Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver byta ut remmen och började försöka få loss axeln. Försöker jag få ut den åt vänster, så får jag ut den så kullagret lossnar på vänstersida, men remskivan blir fast mellan det högra kullagret och gjutgodset. Där tar det stopp. Försöker jag åt höger kommer man bara någon centimeter innan det blir tvärnit.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det jag tror måste ske är att kullagren skall tas bort med. Men de verkar sitta ordentligt.
Inser att bilderna kanske inte säger så mycket, utan hoppas någon direkt vet vad som behöver göras.
Alla låsskruvar är lossade. Remskivan rör sig fritt i hela utrymmet.
Det pilen pekar på är hålet för att kunna låsa axeln. Det hålet är lite skadat (inte helt runt är lite uppfläkt) men det borde bara spela roll om jag vill få över remskivan åt det hållet. Åt höger är det bara kullagret som är i vägen..
Det pilen pekar på är hålet för att kunna låsa axeln. Det hålet är lite skadat (inte helt runt är lite uppfläkt) men det borde bara spela roll om jag vill få över remskivan åt det hållet. Åt höger är det bara kullagret som är i vägen..
Redigerat:
Vissa svarvar är gjorda så att dubbdockan kan anändas till att trycka ut spindeln. Men finns ingen instruktionsbok eller tillverkare att fråga ?jackt skrev:Alla låsskruvar är lossade. Remskivan rör sig fritt i hela utrymmet.
Ok. Så det mest logiska är att den skall tas ut åt vänster?
Finns ingen instruktionsbok. Har inte ens tänkt tanken att det skulle finnas till en svarv. 😳
Får söka lite på nätet..
Finns ingen instruktionsbok. Har inte ens tänkt tanken att det skulle finnas till en svarv. 😳
Får söka lite på nätet..
På min svarv så lossade jag lås skruvarna på remskivan så den kunde röra sig och vi trodda allt var frid och fröjd och började banka på av bara den. Spindeln lossnade mer och mer sedan när den var ute så visade det sig att där lås skruvarna satt så var dom rejält försänkta i axeln så det blev rejäla långa revor på axeln. Dock inget som påverkar funktionen.
Så TA bort låsskruvarna helt är mitt tips.
Min axel kunde bara tas ut åt höger
Mät axeldiameter på båda sidor om remskivan jämför på utgående axel vid kullagerna. Om jag inte mins fel så har jag för mig att axeln såg tjockare ut på höger sida om remskivan kanske bara en lös distans hylsa på axeln?. Om den inte är lös och axeln är tjockare där så måste allt till vänster tänker jag.
Det är bara att banka gärna med en studs fri hammare för övrigt väldigt bra att ha när man bankar ihop eller isär saker
Ps gick det bra att lyfta in svarven.
Så TA bort låsskruvarna helt är mitt tips.
Min axel kunde bara tas ut åt höger
Mät axeldiameter på båda sidor om remskivan jämför på utgående axel vid kullagerna. Om jag inte mins fel så har jag för mig att axeln såg tjockare ut på höger sida om remskivan kanske bara en lös distans hylsa på axeln?. Om den inte är lös och axeln är tjockare där så måste allt till vänster tänker jag.
Det är bara att banka gärna med en studs fri hammare för övrigt väldigt bra att ha när man bankar ihop eller isär saker
Ps gick det bra att lyfta in svarven.
Har testat lite mer. Tog bort remskive-pluppen utan någon skillnad..
Åt höger är det ordentligt stumt. Kommer ingenstans.
Åt vänster kommer man så här långt..
Så hela kullagret är ute på vänster sida och har nästan kommit ut på höger sida, saknas halv cm kanske..
På höger sida följer det med en "distans" ut.. Den är "lös", är lite större än axeln.
Den kan även finnas på vänster sida men där är den "orörlig".. Eller så är det en del av gjutgodset, men det känns konstigt..
Det som jag tror måste ske är att kullagren kommer av på något sätt.. På så sätt går den att få ut åt bägge hållen..
Åt höger är det ordentligt stumt. Kommer ingenstans.
Åt vänster kommer man så här långt..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så hela kullagret är ute på vänster sida och har nästan kommit ut på höger sida, saknas halv cm kanske..
På höger sida följer det med en "distans" ut.. Den är "lös", är lite större än axeln.
Logga in
Skapa konto
Den kan även finnas på vänster sida men där är den "orörlig".. Eller så är det en del av gjutgodset, men det känns konstigt..
Logga in
Skapa konto
Det som jag tror måste ske är att kullagren kommer av på något sätt.. På så sätt går den att få ut åt bägge hållen..
Mmm. Är nog det som gäller.
Gick förresten mycket bra å få ner den, vi hade ju plockat ner den så bra. Tog delarna i skottkärran. No problemas.
Axeln är 25mm på det smala delen och 37mm på den tjockare där remskivan sitter. Inga andra mått vad jag kan se..
Gick förresten mycket bra å få ner den, vi hade ju plockat ner den så bra. Tog delarna i skottkärran. No problemas.
Axeln är 25mm på det smala delen och 37mm på den tjockare där remskivan sitter. Inga andra mått vad jag kan se..
Nä.MathiasS skrev: