Byggahus.se

Spånsug spiralkutter

1. M
    Medlem · 600 inlägg
    Hej,
    Tänkte skaffa en spånsug till min införskaffade rikt och planhyvel (Svar ja, den har stått hela sommaren utan att ha blivit inkopplad;)) Jag har ju 2 st spånsugar sen förut men hyveln står långt ifrån, så kostnaden för rör+tid att mecka är densamma som att köpa en till. Samt att jag vill ha rent trä i säckarna, då tjejerna i byn kan ha det till stallet. Nu till frågan: Är spån från hyvel med spiralkutter lättforslade?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    3194-hobelmaschine-dual51-format4-feldergroup_1_-_1800w.png

Redigerat 22 aug 2020 10:03
  2. S
    Medlem · Kronoberg · 50 inlägg

sudo

Medlem
    Det beror ju mycket på hur blött materialet är när du hyvlar. Men åtminstone 20m/s vill man nog ha i röret för att undvika att spån ramlar ner och lägger sig i bottnen på röret.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 600 inlägg
    Men är partikelhastighet viktigare än undertrycket? Eller går det hand i hand? Jag har till min kantlistmaskin en specialutvecklad sug för just kantlistmaskin. Det är 250 mm anslutning och ett sjuhelvetes drag. Höll på att suga upp en skruvdragare när jag installerade, trots att det "bara" är 2,2kw motor. Nu kollade jag in den här till hyveln, ACword kör med rätt små motorer, så frågan är om man utvecklat ngt system som klarar sig bra ändå. https://www.acword.cz/portal/exhaus...ust-and-sawdust-extractors-ft/ft-202-1497.htm

Mvh Tomas

4. S
    Medlem · Kronoberg · 50 inlägg

sudo

Medlem
    Nu är jag ingen expert på spånutsug, jag håller inte på med beräkningar och design t.ex., så ta följande med en nypa salt. Men efter att ha funderat lite och tänkt tillbaka lite på egna erfarenheter så skulle jag säga att lufthastigheten är det viktiga när vi pratar transporten av spånorna. Ett högt undertryck i systemet kan du nå genom att t.ex. täppa till tilloppet eller använda för smala rör/slangar, men detta kommer på samma gång att reducera lufthastigheten och tyngre spånor kommer att falla ned till botten och stanna i röret då ingen/lite luft kommer att dras genom röret och kan därmed inte bära så mycket material.

Undertrycket är nog däremot viktigare vid stosen/utsugskåpan för att fånga upp spånorna när de kommer från verktyget (sen måste verktyget ändå kasta spånorna rakt in i utsuget, det är nära på omöjligt att ändra riktning på en spåna). Med andra ord måste man både designa systemet med rätt undertryck och rätt lufthastighet i åtanke.

Nu handlar det i detta fallet om en enkel installation, där en fläkt är kopplad till en stos som jag förstår det, och då är designen av rörsystemet enkel. Men har man flera anslutningsställen så är det essentiellt att beräkna rörsystemet korrekt för att alltid ha rätt värden vid alla anslutningar. Ännu värre blir det om samma fläkt ska förse många olika maskiner som man vill kunna stänga av individuellt med spjäll, då gäller det verkligen att hålla tungan rätt i mun så att man inte täpper systemet när man har stängt av för många maskiner (eller suger ihop rören :)).

Kikade lite på utsugen som du länkade till och generellt kan man säga att moderna fläktar är betydligt effektivare än vad de var för bara tio år sedan pga. mer användande av CFD. Titta bara på vanliga dammsugare för hemmabruk, en modern har ofta en motor på en bit under 1kW men har bättre sugeffekt än äldre dammsugare med motorer närmare 2kW. Effektiviteten beror också mycket på om fläkten är avsedd att sitta före eller efter filtret också, om fläkten sitter före filtret så behöver man göra kompromisser i fläkthjuldesignen vilket reducerar effektiviteten. Tittade lite snabbt på databladen för Nedermans Combifab-fläktar och där har en fläkt som sitter på rena sidan en effektivitet på upp till 87% och en som ska sitta på skitiga sidan och behöver hantera material av lite större storlek än rent putsdamm en effektivitet så dålig som 61%!

• Laddar…
  5. M
    Medlem · 600 inlägg
    Tack för en seriös insats i frågan! Det låter vettigt det du säger. Jag gjorde som så att jag tog en tur till importören i Sverige, och dillade lite med dom. De säger att det absolut kommer att funka, iom med korta rördragningen. Tycker jag inte det är jag fri att lämna tillbaka den, och välja en annan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.