Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
48.00 kräver väl ordentlig tändspänning, klara dessa småmaskiner detta?
48.00 ska svetsas med pluspol på handtaget annars blir det för kallt och beläggningen, det som blir slagg smälter inte.
Protte
48.00 ska svetsas med pluspol på handtaget annars blir det för kallt och beläggningen, det som blir slagg smälter inte.
Protte
Det brukar inte vara några problem..prototypen skrev:
Vilken pol du ska koppla elektroden på beror ju på vilket läge du svetsar i/typ av söm.
Jag svetsar alltid 48.00 på minuspol vid svets underifrån och även ibland vid stigande svets.
Jag är är jävla kass på att svetsa men har också fått för mig att den kräver sin startspänning, sen ganska rå och hård i svetsningen med tycker jag men det blir tydligen jävligt bra svetsfog. Dock inget problem för min del då jag har möjligheten att svetsa med en av de bättre pinn-svetsarna och som har erkänt bra kräm att just tända svårstartade pinnar.prototypen skrev:
Nja.. det handlar mer om känsla och rutin skulle jag säga..F fsn skrev:Jag är är jävla kass på att svetsa men har också fått för mig att den kräver sin startspänning, sen ganska rå och hård i svetsningen med tycker jag men det blir tydligen jävligt bra svetsfog. Dock inget problem för min del då jag har möjligheten att svetsa med en av de bättre pinn-svetsarna och som har erkänt bra kräm att just tända svårstartade pinnar.
Har aldrig upplevt 48.00 som svårtända, lite mer temperamentsfulla än andra elektroder, men gör man rätt och har rätt inställt så brukar de tända fint och svetsa kanon..
För bärande konstruktioner skall det vara 48.00 eller motsvarande. Enligt lagar och förordningar.
Jag svetsar det mesta med 48or. Undantagen är gjutjärn och hårdsvetsning och rostfritt och mjuk påsvetsning av axlar som allt kräver olika specialstickor. Tycker inte att 48orna är så besvärliga som folk säger. De kan vara litet svårtända när man själv är stressad men om man inte stressar upp sig går det bra. Svetsen är en Unitor likriktare från 60-talet så där finns ingen tändelektronik men det går bra endå.
OK46 och liknande skall man undvika för allt där hållfastheten har någon som helst betydelse. Fogarna blir extremt svaga i minusgrader och brister hur som helst. Jag använder inte 46or någonstans alls.
Jag svetsar det mesta med 48or. Undantagen är gjutjärn och hårdsvetsning och rostfritt och mjuk påsvetsning av axlar som allt kräver olika specialstickor. Tycker inte att 48orna är så besvärliga som folk säger. De kan vara litet svårtända när man själv är stressad men om man inte stressar upp sig går det bra. Svetsen är en Unitor likriktare från 60-talet så där finns ingen tändelektronik men det går bra endå.
OK46 och liknande skall man undvika för allt där hållfastheten har någon som helst betydelse. Fogarna blir extremt svaga i minusgrader och brister hur som helst. Jag använder inte 46or någonstans alls.
Tar upp denna gamla tråd igen.
Jag köpte tillslut en stanley top mig 1800.
Jag har inte hunnit börja titta på den förrän idag och tycker manualen är lite otydlig / jag vill inte göra fel.
Som jag förstår det ska jag koppla det så här:
Vid svetsning med gas:
Vid svetsning med fluxtråd:
Tvärtom dvs:
Låter det som jag förstått detta rätt?
Jag har inte hunnit börja titta på den förrän idag och tycker manualen är lite otydlig / jag vill inte göra fel.
Vid svetsning med gas:
- jordklämman kopplas till uttaget märkt med minus (uttaget till vänster)
- den kontakt som kommer ut från maskinen som dom i bruksanvisningen kallar för "GAS/NO GAS cable connector" till uttaget märkt med plus (uttaget till höger)
Tvärtom dvs:
- jordklämman kopplas till uttaget märkt med plus (uttaget till höger)
- den kontakt som kommer ut från maskinen som dom i bruksanvisningen kallar för "GAS/NO GAS cable connector" till uttaget märkt med minus (uttaget till vänster)
Låter korrekt!P pota skrev:Tar upp denna gamla tråd igen.
Vid svetsning med gas:
- den kontakt som kommer ut från maskinen som dom i bruksanvisningen kallar för "GAS/NO GAS cable connector" till uttaget märkt med plus (uttaget till höger)
Tvärtom dvs:
- den kontakt som kommer ut från maskinen som dom i bruksanvisningen kallar för "GAS/NO GAS cable connector" till uttaget märkt med minus (uttaget till vänster)
Ja, det är helt rätt. Kan du visa en bild på ”GAS/NO GAS” omkopplingen? Är det en kabel med en kontakt i fronten eller en skruvad kabel/kopparskena inne i maskinen?P pota skrev:Tar upp denna gamla tråd igen.
Vid svetsning med gas:
Tvärtom dvs:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden