Halloj
Jag har en gammal garagre kompressor som inte har varit i bruk på ett tag såvitt jag vet
Den startar och det kommer bra med luft.
Men när man skakar/flyttar kompressorn så skvalpar det, ungefär som om det är några liter vatten i tanken.
Det verkar inte finnas någon bottenventil på tanken så jag är lite osäker på om/hur man tappar ur vadnusomkanvara inuti. Nån som har en bra ide ?
KGK Typ ER-190 Tillverkad år 1980 står det på en skylt.

Det brukar alltid finnas en dräneringsventil i botten.

Jag måste ju gå ut och kolla igen.. men jag hittade då ingen nyss när jag kikade :D

Kondensvatten. Brukar vara döden för kompressortankar i "svart" material.
Dränera ut vattnet, brukar som sagt oftast finnas en dränageventil i botten.
Hade jag vart du så hade jag även öppnat något hål i toppen och kikat in i botten och försökt bilda mig en uppfattning om skicket. Är den 40 år så är det kanske inte mycket kvar efter år av korrosion..

Vissa gamla KGK kompressorer har dräneringsventilen i toppen av tanken med ett rör ner till botten. Så hittar du en liten ventil i toppen så testar du med den.

• Gilla
hakan_975
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Så hittar du en liten ventil i toppen så testar du med den.
Såklart.. en mässingventil. Det kom lite vatten men sedan stoppade det upp så jag plockade bort slangen och vände kompressorn på högkant och öppnade utblåset. Jisses.. vilken fontän, sprutade ned blien med smutsvatten:rofl::rofl:

• Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.