Verktyg & Maskiner
Thomas Bergström: Ok, tack för snabb återkoppling! Jag letar vidare och delar så klart med mig om jag hittar en lösning!
Anonymiserad 282191: Som du säger,man ska vara väldigt försiktig med tveksamma trycklufttankar,kan smälla rejält! rostar gärna inifrån med all fukt genom åren.
tracker: Har för mig sett kedjor svetsade i skopan och i stickan för att få bort leran, kommer ej ihåg utförande.
prototypen: Jag har spikat 5tum på ett besvärligt ställe med en tryckluftsdriven mejselhammare. Så låt pistolen slå löst och ”purra” in det sista med mejselhammare. Protte
Bossesv: Tack, fick inte isär skänklarna så jag såg inte själva käften. Ett sånt skulle man ha haft tidigare.
jokamp: Hej! Har en rikt- och planhyvel, KDR 310 ST, utan manual. Ska posta nya stål i kuttern och kom på att det följde med 2 sådana hör när jag köpte hyveln. [bild] Gissar att de är tänkta att användas till något jobb med kutter och stål. Men jag fattar inte hur de ska användas... Är det någon som kan bringa lite klarhet i vad det är och hur de används?
Björn Melander: Någon som vet färgmärkning och hur lindningarna kopplas 3-fas 400V på en Blomqvist 600? Jag får inte kopplingsschemat att stämma när jag resistansmäter lindningarna. [bild] [bild] [bild]
Försökersjälv: Kollar på DUAB, ingen 119, men väl en Hawk ZQJ4125-1 på 59,5 kg, och en DP13A, på 19 kg, för det ringa priset av 1399. Ja, det hade varit intressant att höra vad TS tycker. Den stora killnaden mellan ZQJ4125-1 och DP13A är utöver allmänna prestanda avståndet mellan spindel och pelare, 230 respektive 105 mm, och nästan dubbla totalhöjden.
heimlaga: Det är väl i stora drag lika stor risk för att man måste reparera och förbättra om man köper en ny rikt-planhyvel i din prisklass eller om man köper en kvalitetsmaskin som är 50 år gammal. Skillnaden som jag bedömer det är att det är mindre frustrerande att reparera och förbättra en maskin som sannolikt var välgjord från början. Skall man ha någonting som fungerar ordentligt
Bäckarn: @Raskus , @hjulia ,@roli Tusen tack för era klara svar! Skönt få lite klara direktiv när man velar som besatt. Tyvärr hann någon annan före, annonsen lades upp kvällen innan jag såg den :( Känns nu i efterhand som att jag gick miste om mitt livs stora kärlek, den såg perfekt ut för tänkt användning och till riktigt bra pris. Håller tummarna för att nåt liknande dyker upp i sinom
Brandingenjör87: [citat] Ok perfekt! Vilket märke på spiken körde du till din? MFT, Senco? 34 grader eller 21?
tanaris: [citat] Beror ju, som det står i tråden, på vad du ska ha den till. Jag är väldigt nöjd med en 50l 3hk Stanley-kompressor från Jula, den gula som de med jämna mellanrum sålde för 2999 inkl ett gäng verktyg för ett par år sedan. Den har fungerat till allt från renblåsning till sprutmålning, och den mutterdragare som följde med fungerade förvånansvärt bra.
andy999: [citat] Hej Dag! Tack för svar. Jag minns inte riktigt måttet på sugslangen, får kolla imorgon. Ska testa ditt tips om att ansluta slangen direkt i muffen, verkar som det kan gå vägen:) Spjällen köpte jag från Rutlands, det var ett set med sugslang, spjäll och annat smått och gott. Men de liknar Julas spjäll, kanske är det samma.
Bygghus1: Läser nästan varje dag i tidnigen att det varit inbrott på olika byggarbetsplatser. Det hjälper ju knappast med container heller utan det verkar dra till sig uppmärksamhet ännu mer. Hur bör man göra med verktyg? Kommer att bygga på fritiden så det blir ju stående tomt i veckorna på bygget Kan inte att ta med sig alla verktyg i bilen. Vas ska man ha för försäkring och hur stora
Leif i Skåne: Jag har ett antal LIDI saker och är nöjd med kvalité i förhållande till priset. Man är förvånad vad Kina presterar. Jag har haft mest nytta av en häcksax med vinklat huvud för 699:- Men vist är det lurigt ibland, en kjedjesåg från Parkside står det med stora bokstäver Made in Germany men vid närmare undersökning var det bara den bipackade plastflaska med en dl olja som var från
corre: Jag köpte en Senco stomspikare av en kille på tradera som påstods serva dem. Den fungerar iaf utmärkt och är i bra men välanvändt skick. Jag köpte i samma veva en annan Senco på tradera, som inte fungerar alls, det är några packningar som gett upp. Den såg dock sämre ut på bilderna så jag har lite mig själv att skylla. Fördelen med spikpistoler är att det kostar inte många
andfra: Vad är den verkliga skillnaden förutom priset? Hur mycket sämre är 160:an?
Du och 19till: Den ena är på 1600rpm och den andra 1500rpm så det är okej. Men ska du ändå ha den ena så märker du ju när du testat.
Mawe85: [citat] Håller med om att det låter som ett lager börjar ge upp. Får en känsla att det är lagret till renskivan på växellådan som låter. För övrigt så är remskivan ganska glappig. Bör den bytas också? Gällande oljebyte i växellådan så har jag förstått det som att det ska vara något specialolja som är jättetjock och ingen vanlig växellådsolja. Bra input med övriga
nino: Eller kolla med någon som har hem bilar i container, ibland kan man få med nåt skapligt billigt
Donald-Duck: Två andra möjligheter är att ersätta tumskruven med en vanlig skruv eller att såga bort tumgreppet från skruven, så att en vanlig hylsa passar. Men jag håller med mr.Ola att den enklaste lösningen är att använda det medföljande verktyget.