3 195 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Spikpistol till synlig spik - djupjustering
Jag ska sätta ca 50kvm 120mm råspont i tak till en stuga. Jag drar mig för att spika för hand.
Det jag undrar är om det är möjligt att använda rund skalle och skjuta spikskallen precis i nivå med råspontens yta. Alltså inte få spikskallen försänkt in i trät.
Är det möjligt att göra en så noggrann djupjustering på en spikpistol och samtidigt konsekvent få samma resultat över hela taket?
Har ni något tips på vettig pistol? Pris ca: 2500-3000kr. Kanske en begagnad är ett bättre val?
Behöver ändå köpa en kompressor så en pneumatisk pistol är nog bäst.
Det jag undrar är om det är möjligt att använda rund skalle och skjuta spikskallen precis i nivå med råspontens yta. Alltså inte få spikskallen försänkt in i trät.
Är det möjligt att göra en så noggrann djupjustering på en spikpistol och samtidigt konsekvent få samma resultat över hela taket?
Har ni något tips på vettig pistol? Pris ca: 2500-3000kr. Kanske en begagnad är ett bättre val?
Behöver ändå köpa en kompressor så en pneumatisk pistol är nog bäst.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Problemet är att träets hårdhet varierar, så det spelar ingen större roll hur noggrann spikpistolen är inställd, då den kraft som erfordras varierar.
Man kan köra spikpistolen inställd så att man får efterslå med hammare, men gäller ju att veta hur ”löst” den ska skjuta.
Därför handspikar jag min panel.
Man kan köra spikpistolen inställd så att man får efterslå med hammare, men gäller ju att veta hur ”löst” den ska skjuta.
Därför handspikar jag min panel.
Produkter som diskuteras: "golvskruv"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Osäker om golvskruv i spont håller? Ovan taket är vind och där ska isolering(ångbroms och kutterspån) ligga direkt mot råsponten precis som i övriga rum. Blir en last om än inte jättehög.
Ja, ta sista millimetrarna med hammare skulle funka om jag skjuter.
Ja, ta sista millimetrarna med hammare skulle funka om jag skjuter.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är det inomhus?
Vad skulle det göra om pistolen försänker skallen någon mm?
Fasadpanel bör man undvika att slå för hårt då vatten gärna rinner in.
Protte
Vad skulle det göra om pistolen försänker skallen någon mm?
Fasadpanel bör man undvika att slå för hårt då vatten gärna rinner in.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Som min kompis säger ”det kostar att ligga på topp”.
Att spika under upp ger fina muskler.
Protte
Att spika under upp ger fina muskler.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag har spikat 5tum på ett besvärligt ställe med en tryckluftsdriven mejselhammare.
Så låt pistolen slå löst och ”purra” in det sista med mejselhammare.
Protte
Så låt pistolen slå löst och ”purra” in det sista med mejselhammare.
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden