hahalj
Ska köpa en ny liten motorsåg för att såga lite småträd och buskar hemma på villatomten. Jag vill ha en liten lättstartad sak som inte väger för mycket. Jag vill inte ha el- eller batterisåg. Har heller inget behov av nån dyr proffssåg, ska inte ut i skogen och fälla träd. Sågen kommer gå kanske ett par timmar om året.
Jag står och väljer mellan Stihl MS170 eller MS171, men kan inte bestämma mig.
Är det någon som har erfarenheter av någon av senare årsmodeller som kan rekommendera den ene eller andre?

Kanske ska säga att jag har en gammal Partner sedan tidigare som jag tröttnat på att lägga fler timmar underhåll än vad jag får ut i körtid. Så jag har skyddsutrustning och vana av att hantera mindre motorsågar.

D09
Jag kör med MS170, supernöjd.

hahalj
D09 D09 skrev:
Jag kör med MS170, supernöjd.
Härligt! Du tycker inte ljudnivå eller vibrationer är störande? Har sett tester där de klagar på detta på MS170.

D09
hahalj hahalj skrev:
Härligt! Du tycker inte ljudnivå eller vibrationer är störande? Har sett tester där de klagar på detta på MS170.
Jag har inte upplevt ljudet eller vibrationer som störande :)

• Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Du kör så lite att det knappast påverkar dig. Hjälm med hörselskydd är även standard.
Lättaste och smidigaste Stihl är annars MS193 och verkar nu finnas till kampanjpriser för ca 3000:-.

hahalj
A AndersS skrev:
Du kör så lite att det knappast påverkar dig. Hjälm med hörselskydd är även standard.
Lättaste och smidigaste Stihl är annars MS193 och verkar nu finnas till kampanjpriser för ca 3000:-.
Nej, det är klart att jag knappast riskerar några men för egen del. Men kan man få det lite tystare och mindre vibrationer så gör det ju inget. Såg inte MS193 hos lokala handlaren, får fråga dem om den. Framförallt den lägre vikten var intressant, men har de den inte så får det bli MS170, behöver börja röja nu till helgen inför vårens byggprojekt...

Jag kör max 3-4 tankar i arbetspass med mina sågar, orkar inte mera utan att man börjar småslarva, varav en är den gamla 192an som används till kvistning och lättare sågning (är väl 10 år nu och har bytt ett tändstift). 0,5-1 kg tycker jag är skönt att slippa när man ska "vifta" lite mera med en såg. Har man mycket vedkapning gör det inte så mycket om den är tyngre och då framför allt starkare med kedja som tar bättre.
Granngården har den.
https://www.granngarden.se/motorsag...6zhNBBWRTVI5TT0tDPsI14j1rTHuWC2gaAvHXEALw_wcB

hahalj
A AndersS skrev:
Jag kör max 3-4 tankar i arbetspass med mina sågar, orkar inte mera utan att man börjar småslarva, varav en är den gamla 192an som används till kvistning och lättare sågning (är väl 10 år nu och har bytt ett tändstift). 0,5-1 kg tycker jag är skönt att slippa när man ska "vifta" lite mera med en såg. Har man mycket vedkapning gör det inte så mycket om den är tyngre och då framför allt starkare med kedja som tar bättre.
Granngården har den.
[länk]
Ja jag såg den finns på flera ställen. Vill dock helst stödja min lokala handlare.
Såg också att det är en utgående modell som ersätts av MS194, är väl därför den säljs ut på flera håll.
Vi får se vad det blir.

Även jag har en 170 till trädgårdsbestyr och lite annat - Nöjd med maskinen till just det ändamålet så länge man inte tänker sig att man skall fälla större tingestar med den - Det går, men blir lite tröttsamt. Fällde en grannes pil med en stamdiameter på cirka 30-35 cm utan problem häromveckan.
Kan inte jämföra med 171 då jag inte kört just den modellen.
Ljud och vibrationer - Tja, hade väntat mig typ de nivåerna när jag köpte maskinen till det priset. Nu är min ett par år på nacken och det enda jag märkt är att den läcker olja, kanske har den fått en smäll på tanken då det verkar vara där de två halvorna är sammanfogade som det läcker ut. Planerna var att byta tanken men en slakt av absolut hela maskinen krävs för att byta den där så jag avstår. Men nog är jag nöjd med den - Startar alltid, går bra och inga större bekymmer med sågen.
På landet kör jag en större Husqvarna som köptes in när 170'an inte räckte till helt enkelt.

• Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj
Om man istället skulle gå på en MS194 så kan man få den med 30 eller 35 cm blad till samma pris. Varför vill man ha det ena eller andra? Gör det nån skillnad för mig som bara ska kapa småträd med max diameter 10-15 cm?

hahalj hahalj skrev:
Såg också att det är en utgående modell som ersätts av MS194, är väl därför den säljs ut på flera håll.
Har ingen betydelse för dig och din relativt lilla användning, finns ingen anledning att lägga 1000-1500 bara för att få en 194 i ditt fall.

hahalj
A AndersS skrev:
Har ingen betydelse för dig och din relativt lilla användning, finns ingen anledning att lägga 1000-1500 bara för att få en 194 i ditt fall.
Den enda direkta anledningen jag kan se är att 194:an har EasyStart. Värt 1500 kr mer? Jag vet inte.

hahalj
Såg att även MS181 har EasyStart, ca 1000 kr dyrare än MS170. Dock tyngre, 4.6 kg jämfört med 4.1 för 170:an. Mjaa... får fundera tills i eftermiddag när jag åker ner till handlaren.

hahalj hahalj skrev:
Den enda direkta anledningen jag kan se är att 194:an har EasyStart. Värt 1500 kr mer? Jag vet inte.
Ser inget behov av det, tar vi 192an är den så lättstartat att behovet inte finns.

Och när du köpt din nya såg så kör du den bara på alkylatbränsle.

• Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.