Gammal tråd men det är väl fler som har egna blandare. och här kommer beskrivning hur jag gjorde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två 6207 lager var det i min blandare.
Skruvade loss plåtens fyra skruvar
Tog gassvetsen och värmde runt om "knoppen" inne i trumman. Trumman lossnade fint utan våld när det var varmt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag köpte var två kullager, två låsringar, en tätring "v-ring"
1.Monterade först V-ringen på axeln,
2.sedan monterades lagret i plåten,
3.plåten med lagret monterads på axeln,
4.Båda låsringarna monterades på axeln i varsitt spår.
5.Det andra lagret monterades i trumman
6.Trumman lyfts på plats
7.och de fyra skruvarna med låsbrickor monteras. Jag la även e sträng med tätmassa mellan plåt pch trumma då de gamla lagren var fulla av rost.....vet inte om det hjälper men vattnet kommer inte in den vägen nu iallafall
v-ringen tätar mot plåten vid axeln.
Har haft denna blander sedan minst tio år, när jag fick den (gratis) så var motorn trasig.
Då monterade jag på en gamal ASEA MBB 1hk trefasmotor som jag konverterade till enfas med en kondensator....
har blandat mycket med den här blandaren. men den började knaka och låta illa förra året så i år bytte jag lager....
Brukar smörja kuggkransen med olja när jag tar fram och använder blandaren. Använder olja efter som det inte binder damm lika lätt som fett...
Körde med SKF lager samt C3 då presisionen är "sådär" på lager som monteras i plåt...
Så nu är blandaren redo för nya uppdrag...