Jag har börjat fundera på att skaffa mej en liten såg för att ha med mej vid installationer av kök,möbel,trapp,inredninar o liknande installationer, jag har hittills använt mej av sänksåg, gersåg o handverktyg vid dessa installationrer men har börjat snegla mer på att ta med mej en liten lämplig såg att ha med i bussen vid sådana jobb.
Kan tillägga att jag har en gjerdesåg om det gäller grovjobb o en justersåg hemma men eftersom jag ofta har långa resor 100km +så är det inte möjligt att åka hem till snickeriet o göra saker där.
Frågan är vad man skall satsa på har läst lite om bosch o liknande bordsågar eller festool cs70 alt den nya tks 80... precision är viktigt
Någon som har några förslag eller erfarenheter på detta

Lite mer funderingar, det jag har tittat runt så verkar det som att av bordssågarna är dewalt omtyckt o kanske lite bättre precision.
Men det är kanske på gamla modeller, annars så har vi cs 70 eller tks 80,, cms systemet hade kanske varit intressant men festool verkar ha slutat med det. Är det någon som har använt cms systemet eller någon annat liknande.
Det som verkar viktigt för många är att sågen är lätt, det spelar inte så stor roll för mej om den väger 20 eller 60kg, nästan hellre 60kg det är svårt att få precision med för klent material o jag flyttar inte sågen dagligen viktigare är då att den är smidig att flytta när den är hopfälld o att den går att ta ingenom dörrar o liknande utan att skada dyra o svårlagade material på plats.
Man vill ju inte betala mer än nödvändigt men maskiner som funkar o levererar brukar tillslut vara värda sitt pris så jag är inte så priskänslig, om jag hittar nåt som funkar.

Har du budget så tror jag rätt mycket på Mafell Erika (eller Festools (billigare) dito).

Mafellen har jag inte tittat på den såg onekligen intressant ut men jävlar va dyr den är, dragfunktionen tillsammans med multifunktionsanslaget var mycket smart men frågan är hur stor nytta man igentligen har av det. För korta bitar kan den nog vara bra men den gör ju inget som en gersåg inte gör o långa bitar så tar den för mycket plats,
Jag har aldrg sett en sådan, är det nån som använt en mafell o vad tyckte ni om den.
Jag har provat en festool precio men det var nog tio år sen o jag gillade den inte men det var ett väldigt misshandlat exemplar som stod på ett bygge. Det verkar som sådana småsågar är rätt ovanliga, iallafall här uppe det hade varit kul att funna prova,
Den precion är nog den enda jag sett på ett bygge annars är det bara byggsågar,hur är det hos er används småsågar när ni bygger o vad anväder ni.

Ingen som använder småsågar till installationer.
Vad använder ni då?

Jag kör cs 70 och älskar den. Dewalt tror jag inte ett dugg på om du vill ha en precis såg, heller inte bosch etc. Har inte sett Mafellen tidigare, ser förtjusande ut men väldigt lik cs70.
En sak med anknytning; nån som vet om tillbehören till min såg passar nya tks80? bordsbreddare/ förläggare, justerbord etc?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.