21 626 läst ·
42 svar
22k läst
42 svar
Är Kränzle värd pengarna?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Kollade lite och X-line har lägre flöde än 1152.
Är en 1152 från Tyskland fortfarande bästa prosumer valet?
Är en 1152 från Tyskland fortfarande bästa prosumer valet?
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Svarar på min egen fråga. Det blev en K 1050 och jag är hittills mycket nöjd med den. Har iofs. ingen tidigare erfarenhet av högtryckstvättar, men ett par (mer erfarna) grannar har lånat den och påpekat att det var något helt annat än deras egna (Kärcher, Nilfisk etc.). Visst, den har inga hjul, men så tung är den inte att man inte kan bära runt den.D DDD80 skrev:Jag går i högtryckstvättsköptankar, och har begränsat alternativen till en Kränzle av något slag. Hade tidigare tänkt en 1050 TS alt. 1050 TST.
Fick då syn på denna: [länk]
Det ska inte stickas under stol med att den är billigare än TS- och TST-modellerna, men finns det någon annan väsentlig skillnad (förutom det uppenbara att den inte har några hjul)? Tittar man på tekniska data verkar enda skillnaden vara att TST-versionen har en längre slang än vad de två andra har, men övriga data är som jag ser det samma. TST-versionens slang kan också rullas upp, vilket den inte kan på TS-versionen.
Missar jag något uppenbart eller är beror prisskillnaden på att den inte har hjul?
En annan positiv sak, som inte har med själva tvätten att göra, är att förpackningen osar kvalitet. Wellpappen som skyddar hörnen är fantastisk; tjock och en massa lager, och även om inte det gör att den tvättar bättre blir det ändå en antydan om kvaliteten på tvätten.
Enda missen var att jag inte köpte en skum-flaska med en gång. Köpte till den senare och även den är mycket bra.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Är inne på en Kränzle K1152 TST då min gamla Stihl 128 börjar ge upp.
Funderar med på ”starkare modellen” eller om man skall köra på vanliga.
Måste kolla om hur säkringen är i mitt uttag med.
Men jag har vart nöjd med min stihl så jag antar att den ”svenska” typen räcker med?
Jag funderar även på kopplingarna är det swivel vid handtaget och är det snabbkopplingar?
Men jag har vart nöjd med min stihl så jag antar att den ”svenska” typen räcker med?
Jag funderar även på kopplingarna är det swivel vid handtaget och är det snabbkopplingar?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Hej, nej det är varken svivel eller snabbkopplingar. Är det jag saknar på min 1152TST ( Tysk versionen ), annars andas den för övrigt kvalite som min gamla Nilfisk 145 inte var i närheten av.Bowman skrev:
Är inne på en Kränzle K1152 TST då min gamla Stihl 128 börjar ge upp.
Sen tryck/kraft mässigt vet jag inte om jag vart så jätte imponerad över skillnaden.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Känns som man vill ha åtminstone swivel, kanske snabbkopplingar med. Men det blir ju nån tusing till typ? Inga billiga delarA Aeroabuser skrev:
Något annat som är måsten som inte ingår?
så du har den kraftfullare modellen, men tycker inte det är nån vidare skillnad i tryck alltså.
Du behöver alltså starkare säkring för den modellen?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Det var nog något lurt med shoppen som hade lagt upp den för 455. Dagen efter fick jag ett mail om att ordern var makulerad. Ingen anledning eller vidare förklaring.13th Marine skrev:
Har mailat för att höra vad som hänt men de svarar inte.
Jag har aldrig prövat 10A. Satte dit en 13Adirekt.Bowman skrev:
Känns som man vill ha åtminstone swivel, kanske snabbkopplingar med. Men det blir ju nån tusing till typ? Inga billiga delar
Något annat som är måsten som inte ingår?
så du har den kraftfullare modellen, men tycker inte det är nån vidare skillnad i tryck alltså.
Du behöver alltså starkare säkring för den modellen?
Ang tryck, så måste man nog gå upp på 3 fas maskiner för att få någon wow känsla.
Men bara slang längden tycker jag uppväger dess ”brister”
Svirvel hittar man för ca 400kr https://www.autodude.se/produkt/rot...MIjOKI67-f6gIVBEkYCh2sVQG6EAQYCyABEgIE7_D_BwE
Sen har jag inte orkat kolla efter smidiga snabbkopplingar. blir nog att byta ut hela pistolen, annars blir nog lansen väldigt lång,
Om man vill köra med foam lance etc.
Men sååå jobbigt är det inte att vara utan snabbanslutning heller. Man tar en klunk öl under tiden man skruvar dit foam burken
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Ja ok, ja det låter ju rimligt.A Aeroabuser skrev:Jag har aldrig prövat 10A. Satte dit en 13Adirekt.
Ang tryck, så måste man nog gå upp på 3 fas maskiner för att få någon wow känsla.
Men bara slang längden tycker jag uppväger dess ”brister”
Svirvel hittar man för ca 400kr [länk]
Sen har jag inte orkat kolla efter smidiga snabbkopplingar. blir nog att byta ut hela pistolen, annars blir nog lansen väldigt lång,
Om man vill köra med foam lance etc.
Men sååå jobbigt är det inte att vara utan snabbanslutning heller. Man tar en klunk öl under tiden man skruvar dit foam burken![]()
Många verkar ju väldigt nöjda med vanliga modellen.
Får väl se när jag skrotar min vanliga och investerar i en kränzle.
Tack!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden