T
Då jag ska dra nya rör till husets radiatorer inom överskådlig framtid (gå från 1-rörsystem till 2-rör, och byta radiatorer..) ser jag över alternativen för att göra allt själv.
Jag kommer dra kopparrör, Pex och prisol uteslutet för det är förjävla fult då det ska dras synligt i taket i källaren.
Klämringskopplingar i all ära, men jag tycker det ser ut som nödlösningar i såna här fall, så därför vill jag köra pressade V-kopplingar.

Självklart kan man säkert hyra ett ordentligt verktyg, men jag hatar att jobba under tidspress och vill ha tillgång till rätt verktyg när helst jag känner för det.
Men jag vill inte lägga 8-10.000kr för ett elhydrauliskt verktyg typ REMS eller liknande, och rena handkraftstänger litar jag inte på gör ett fullgott resultat på hårda kopparrör.
Därför snubblade jag över detta pressverktyg på tyska Ebay för lite drygt 2000 spänn.

Så frågan är om någon har erfarenhet av detta och kan säga bu eller bä huruvida det är schyst eller ej.
https://www.ebay.de/itm/272578133684
Hydrauliskt pressverktyg med roterande huvud och svart slanga, annonserat online för kopparledningsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Ingen?

Tänk på att det inte är nån direkt standard på pressverktyg. Det är olika pressdon för olika kopplingar så det går inte att köpa ett generellt pressverktyg och börja pressa det man vill.
I den du länkat till står det tex nåt om rostfriarör Viega. Kanske nån variant de kör med därnere som inte alls är kompatibel med nåt här.

T
S Stefan1972 skrev:
Tänk på att det inte är nån direkt standard på pressverktyg. Det är olika pressdon för olika kopplingar så det går inte att köpa ett generellt pressverktyg och börja pressa det man vill.
I den du länkat till står det tex nåt om rostfriarör Viega. Kanske nån variant de kör med därnere som inte alls är kompatibel med nåt här.
Ah bra poäng där, detaljen om rostfria rör missade jag, måste efterforskas!

T
Kort efterforskning så har Viega presskopplingar i rostfritt, med samma dimensioner och geometri som koppar-kopplingarna, och att de använder samma verktyg.
Och i annonsen står det både rostfritt och koppar.

Köpte du verktyget och i så fall fungerade det med V koppar kopplingar?

Jag funderar på att köpa hem detta verktyg för att testa om det funkar att pressa rördelar med. Någon som har erfarenhet av ett manuellt verktyg som detta. Är naturligtvis medveten om att ett proffsverktyg är det bästa men just nu renoverar jag hus och måste verka inom de flesta hantverksyrken. Verktyget har V-backar.

https://www.ebay.co.uk/itm/Pressing...325345?hash=item3da4872521:g:dJ4AAOSweyZfETq-

Först måste du se vilka fabrikat som säljs i Sverige och köpa press efter det. det finns flera typer och en press klarar inte olika fabrikat, det är lite skillnad på käftarna.och dom är inte gratis.

Ok, så ett verktyg med V-backar måste även vara anpassade för ett visst fabrikat av V-kopplingar. Jag trodde man valde mellan V och M-backar och att fabrikatet var oviktigt.

Rördelar för både V och M-backar säljs i alla fall i Sverige även om V kanske är något vanligare. Som jag skrev i inlägget så har detta verktyg V-backar.

Enligt länken verkar fabrikatet vara oviktigt så länge man använder den pressback de är avsedda för och det finns två att välja på, M eller V-back. Jag ser att Ahlsells presskopplingar finns i både M och V-utförande beroende på vilken maskin man har.

Då borde tillgången på rördelar avsedda för V-pressning vara fullgod i Sverige.

Finns det någon som har erfarenhet av ett manuellt pressverktyg likt det jag länkar till som vet om det ens fungerar med godtagbart resultat för en hempulare.

P
Köp dig en riktig maskin med den backen du söker.
.SÄLJ den för häften när du är färdig.

Du gör ju ä då jobbet själv. Köp då riktiga maskiner. Så resonerar jag !

• Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Man kan hyra på hornbach

P
Du kommer inte vilja arbeta med den skiten du länkar till.

Modell mindre typ geberits / milwaukee m12.

Jag är också egentligen förespråkare för riktiga verktyg och vet att det går att hyra om man vill. Undrar ändå om någon har erfarenhet av ett manuellt verktyg och hur bra det fungerar. Om det skulle fungera kan man ju köpa hem ett för en rimlig summa så man har det tillgängligt hela tiden tänker jag.

Att proffsverktyg fungerar bättre och att man ska ha ett sådant om man jobbar som rörmokare behöver jag inte överbevisas om. Men att pressa ett par kopplingar vartannat år kanske den duger till och av den anledningen söker jag svar på om det ens fungerar av någon som provat.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.