Hej.
När vi flyttade in i huset så lämnades en del verktyg kvar av föregående ägare, då mannen hade gått bort och frun inte ville ha kvar dessa.
Jag har hittat 3st stämjärn som jag tror är hyfsad kvalité men dom är i dåligt skick. Jag har ingen slipmaskin, men tänkte köpa nått slippapper/sten för att vässa järnen.
Men frågan är om dom inte är för slitna, och man kanske måste köra dom i maskin först?
Se bifogade bilder.
Tack.
När vi flyttade in i huset så lämnades en del verktyg kvar av föregående ägare, då mannen hade gått bort och frun inte ville ha kvar dessa.
Jag har hittat 3st stämjärn som jag tror är hyfsad kvalité men dom är i dåligt skick. Jag har ingen slipmaskin, men tänkte köpa nått slippapper/sten för att vässa järnen.
Men frågan är om dom inte är för slitna, och man kanske måste köra dom i maskin först?
Se bifogade bilder.
Tack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Inga dåliga verktyg så se till att få dem slipade du. Självklart ska de slipas av någon som kan, inte bara på "frihand" så det blir nå himpavimpa.
Klart vettigt att ta hjälp med att få järnen i skick om man är ovan. Men eftersom stämjärn blir slöa av att användas är det ju praktiskt om man kan skärpa dem själv vid behov.
Det finns olika sätt att lösa det, enklast är väl kanske att använda sig av ett bra brynstöd och vattenstenar. Hyvlar.se bl a säljer sådant.
//Ronnie
Det finns olika sätt att lösa det, enklast är väl kanske att använda sig av ett bra brynstöd och vattenstenar. Hyvlar.se bl a säljer sådant.
//Ronnie
Jag tänkte ju något liknande som detta: https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=25622
Men dom verkar vara i så pass dåligt skick att det skulle ta flera timmar att slipa fina med den stenen.
Men dom verkar vara i så pass dåligt skick att det skulle ta flera timmar att slipa fina med den stenen.
En uppsättning vanliga slippapper för metall kommer man väldigt långt med. Man måste börja grovt och jobba sig nedåt i korn om det är mycket material som skall avverkas. Annars får man hålla på och nöta i evigheter utan att komma någonvart.
Skadar inte med ett bryningsstöd/slipjigg för att underlägga arbetet.
Skadar inte med ett bryningsstöd/slipjigg för att underlägga arbetet.
Har haft ett i stort sett identiskt kit men brandat Stanley — bara skräp!H Husägaren87 skrev:
@cpalm kom med en vettig synpunkt, att göra grovslipningen på slippapper för metall men du behöver ändå en vettig slipjig/bryningsstöd.
//Ronnie
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Det går såklart att lära dig bryna på frihand. Det är inte särskilt svårt men tar lite tid. Vill man inte lägga tiden funkar ett sånt där brynstöd ok men inte mer, för den dubbla slanten(?) Får man ett betydligt bättre stöd.P Pysslarn skrev:
Stenen i länkade setet är för grov på finsidan.
Okej.
Kan någon komma med tips på vad som behövs inhandlas?
Ska man bränna pengar direkt och köpa en Tormek t-4, eller räcker det med en billigare slipmaskin för att göra grovjobbet, sen en bättre jig och slipsten för att avsluta med finslipandet?
Kan någon komma med tips på vad som behövs inhandlas?
Ska man bränna pengar direkt och köpa en Tormek t-4, eller räcker det med en billigare slipmaskin för att göra grovjobbet, sen en bättre jig och slipsten för att avsluta med finslipandet?
Skulle vilja påstå att man faktiskt klarar sig ganska bra på frihand även om jag själv använder stöd. Gäller att ha bra teknik bara så att det blir hyfsat rätt vinklar.P Pysslarn skrev:
Sen tycker jag också att man klarar sig helt OK med finishen man får med 800-papper. Skall inte påstå att det är överkurs med brynen, men mina järn är ändå top-notch jämfört med alla andra hemmafixare jag känner så det är mycket bättre med 800 korn än att de inte blir slipade alls
Jag våtslipar med biltemas papper. Börjar på 120 om det är större skador och sedan hela serien ned till 800.
Det är prima verktyg, som du skall vara rädd om.
Jag slipade mina med ett bryningsstöd och en brynsten (och lite vatten). En sån där:
https://www.bauhaus.se/bryningsstod-stanley-3-delar
Det är viktigt med vinkeln. Alternativet är att lämna slipningen till ett proffs.
När verktygen väl är slipade och fått rätt form, kan de brynas försiktigt flera gånger innan de behöver slipas igen.
Jag slipade mina med ett bryningsstöd och en brynsten (och lite vatten). En sån där:
https://www.bauhaus.se/bryningsstod-stanley-3-delar
Det är viktigt med vinkeln. Alternativet är att lämna slipningen till ett proffs.
När verktygen väl är slipade och fått rätt form, kan de brynas försiktigt flera gånger innan de behöver slipas igen.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Jag kör mina med ett enkelt slipstöd och sandpapper (stötte till ett så det åkte i betonggolvet med eggen först förra veckan...)
Går ganska fort att få de riktigt vassa, brukar nöja mig vid 1200 våtslippapper följt av lite snabb polering (honing?) mot en MDF-bit då jag fortfarande inte har något läder liggandes
Går ganska fort att få de riktigt vassa, brukar nöja mig vid 1200 våtslippapper följt av lite snabb polering (honing?) mot en MDF-bit då jag fortfarande inte har något läder liggandes
Ni får gärna länka till vilka papper ni använder 
Man kan kolla runtikring där man bor om det finns en skola med träslöjdslärare, helst lite äldre, som kan hjälpa till. Jag har jobbat med en handfull sådana. Väldigt duktiga på att slipa verktyg. Till och med bottenborrade isborrsskär kan fixas för rätt person.
Bra stämjärn. Har haft sådana i snart 30 och de vägrar ge upp. De har i alla fall blivit ca 3 cm kortare av alla slipningar genom åren.H Husägaren87 skrev:Hej.
Se bifogade bilder.
Tack.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Dessa använder jag nu:H Husägaren87 skrev:
https://www.biltema.se/verktyg/slipning/slippapper/vatslippapper-10-st-2000034921
Mest för att de är billiga och lättillgängliga. De krullar sig lite och man skär lätt igenom pappret om man försöker slipa på den skjutande rörelsen. Så inte det optimala pappret för detta ändamål, men du får en komplett uppsättning med 10-pack för ca. 300 spänn.