Idag blev det provkörning av sållet. Sålltrommel för trädgårdsarbete vid strand med hink, kratta och våt sand runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Växtlighet på stranden fick ta ett varv eller två genom.

Resulterande sand:
Sandstrand med räfspår och en kratta vid vattnet, gräs och löv på marken.
Skapa konto

gräs och bös:
En upphög av våt sand, gräs och överblivet material på marken efter användning av siktmaskin.
Skapa konto

Våt sand fastnar lite för mycket när man kör med fina nätet och grova känns för grovt för sand. Dessutom dräller maskinen rätt mycket så i fortsättningen blir det nog till att köra på fiberduk.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Värt att tänka på är att rs 350 tycks vara hopfällbar medan den här rs 400 alltså inte är det.

Kompost var någon intresserad av också. Jag monterade bort det finmaskiga nätet. Kunde varit lite mindre pyssel. Jag tror att det är 16 skruvar.
En kompostbehållare med bortmonterat nät, kompost som rinner ut i en skottkärra och en hink, omgiven av trädgårdsland.
Skapa konto

Som synes kommer det ut för mycket kompost i andra änden och först nu när jag bröt för lunch inser jag att jag nog borde laborerat mer med lutningen. Den är inte justerbar så man får palla under saker.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
I avvägningen mellan effektivitet, lutning och motverka bakras, har jag märkt att det bästa blir att köra två gånger när det inte blir rent första gången. Då blir det ofta helt utsållat. Står just ju och kör en stör hög stenblandad jord och låter det grova passera två gånger. Två cementbyttor i plast så blir det lätt att växla.
Hade sållet varit dubbelt så långt hade en omgång räckt.

Efter lunch gick det lite bättre. Fortfarande inte perfekt men klart bättre balans. För just den här tillämpningen hade jag kunnat tänka mig att stänga ena kortändan för att öppna manuellt bara ibland.

• Jord i en släpvagn med en svart och röd trumblandare och några verktyg på sidan.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.