Byggahus.se

Bitshållare med djupstopp

1. E
    Medlem · Blekinge · 36 inlägg

epkjoja

Medlem
    Jag är på jakt efter bitshållare med djupstopp att sätta i skruvdragaren när jag ska sätta skivor och gips i mitt garage.

I somras fick jag låna en väldigt smart sådan av en bekant. Det var inte en sådan billig som bara släpper bitsen från skruvskallen utan när ringen touchade skivan så frikopplades verkligen bitsen inuti bitshållaren. Det gick även att haka upp ringen så att man även kunde skruva ur skruv utan att ta ur bitshållaren ut maskinen.

Är det någon som vet mer om en sån sak och kanske var man kan hitta den?
    Jag har kollat byggvaruhusen och Järnia/Luna men inget napp där. Hittar bara dom enkla varianterna.

Ett alternativ är ju att köpa en riktig skruvdragare med inbyggt djupstopp. Jag tycker dock dom "riktiga" maskinerna (typ Makita, osv) är för dyra för mig och dom billiga Jula/CO-maskinerna är jag lite tveksam till.

2. Micke_1
    Medlem · Stockholm · 222 inlägg

Micke_1

Medlem
  3. P
    Medlem · 152 inlägg

petersk

Medlem
  4. E

epkjoja

Medlem
    Det är nog precis en sådan jag är ute efter, petersk!

Var hittade du din och vad fick du ge för den på ett ungefär?

5. P
    Medlem · 152 inlägg

petersk

Medlem
    Den är nog inköpt för 15 år sedan av min far. Har inte hittat den på något byggvaruhus.

6. M
    Medlem · Närke · 285 inlägg

Matix

Medlem
    Det där djupstoppet verkar intressant. Det finns ingen bild på den? eller kan du ta en bild och lägga upp? Ni som har koll på vart man kan skaffa sån snälla berätta.

/Mattias

7. P
    Medlem · 33 inlägg

pech

Medlem
  8. E

epkjoja

Medlem
    Visst, den från DUAB funkar kanske. Den är i varje fall billig. Den är ju dock inte som den jag är på jakt efter.

Den på CO vet jag inte hur den fungerar? Är det någon som har en sådan som kan säga om bitsen i hållaren verkligen frikopplas när rätt djup är nått? Jag gissar på att det bara är en justerbar variant av den som finns hos DUAB, dvs att bitsen bara släpper från spåret i skruvskallen när ringen går emot gipsen.

9. P
    Medlem · 152 inlägg

petersk

Medlem
    Det gör den inte. Jag ska ta en bild på min ikväll.

10. P
    Medlem · 1 463 inlägg

ppalm

Medlem
    Hej

Dom där biltema bitsen med en krage som styr djupet funkar riktigt bra faktsikt.
    Har en specialbitshållare från bosch oxo, se bild kostade ca 100:-

//P

11. E

epkjoja

Medlem
    Där har vi ju den jag sökte! :) Så den är tillverkad av Bosch, alltså!

Efter att ha sökt runt ett bra tag på Bosch alla siter så tror jag att jag äntligen har hittat rätt.
    http://www.bosch-pt.se/accboptocs2-...y=SE&origin=submit&search_query=1 608 500 013

Det var helt klart en sådan jag lånade i somras. Jag antar att det borde gå att gå in i de flesta järnaffärerna och be dom beställa hem en sådan från Bosch.

Jag återkommer när jag fått reda på priset.

12. M
    Medlem · Närke · 285 inlägg

Matix

Medlem
    Tackar och bockar! Skall kolla med Boschhandlarn här.

/Mattias

13. E

epkjoja

Medlem
    Då har jag varit och beställt en sådan hos närmsta Järnia/Tools-butik.

Dom ville ha runt 175:- för den.

14. E
    Medlem · Stockholm · 120 inlägg

Ergo

Medlem
  15. M
    Medlem · Västra Götaland · 1 386 inlägg

martinradbo

Medlem
    Har du hunnit prova? Är det inställbart djup på den? Slutar "ringen" att snurra när du når inställt djup (enligt tidigare diskussioner i tråden)?

Verkar ju annars enklare att köpa direkt från Clas Ohlson om funktionen nu inte skiljer sig så mycket åt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.