Har en Klippo Comet S som hittills har fungerat fint men nu har framdrivningen slutat att fungera. Kan det bero på att fjädern är trasig?
Minns inte att det är så här långt avstånd i vajern. Har ni några förslag? Pratade med butiken och de tipsade att öppna kåpan på sidan och kolla men remmen ser okej ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Jag hade börjat med att kolla remmen.
Det är ingen fjäder.
Prova att vicka den armen som vajerhöljet sitter i framåt. Så skall drivningen gå igång om alla remmar är hela.
Du har en ren under klipparen från drivaxeln ut till växelhuset och en innanför den svarta plastkåpan som ett löphjul, som sitter fast i den armen jag skrev du skall böja framåt, den pressar mot drivremmen som spänns och gräsklipparen börjar sin färd framåt.
Prova att vicka den armen som vajerhöljet sitter i framåt. Så skall drivningen gå igång om alla remmar är hela.
Du har en ren under klipparen från drivaxeln ut till växelhuset och en innanför den svarta plastkåpan som ett löphjul, som sitter fast i den armen jag skrev du skall böja framåt, den pressar mot drivremmen som spänns och gräsklipparen börjar sin färd framåt.
Tack för en bra förklaring! Alla remmar är hela och inget händer när jag vickar armen som fäster i vajerhöljet.
GoC skrev:
Det är ingen fjäder.
Dom är inte så slitna då så att dom inte driver.K Kattenmåns skrev:
Kolla så att remmen under klipparen ”fungerar” lyft upp klipparen i framkant och drag i remmen och känn så den inte bara ”slirar” på remakivorna. Gör den inte det så får du ju kolla i ”växelhuset” så att det fungerar då klipparen är igång. Remskivan på vinkelväxen skall rotera då klipparen är i gång, ”spaken” pressar sedan ner remmen så den spänns och driver framhjulen.
Någon stans på vägen från utgående axeln på motorn till framhjulen är något trasigt. Två remmar och en vinkelväxel är enda möjliga felkällan.
Klicka här för att svara