu efter veckor av googlande kommit fram till att en bordssåg i stil med Ejca L18 är vad jag behöver. Men det har uppstått lite frågor kring förvärvet av en sådan.
1. Är det online-auktioner som gäller eller finns det andra bra ställen att hitta säljare?
2. Vilka andra tillverkare och modeller borde jag leta efter. Just L18 ser ut att vara lagom stor. Mycket större får inte plats i garaget.
3. Hur transporterar jag enklast hem sågen? Går gjutjärns-borden normalt att demontera eller måste hela sågen fraktas i ett stycke?
4. Vad skiljer Luna L18 och Ejca L18. Ser ut att vara samma såg, eller?
5. Vad är viktigast att undersöka vi köp? Finns den några vanliga problem med sågar som dessa jag borde försöka identifiera?
Jag har nu efter veckor av googlande kommit fram till att en bordssåg i stil med Ejca L18 är vad jag behöver. Men det har uppstått lite frågor kring förvärvet av en sådan.
1. Är det online-auktioner som gäller eller finns det andra bra ställen att hitta säljare?
2. Vilka andra tillverkare och modeller borde jag leta efter. Just L18 ser ut att vara lagom stor. Mycket större får inte plats i garaget.
3. Hur transporterar jag enklast hem sågen? Går gjutjärns-borden normalt att demontera eller måste hela sågen fraktas i ett stycke?
4. Vad skiljer Luna L18 och Ejca L18. Ser ut att vara samma såg, eller?
5. Vad är viktigast att undersöka vi köp? Finns den några vanliga problem med sågar som dessa jag borde försöka identifiera?
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Garaget är 10x4m men det är mycket annat som skall inte där (ingen bil iallafall) sedan är väl kanske inte behovet för en större såg så stort. Det skulle vara om man satsade på en kombimaskin men det senariot har jag inte undersökt så djupt än.Frustrator skrev:
Jag gillar att mecka så det är klart att man kan se det som ett lite längre proj. men jag har rätt många projekt redan så det vore ju skönt om det inte var allt för mycket jobb att få den funktionsduglig.
Jag hittade min på blocket, letade nog ett par månader innan jag fick napp. Min saknade många tillbehör, så jag så bygga ett eget förlängningsbord osv.N nesqi skrev:Garaget är 10x4m men det är mycket annat som skall inte där (ingen bil iallafall) sedan är väl kanske inte behovet för en större såg så stort. Det skulle vara om man satsade på en kombimaskin men det senariot har jag inte undersökt så djupt än.
Jag gillar att mecka så det är klart att man kan se det som ett lite längre proj. men jag har rätt många projekt redan så det vore ju skönt om det inte var allt för mycket jobb att få den funktionsduglig.
Säljaren hade en hjullastare som han lyfte upp sågen på mitt släp med. Sågen stod på en pall, jag drog i några franska skruv för att förankra sågen i pallen, sen en massa spännband.
Jag är nöjd med köpet, även om jag inte känner mig riktigt bekväm med verktyget än!
Ejca L18 eller Luna L18 är samma maskin, tillverkade i fabriken i Värnamo bägge två.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden