Hej Frustrator
Och tack för ditt bidrag. Du kan mycket väl vara inne på något där, någon sorts anordning som håller emot bladet i bakkant. Centrum på fästhålet är ca. en centimeter till vänster om där bladet löper, sett rakt framifrån. Ungefär mitt emellan skåran för bladet och den lilla muttern till vänster som håller vänster trästyrning. På modernare sågar jag sett sitter det ett lager ungefär där, och bakkant på bladet ser ut att gå emot ytterringen på lagret. Så du kan mycket väl ha rätt, vi får se om någon annan kunnig kan sprida litet ljus..
Och tack för ditt bidrag. Du kan mycket väl vara inne på något där, någon sorts anordning som håller emot bladet i bakkant. Centrum på fästhålet är ca. en centimeter till vänster om där bladet löper, sett rakt framifrån. Ungefär mitt emellan skåran för bladet och den lilla muttern till vänster som håller vänster trästyrning. På modernare sågar jag sett sitter det ett lager ungefär där, och bakkant på bladet ser ut att gå emot ytterringen på lagret. Så du kan mycket väl ha rätt, vi får se om någon annan kunnig kan sprida litet ljus..
På mina jonseredare sitter där bara en rundstång av härdat stål men jag har sett nyare med det moderna kullagret på en axel/rundstång där, precis som där uppe.P P-G H skrev:Hej Frustrator
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Och på min ejca som inte är riktigt lika gammal sitter där en skiva av mässing .
Har börjat borttagning av all gammal färg på sågen och dess delar, och det var inget snabbt enkelt jobb.
Färglagret är väldigt tjockt på sina ställen, så jag insåg snabbt att det som får plats i blästerskåpet får sig en omgång där.
Först ut var delen till vänster på bilden ovan, övre inre hjulhållaren som löper vertikalt på slider.
Efter blästring fick den en omgång grundfärg.
Hittade ett gjutnummer under färgen på den: BS-A8-4, det syntes inte före blästringen.
Har även börjat slipa bort färgen på själva sågkroppen. men det ser ut att kunna ta lite tid..
Har en fråga igen:
På sågens drivsida sitter de här två grova fästöronen, någon som vet vad dom har fyllt för funktion?
Jag har ingen aning, men tänkte att kanske det skulle gå att utnyttja dom för något slags kombinerat motor och remskyddsfäste? dom sitter ju rätt bra till för det. Kanske det ursprungligen var något sådant?
Färglagret är väldigt tjockt på sina ställen, så jag insåg snabbt att det som får plats i blästerskåpet får sig en omgång där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Först ut var delen till vänster på bilden ovan, övre inre hjulhållaren som löper vertikalt på slider.
Efter blästring fick den en omgång grundfärg.
Logga in
Skapa konto
Hittade ett gjutnummer under färgen på den: BS-A8-4, det syntes inte före blästringen.
Har även börjat slipa bort färgen på själva sågkroppen. men det ser ut att kunna ta lite tid..
Har en fråga igen:
Logga in
Skapa konto
På sågens drivsida sitter de här två grova fästöronen, någon som vet vad dom har fyllt för funktion?
Jag har ingen aning, men tänkte att kanske det skulle gå att utnyttja dom för något slags kombinerat motor och remskyddsfäste? dom sitter ju rätt bra till för det. Kanske det ursprungligen var något sådant?
Konsollerna är säkerligen till remföraren som ska lägga över transmissionsremmen från Nollskickan till den fasta drivskivan. Nollskivan saknas ju på din men det är inte så ovanligt att det är borttaget när motordrift fixades.P P-G H skrev:Har en fråga igen:
[bild]
Gällande gjutningsnummret är det kul för det är BS (Bandsåg) A8 (Modellen) och 4 (Nummer 4 den gjutningen/året)
Tack för hjälpen, remdrivet. Så är det säkert. Kunde du kanske hjälpa mig med hur sågen var målad en gång i tiden, var kroppen en färg och hjulen en annan? Och vilka färger? Har börjat fundera lite på vilka färger den ska få. Hittade förresten en märkning till på sågen
I överkant på sågen, innanför där delen med gjutnumren ska löpa vertikalt. Numret 168 skrivet med vit krita. väldigt intressant, undrar vem som skrev det och när. Och vad märkningen innebär?
Logga in
Skapa konto
I överkant på sågen, innanför där delen med gjutnumren ska löpa vertikalt. Numret 168 skrivet med vit krita. väldigt intressant, undrar vem som skrev det och när. Och vad märkningen innebär?
ingen aning vem som skrivit det.P P-G H skrev:Tack för hjälpen, remdrivet. Så är det säkert. Kunde du kanske hjälpa mig med hur sågen var målad en gång i tiden, var kroppen en färg och hjulen en annan? Och vilka färger? Har börjat fundera lite på vilka färger den ska få. Hittade förresten en märkning till på sågen
[bild]
Orginalfärgen är blå-svart, väldigt mörk svart färg men brevid helt svart är den blå... svårt att förklara, ska försöka ta ett par bilder till dig.
Tack remdrivet för bilden. Jag har inte varit här på ett tag nu p.g.a. mycket extra jobb. Sedan så havererade min kompressor i början på renslipningen av bandsågen, jag upptäckte att jag fick väldigt mycket fukt i luften till blästerskåpet, så något behövde göras. Så jag har letat reda på en annan kompressor, en kyltork till den, och håller på att färdigställa en "rundslinga" i taket på garaget för tryckluften. Det har också tagit lite tid.
Återstår några kopplingar och kulventiler, sedan går det provstarta. Hittade också en gammal Jonsered hyvel som jag adopterade. Den är från ett gammalt snickeri i Mora trakten, fick jag veta. Har ingen aning om vad jag ska hitta på med den, men den var på väg ner i en skrot container, och det kändes inte alls rätt.
Provar få med några bilder på den:
Skylten på den säger: Jonsereds Fabriker, 1907, No. 6571. För mitt otränade öga ser den ut att vara ganska komplett, allt roterar lätt och fint, inga glapp som jag kan känna, det verkar som någon har brytt sig om den och varit noga med underhållet av den. Stålen behöver ju naturligtvis slipas, men i övrigt så tror jag den skulle kunna användas. Den får stå så länge i mitt garage, så får jag se vad kag gör med den. Tyckte bara den var för bra för att gå till skrot.
Återstår några kopplingar och kulventiler, sedan går det provstarta. Hittade också en gammal Jonsered hyvel som jag adopterade. Den är från ett gammalt snickeri i Mora trakten, fick jag veta. Har ingen aning om vad jag ska hitta på med den, men den var på väg ner i en skrot container, och det kändes inte alls rätt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skylten på den säger: Jonsereds Fabriker, 1907, No. 6571. För mitt otränade öga ser den ut att vara ganska komplett, allt roterar lätt och fint, inga glapp som jag kan känna, det verkar som någon har brytt sig om den och varit noga med underhållet av den. Stålen behöver ju naturligtvis slipas, men i övrigt så tror jag den skulle kunna användas. Den får stå så länge i mitt garage, så får jag se vad kag gör med den. Tyckte bara den var för bra för att gå till skrot.
Jaså kul att du tog hand om den, va på tok för långt bort för mig att hämta.P P-G H skrev:Tack remdrivet för bilden. Jag har inte varit här på ett tag nu p.g.a. mycket extra jobb. Sedan så havererade min kompressor i början på renslipningen av bandsågen, jag upptäckte att jag fick väldigt mycket fukt i luften till blästerskåpet, så något behövde göras. Så jag har letat reda på en annan kompressor, en kyltork till den, och håller på att färdigställa en "rundslinga" i taket på garaget för tryckluften. Det har också tagit lite tid.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Den ser modifierad ut för mina ögon men inget ont.
Nu blir jag nyfiken, hur är den modifierad menar du? Frågar bara för att jag har ingen aning om hur den såg ut ursprungligen. Den har ju tydligen också varit remdriven, precis som bandsågen jag hittade.
Jo det kan tyckas en bit att åka, men det var möjligt tack vare mitt pendlande till och från Oslo.
Jo det kan tyckas en bit att åka, men det var möjligt tack vare mitt pendlande till och från Oslo.
Bordshöjningen är ändrad, ratten ska sitta nere vid golvet, det är Jonsereds kopia på E.V. Beronius kopia på J. A. Fays kopia på en maskin gjord av Berlin toolworks kopia av Beards maskinP P-G H skrev:Nu blir jag nyfiken, hur är den modifierad menar du? Frågar bara för att jag har ingen aning om hur den såg ut ursprungligen. Den har ju tydligen också varit remdriven, precis som bandsågen jag hittade.
Ojojoj, kopior på kopior. Jag ska vid tillfälle titta lite närmare på mekanismen för bordshöjningen på hyveln. Se om det går att hitta spår efter andra fästen för den lägre ner på maskinen. Intressant att den verkar ha matning också via en drivrulle på varje sida om spindeln.
J.A. Fay, tycker mig känna igen namnet.. Var det inte de som gjorde modellerna Lightning och snowflake?
Vet inte hur dom står sig i konkurrensen på den här sidan Atlanten, men i USA verkar dom modellerna ha nästan kultstatus, med priser som tydligt reflekterar det.
J.A. Fay, tycker mig känna igen namnet.. Var det inte de som gjorde modellerna Lightning och snowflake?
Vet inte hur dom står sig i konkurrensen på den här sidan Atlanten, men i USA verkar dom modellerna ha nästan kultstatus, med priser som tydligt reflekterar det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden