11 580 läst ·
23 svar
12k läst
23 svar
Klyvkniven på Bosch PTS 10
Anledningen till att jag inte använder klingskyddet är dels att jag vill se snittet, vilket är omöjligt med ett färgat klingskydd. Men det största skälet är att anhållet inte är det bästa, då vill jag gärna mäta mot klingans bak -och framkant vilket inte går eftersom klingskyddet inte går att fälla upp i lodrätt läge.
Absolut inte, den som vill får gärna använda sitt klingskydd. Själv ser jag hellre vad jag håller på med och håller fingrarna på behörigt avstånd istället. Missförstå mig rätt, jag har stor respekt för bordssågen och det faktum att den kan ta mina fingrar i ett nafs, men jag ser hellre när det händer.Daniel_N skrev:
Vad är det du ska titta på? Normalt sett har du ju redan ställt in med justerbord/släde eller klyvanhåll hur det ska bli.Valkyr skrev:Absolut inte, den som vill får gärna använda sitt klingskydd. Själv ser jag hellre vad jag håller på med och håller fingrarna på behörigt avstånd istället. Missförstå mig rätt, jag har stor respekt för bordssågen och det faktum att den kan ta mina fingrar i ett nafs, men jag ser hellre när det händer.
Nu är det väl inte fingrarna som löper störst risk om vi pratar kickback.
Jag skulle aldrig få för mig att ta av och slänga en grundläggande säkerhetsdetalj — vare sig förr eller senare. Låter lite som att avlägsna bromsoken innan man börjar köra sin nya bil...
//Ronnie
Jag skulle aldrig få för mig att ta av och slänga en grundläggande säkerhetsdetalj — vare sig förr eller senare. Låter lite som att avlägsna bromsoken innan man börjar köra sin nya bil...
//Ronnie
Jag förstår problemet; klingskyddet på en såg som pts10 är inte smidigt och gör det omöjligt att spåra. Så här ser getto-lösningen ut på min gts10.
Nackdelen är att det tar ett, eller några, ögonblick extra att ställa in klingskyddet, särskillt om det är höga ämnen som ska sågas för då måste jag byta t-bult och lägga in distansbitar för att höja armen som håller skyddet.
Den uppenbara fördelen är att det alltid är både klyvkniv och klingskydd med utsug när jag sågar så jag tycker defenitivt att det är värt det lilla obesväret.
Nackdelen är att det tar ett, eller några, ögonblick extra att ställa in klingskyddet, särskillt om det är höga ämnen som ska sågas för då måste jag byta t-bult och lägga in distansbitar för att höja armen som håller skyddet.
Den uppenbara fördelen är att det alltid är både klyvkniv och klingskydd med utsug när jag sågar så jag tycker defenitivt att det är värt det lilla obesväret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nanowire, jag gillar ditt säkerhetstänk!
Jag skulle aldrig såga utan klyvkniv. Nu kör jag inte Bosch utan Festool sänksåg i bordsmodul, men den har samma lösning med klingskyddet fastsatt på klyvkniven. När man sätter sänksågen i bordsmodulen så byter man till en högre klyvkniv som möjliggör fastsättning av klingskyddet. Skall jag spåra så byter jag inte klyvkniv utan använder den ordinarie klyvkniven, och kan därmed inte använda klingskyddet.
Det borde gå att vidareutveckla nanowires modd för att få en lite smidigare lösning, hmmm.....
Edit: här är en lösning med klyvkniven monterad direkt på sågbordet:
Jag skulle aldrig såga utan klyvkniv. Nu kör jag inte Bosch utan Festool sänksåg i bordsmodul, men den har samma lösning med klingskyddet fastsatt på klyvkniven. När man sätter sänksågen i bordsmodulen så byter man till en högre klyvkniv som möjliggör fastsättning av klingskyddet. Skall jag spåra så byter jag inte klyvkniv utan använder den ordinarie klyvkniven, och kan därmed inte använda klingskyddet.
Det borde gå att vidareutveckla nanowires modd för att få en lite smidigare lösning, hmmm.....
Edit: här är en lösning med klyvkniven monterad direkt på sågbordet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Såhär 4 år senare så undrar jag hur du löste det med klyvkniven? Gick det att köpa en separat, eller fick du köpa klingskydd och hela paketet?
Klicka här för att svara