image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behöver byta ut remmen och började försöka få loss axeln. Försöker jag få ut den åt vänster, så får jag ut den så kullagret lossnar på vänstersida, men remskivan blir fast mellan det högra kullagret och gjutgodset. Där tar det stopp. Försöker jag åt höger kommer man bara någon centimeter innan det blir tvärnit.

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Det jag tror måste ske är att kullagren skall tas bort med. Men de verkar sitta ordentligt.

Inser att bilderna kanske inte säger så mycket, utan hoppas någon direkt vet vad som behöver göras. :)

Är det en låsskruv som låser remskivan till spindeln?

spindel-pil.jpg
Skapa konto

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Alla låsskruvar är lossade. Remskivan rör sig fritt i hela utrymmet.
Det pilen pekar på är hålet för att kunna låsa axeln. Det hålet är lite skadat (inte helt runt är lite uppfläkt) men det borde bara spela roll om jag vill få över remskivan åt det hållet. Åt höger är det bara kullagret som är i vägen..

Redigerat:
jackt skrev:
Alla låsskruvar är lossade. Remskivan rör sig fritt i hela utrymmet.
Det pilen pekar på är hålet för att kunna låsa axeln. Det hålet är lite skadat (inte helt runt är lite uppfläkt) men det borde bara spela roll om jag vill få över remskivan åt det hållet. Åt höger är det bara kullagret som är i vägen..
Vissa svarvar är gjorda så att dubbdockan kan anändas till att trycka ut spindeln. Men finns ingen instruktionsbok eller tillverkare att fråga ?

Ok. Så det mest logiska är att den skall tas ut åt vänster?
Finns ingen instruktionsbok. Har inte ens tänkt tanken att det skulle finnas till en svarv. 😳

Får söka lite på nätet..

Det är en Stenbergs träsvarv. Troligen från andra hälften av 70-talet...

På min svarv så lossade jag lås skruvarna på remskivan så den kunde röra sig och vi trodda allt var frid och fröjd och började banka på av bara den. Spindeln lossnade mer och mer sedan när den var ute så visade det sig att där lås skruvarna satt så var dom rejält försänkta i axeln så det blev rejäla långa revor på axeln. Dock inget som påverkar funktionen.
Så TA bort låsskruvarna helt är mitt tips.
Min axel kunde bara tas ut åt höger

Mät axeldiameter på båda sidor om remskivan jämför på utgående axel vid kullagerna. Om jag inte mins fel så har jag för mig att axeln såg tjockare ut på höger sida om remskivan kanske bara en lös distans hylsa på axeln?. Om den inte är lös och axeln är tjockare där så måste allt till vänster tänker jag.

Det är bara att banka gärna med en studs fri hammare för övrigt väldigt bra att ha när man bankar ihop eller isär saker

Ps gick det bra att lyfta in svarven.

Har testat lite mer. Tog bort remskive-pluppen utan någon skillnad..

Åt höger är det ordentligt stumt. Kommer ingenstans.

Åt vänster kommer man så här långt..

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Så hela kullagret är ute på vänster sida och har nästan kommit ut på höger sida, saknas halv cm kanske..

På höger sida följer det med en "distans" ut.. Den är "lös", är lite större än axeln.

image.jpg
Skapa konto

Den kan även finnas på vänster sida men där är den "orörlig".. Eller så är det en del av gjutgodset, men det känns konstigt..

image.jpg
Skapa konto

Det som jag tror måste ske är att kullagren kommer av på något sätt.. På så sätt går den att få ut åt bägge hållen..

Skam den som ger sig. Den har ju en gång monterats så den måste gå att ta bort åt något håll.
Ta en avdragare och ta bort det vänstra lagret och skjut axeln åt höger

Mmm. Är nog det som gäller.

Gick förresten mycket bra å få ner den, vi hade ju plockat ner den så bra. Tog delarna i skottkärran. No problemas. :)

Axeln är 25mm på det smala delen och 37mm på den tjockare där remskivan sitter. Inga andra mått vad jag kan se..

....men är det inte lite märkligt att man ska behöva dra av lager för att kunna byta rem? Ser inte heller någonannan lösning, men ändå.....

• Gilla
jackt
  • Laddar…
När du har axel åt vänster, med glipa mellan lagret den gjutna delen, går det inte att få in remmen genom hålet då? Lägg remmen runt axeln innanför lagret och sedan trä in genom hålet.

MathiasS skrev:
När du har axel åt vänster, med glipa mellan lagret den gjutna delen, går det inte att få in remmen genom hålet då? Lägg remmen runt axeln innanför lagret och sedan trä in genom hålet.
Nä. :( Tyvärr inte. Kullagret på höger sida är fortfarande i kontakt med gjutgodset/hålet med ett par mm..

MathiasS skrev:
....men är det inte lite märkligt att man ska behöva dra av lager för att kunna byta rem? Ser inte heller någonannan lösning, men ändå.....
Mmm. Tycker det faktiskt själv. Är lite inne på att skaffa den där remen man sätter ihop själv.. :)

Köp en rem som går att dela på. Kan _varmt_ rekommendera Fenners röda PowerTwist. Smidiga och går tyst med mindre vibrationer än vanliga kilremmar (åtminstone i min svarv). Köpte min på Ebay UK.

• Gilla
jackt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.