6 998 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Vilka verktyg till ny, mindre hobbyverkstad?
Vi börjar alla på olika sätt. Det beror också på vad vi vill göra, vilket material vi vill använda och hur vi vill arbeta. Som nybörjare hade jag önskat att jag var minst lika erfaren som jag är idag innan jag införskaffade alla verktyg och maskiner, men det är ju förstås en omöjlighet.
Men hade jag startat om idag med inköp till ett mer avancerat hobbyfinsnickeri med fokus på massivt virke så hade jag börjat med följande, i prioritetsordning:
1. Rikthyvelmaskin eller handhyvlar med tillbehör för att rikta. Som nybörjare fattade jag inte hur viktigt det var att kunna rikta (och planhyvla) virke. Det fattar jag nu, och jag använder handhyvling för riktning.
2. Planhyvelmaskin, inkl spånsug för denna och framtida maskiner. Det finns t.ex. små s.k. lunchboxes för runt 6kkr som fungerar bra. Spånsug fattade jag inte heller som nybörjare att man måste ha för diverse maskiner.
3. Ett ordentligt arbetsbord/hyvelbänk (eller hellre en stabil hyvelbänk och ett monteringsbord), inkl fasthållning såsom tvingar.
4. Handverktyg med kvalitet, främst sågar, hyvlar, stämjärn, mätverktyg. Man kan göra väldigt mycket med handverktyg.
5. Bandsåg. Det finns nya med rimlig kvalitet, t.ex. Hammer/Felder för 20-30-40kkr, eller tittat på begagnade.
6. Bordsfräs.
7-59. Övriga maskiner och verktyg.
1. Rikthyvelmaskin eller handhyvlar med tillbehör för att rikta. Som nybörjare fattade jag inte hur viktigt det var att kunna rikta (och planhyvla) virke. Det fattar jag nu, och jag använder handhyvling för riktning.
2. Planhyvelmaskin, inkl spånsug för denna och framtida maskiner. Det finns t.ex. små s.k. lunchboxes för runt 6kkr som fungerar bra. Spånsug fattade jag inte heller som nybörjare att man måste ha för diverse maskiner.
3. Ett ordentligt arbetsbord/hyvelbänk (eller hellre en stabil hyvelbänk och ett monteringsbord), inkl fasthållning såsom tvingar.
4. Handverktyg med kvalitet, främst sågar, hyvlar, stämjärn, mätverktyg. Man kan göra väldigt mycket med handverktyg.
5. Bandsåg. Det finns nya med rimlig kvalitet, t.ex. Hammer/Felder för 20-30-40kkr, eller tittat på begagnade.
6. Bordsfräs.
7-59. Övriga maskiner och verktyg.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Genuint avundsjuk på dig att du kan i ett bräde köpa hem dessa verktyg.B BORNER skrev:Stort tack @Niklasloow , @cpalm , @pyro , @prototypen , @Ola C och @Uppfinnar-Nils för goda råd! Eftersom jag är något otålig till min natur, så gick jag lite på cpalms linje och beställde några av de saker ni räknade upp. har jag redan bockat av några av de saker ni nämnde och beställt bland annat en Bosch Cirkelsåg GKS med styrskena (som jag också kan använda till överhandsfräsen), Bosch överhandsfräs GMF 1600 CE, Bosch bordssåg GTS 10 XC, Bosch pelarborrmaskin PBD 40.
Tar även till mig det ni skriver om plan och rikthyvel och bandsåg. Dock tror jag att jag hoppar över begagnadmarknaden, men vill samtidigt inte få en för stor och mastig sak, utan gärna någon på hjul som man kan flytta omkring. Har läst några andra trådar och de rekommenderar gjutjärn framför aluminium. Men ni får väldigt gärna peka på någon stabil och trevlig modell av god kvalitet i prisspannet 9 - 20 000:-. Vad gäller bandsåg behöver jag nog också lite tips. Men den behöver vara på hjul, eller av skåpsmodell så att man kan sätta den på ett underskåp, exempelvis, och som har hjul.
Ett stort tack ännu en gång för hjälp på vägen!
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Så sant! Jag tänkte att jag inte kör igång direkt med proffsprylar, utan köper några "high-end" konsumentvarianter, så kan man alltid byta upp sig senare. Men det har varit till stor hjälp att få tips om vad man skall rikta in sig på och även läsa om andra som byggt upp sina snickarbodar i detta forum.Microkatten skrev:
Jag hade inte riktigt fattat vikten av plan- och rikthyveln, så den har jag kvar att bestämma vilken jag skall köpa. Jag tror, som sagt, inte att jag går på någon begagnad med risken att den behöver repareras/renoveras vilket jag kanske inte klarar av. Så det får nog bli något nytt. En "nybörjarmodell" av tillräckligt god kvalitet. Man kan alltid byta upp sig senare. Dock skulle jag behöva lite hjälp att välja någon bra instegsmodell, då det verkar finnas en uppsjö av fabrikat! Jag har sett att SweDendro har ett antal modeller med gjutjärnsbord. Även Duabhuset, m fl.
Hyvel verkar inte helt lätt att köpa om man har en begränsad budget. Jag förstår precis känslan om begagnat. Man vill ju snickra inte lära sig laga maskiner. Tyvärr verkar det vara minst lika mycket chansning på de nyare maskinerna i de lägre prisklasserna. De billigare gjutjärnsmaskinerna som finns att få tag på är alla kinatillverkade maskiner (ofta samma maskin i olika färger) med varierande kvalitet.
Jag valde begagnat med resonemanget att de delar som kan slitas i en maskin som var av bra kvalitet från början går iaf att byta och därmed få en bra maskin. En ny kinamaskin med oplana bord kommer man aldrig att få till att fungera ordentligt.
Men helst hade man ju haft pengar att lägga på något nytt av erkänt märke, typ en Hammer.
Jag valde begagnat med resonemanget att de delar som kan slitas i en maskin som var av bra kvalitet från början går iaf att byta och därmed få en bra maskin. En ny kinamaskin med oplana bord kommer man aldrig att få till att fungera ordentligt.
Men helst hade man ju haft pengar att lägga på något nytt av erkänt märke, typ en Hammer.
Det är väl i stora drag lika stor risk för att man måste reparera och förbättra om man köper en ny rikt-planhyvel i din prisklass eller om man köper en kvalitetsmaskin som är 50 år gammal.
Skillnaden som jag bedömer det är att det är mindre frustrerande att reparera och förbättra en maskin som sannolikt var välgjord från början.
Skall man ha någonting som fungerar ordentligt direkt när den kommer så är jag illa rädd att det blir en Moretens eller någonting annat i den prisklassen och det är mycket pengar.
Skillnaden som jag bedömer det är att det är mindre frustrerande att reparera och förbättra en maskin som sannolikt var välgjord från början.
Skall man ha någonting som fungerar ordentligt direkt när den kommer så är jag illa rädd att det blir en Moretens eller någonting annat i den prisklassen och det är mycket pengar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden