Aldrig testat slipnät så tänkte testa det till excenterslip. Abranet verkar gå på10-15kr styck medans Abranet HD går för det dubbla. Någon som testat båda och kan recensera?

Finns det något billigare likvärdigt alternativ?
 
T
P Pettttter skrev:
Aldrig testat slipnät så tänkte testa det till excenterslip. Abranet verkar gå på10-15kr styck medans Abranet HD går för det dubbla. Någon som testat båda och kan recensera?

Finns det något billigare likvärdigt alternativ?
Nu pratar vi väl om Mirkas produkter? Abranet HD är enastående otroligt bra och håller betydligt längre än motsvarande produkter. Även vanliga Abranet håller fantastiskt bra kvalitet. Du kommer aldrig att hitta billigare som håller lika länge. Sen är det väl fråga om vad du skall slipa om du skall välja HD eller vanliga. Men senast så slipade jag en trätrappa med HD och bytte rondell endast då jag bytte grovlek..
 
T Turbo_Tail skrev:
Nu pratar vi väl om Mirkas produkter? Abranet HD är enastående otroligt bra och håller betydligt längre än motsvarande produkter. Även vanliga Abranet håller fantastiskt bra kvalitet. Du kommer aldrig att hitta billigare som håller lika länge. Sen är det väl fråga om vad du skall slipa om du skall välja HD eller vanliga. Men senast så slipade jag en trätrappa med HD och bytte rondell endast då jag bytte grovlek..
Jag dom verkar grymma! Men som sagt, har du testat både vanliga och HD och hur upplever du skillnaderna?
 
T
Jag har använt dom alldeles för lite och endast för hobbybruk för att kunna ge ett bra svar på om det löns att köpa HD eller vanliga abranet. Men jag tänker som så; om du bara skall slipa lite så kör på HD - om inte annat så bara för att använda en alldeles unik produkt. Skall du utvärdera för professionellt bruk så borde du nog köra testar i sliplabb på just de material du behöver slipa för att utvärdera vilket alternativ som är mera ekonomiskt.
 
Jag använder både HD och vanliga i excenterslip och HD håller längre och, inbillar jag mig, är skonsammare mot kardborreplatan tack vare att de är tjockare/styvare. Men som det skrivs ovan är båda fantastiska och du behöver ändå vanliga för de finare kornstorlekarna som ju inte finns i HD.
 
nanowire nanowire skrev:
Jag använder både HD och vanliga i excenterslip och HD håller längre och, inbillar jag mig, är skonsammare mot kardborreplatan tack vare att de är tjockare/styvare. Men som det skrivs ovan är båda fantastiska och du behöver ändå vanliga för de finare kornstorlekarna som ju inte finns i HD.
Ser att det finns Mirka "pad saver" just för att spara underplattan. Hur vet man om den passar hålbildsmässigt till tex. en Metabo?

Var köper man förresten abranet billigast?
 
T
nanowire nanowire skrev:
Jag använder både HD och vanliga i excenterslip och HD håller längre och, inbillar jag mig, är skonsammare mot kardborreplatan tack vare att de är tjockare/styvare. Men som det skrivs ovan är båda fantastiska och du behöver ändå vanliga för de finare kornstorlekarna som ju inte finns i HD.
Jo, bra poäng. HD verkar visst finns endast i P40, P60, P80 och P120.
 
P Pettttter skrev:
Ser att det finns Mirka "pad saver" just för att spara underplattan. Hur vet man om den passar hålbildsmässigt till tex. en Metabo?

Var köper man förresten abranet billigast?
Det går väl att göra fler hål om nödvändigt.

Jag har köpt via ebay och via paintpro.se, vet inte var det är billigast just nu.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.