17 901 läst ·
55 svar
18k läst
55 svar
"Strands" och "Arboga", varför så stor prisskillnad?!
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Apropå vicka, har du upplevt Boschens glappande chuck-lagring som ett problem någon gång? Har läst om det på lite olika ställen och tänkt att "det kan väl inte vara så farligt", men när jag till slut kände på ett exemplar blev jag förvånad över hur mycket den faktiskt rörde sig...prototypen skrev:
Det stör inte mycket i mjuka material. Men när man ska ner i stål i lite större diametrar så åker borret lite skridskor, så man får märka ut tilltänkt hål med dorn och hammare så att borret lyder.H Honkmeister skrev:
Oj vilken fin maskin, blev ju inte mindre sugen nu!Alltgår skrev:
Ja precis, såg också detta för ett tag sedan. Och även att de släpper "S23" som har samma spec som S25 men MK2 istället för MK3. Det är kanon för det är mycket lättare och billigare att hitta borr 13-25 mm i MK2, och man slipper reducerhylsa.
I mitt fall slutade det med en ny S25, och det är en riktigt trevlig maskin.
[bild]
Möjligen hade det blivit en S23 om den funnits när jag köpte, av ovan skäl. Enda problemet har varit att det var ett surrande biljud från motorskydd, så det fick bytas. Ett annat "problem" är att köpet möjligen triggat ett sug efter fler 3-fas gjutjärnsmaskiner..
Jag köpte från Gnosjö Maskin, som hade bäst pris och var snabba och sjyssta.
Jag pratade med någon säljare om Nider, men han avrådde från den.
Jag såg också Strands S23 och tyckte den kändes mer "lagom". Skulle vara fint om det även fanns en Rosenfors 23.
Blev hänvisad till Gnosjö av MSC, så får nog ta och ringa och kolla lite.
De skillnader jag noterat mellan Rosenfors och Strands är att "huvudet" inte verkar kunna justeras på Rosenfors, och att motorn inte verkar ha någon Dahlander-koppling (bara en hastighet istället för två), så det resulterar i 4 möjliga hastigheter istället för 8.
Så en fråga är då - hur ofta behöver man kunna köra 2900 rpm?
2900 rpm är inget jag använder i nuläget. Sen är det visst nice med många olika hastigheter så att man kan försöka pricka in rätt skärhastighet och så.
Tycker Rosenfors ser fin ut, men det beror ju på vad kostar också. Har du fått något pris på den? Kul att den är gjord i Sverige och inte Kina som Nidern!
Tycker Rosenfors ser fin ut, men det beror ju på vad kostar också. Har du fått något pris på den? Kul att den är gjord i Sverige och inte Kina som Nidern!
Förhoppningsvis är den väl byggd med något sånär samma grejer som Strands, dvs. enligt funderingarna i ditt första inlägg. Via ett webformulär frågade jag bl.a. om det fanns något riktpris, men fick bara hänvisningen till Gnosjö och har inte kollat med dom ännu. Det bör ju trots allt ändå skilja en hel del i pris om det ska vara värt att skippa finesserna som Strands har.Alltgår skrev:
2900 rpm är inget jag använder i nuläget. Sen är det visst nice med många olika hastigheter så att man kan försöka pricka in rätt skärhastighet och så.
Håller helt klart med om att det vore kul att köpa något svensktillverkat, men som privatperson (utan någon verksamhet där man kan dra av momsen) så finns det helt klart en smärtgräns nånstans, speciellt när man inte ens kan förklara varför man "behöver" den...
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför är det kopplat på detta sätt i en vridströmbrytare?
El -
Varför dyrare att ansluta till VA i strandskyddat område?
Vatten & Avlopp -
Köpa ny pelarborr Arboga/strands
Verktyg & Maskiner -
Söker Stämborrtillsats till min Strands/Arboga pelarborrmaskin
Verktyg & Maskiner -
kompromiss med strandskyddet varför inte?
Bygglov