Byggahus.se

Skruvdragare till 8 åring

1. M
    Hobbysnickare · Kalmar · 338 inlägg

Mikael K.

Hobbysnickare
    Hej!

Tänkte köpa en skruvdragare till min grabb, 8 år. Han har hjälpt mig mycket i sommar med diverse snickeriarbete. Främst skruva trall. Hitintills kör han med min Blå Bosch 18V så använder jag gamla skruvdragaren.

Han brukar säga att han är trött i armen efter en stund. Finns det nån bra lättare maskin? Kanske 12V? Helst med 2 batterier eftersom de inte kommer räcka lika länge. Bra för mig också om jag gör mindre jobb som skruva ihop skåp eller nåt :).

Tacksam för förslag på vad som kan passa!

• Laddar…
  2. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 771 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Ikeas ska väl vara ganska välbyggd för att vara på gränsen till en leksak .. Iofs inbyggt batteri tror jag?

De är väl rätt vanligt att 12v-maskiner har batteri i handtaget, vilket gör dem tjockare, kanske inte så smidigt om man har mindre händer ..

3. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 032 inlägg

Tomtom79

Medlem
    GSR 12V-15 FC finns i ett bra kit med vinkel mm. Tycker det är en förträfflig maskin om man vill slippa köpa en ny maskin när behovet uppstår och det är trångt som fanken, man behöver komma åt nära en vägg osv.

https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gsr-12v-15-fc-06019F6000

Helt klart den maskin jag föredrar när 18V maskin inte behövs. Möjligen kan jag tänka mig att handtaget är lite för tjockt, speciellt för en 8-åring. Problemet med denna klassen av maskiner är ju att mycket av batteriet ska in där man håller och gör därför handtaget lite tjockare. men Jag har inga problem med den och min 6åring har kört en del med den, fast mest på lek. Men jag tror de finns på Bauhaus så ett besök där o prova på är nog inte fel

4. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 1 707 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    • Laddar…
  5. Kretikos
    Tillbyggare · stockholm · 739 inlägg

Kretikos

Tillbyggare
    Vår grabb nu 10 år gillar min Dewalt 10,8. En äldre variant av denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2586585
    Bra handtag för barnhand.
    Har en Makita 12v uppe i stugan som också lånas men den har som Boschen battetiet i handtaget och blir lite klumpigare för en liten hand.

6. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 460 inlägg

pacman42

Medlem
    Även Bosch 10,8V kan rekommnderas. Den får mina barn använda. Jag fick med den när jag köpte deras multislip på 10,8V (billigare med skruvdragare än utan när jag handlade).

• Laddar…
  7. P
    Medlem · Bosarp · 1 059 inlägg

Prodigys

Medlem
    Både makita, hikoki och DeWalt har med slide-batteri och smalt handtag.

• Laddar…
  8. samlarpådetmesta
    Medlem · 321 inlägg
    Mina Makita 10,8/12V har inte batteriet i handtaget. Små och smidiga. Bra grepp för oss med korta fingrar. Men som sagts så är det nog bäst att klämma och känna i butik.

9. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 9 951 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Mina barn har varit nöjda med Bosch 12V (10,8V) sedan många år. (y)

10. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 366 inlägg

AndersS

Medlem
  11. K
    Medlem · 31 inlägg

kallabaz

Medlem
    Dewalts 10,8v slagskruvdragare måste ju vara perfekt för att skruva trall. Då slipper han vridstyrkan också.
    Kul att han får jobba med dig!

12. Y
    Medlem · 162 inlägg

Yindysagh

Medlem
    Duktigt kille. All heder.

13. G
    Medlem · Västra götaland · 175 inlägg

GustavGBG

Medlem
    Köpte ett kit med två 10.8v maskiner från dewalt för renovering av en lägenhet för några år sedan.
    En slagskruvdragare och en vanlig skruvdragare.
    Otrolig smidiga och bra maskiner.
    Lyckades tillslut bränna motorn på skruvdragaren med en stor hålsåg men köpte en ny som reservdel för under 200kr och bytte enkelt själv.

Har även byggt en brygga med maskinerna.
    Batterierna räcker inte jätte länge men har ju två och dom laddas snabbt så aldrig varit ett problem.

små och smidiga maskiner som klarar betydligt mer än vad man tror. (om man inte är dum och kör en T80 hålsåg i en gammal brädvägg...)

14. O
    Medlem · 13 inlägg

Oinakka Larsson

Medlem
    De Walt 10,8 både skruvdragare o slagskruvdragare är riktigt bra och 12 v piratbatterier passar så det blir billigt. Har 6 sådana i verkstan och de har fungerat bea i flera år i daglig användning. Många skruvdragare genom åren !

15. J
    Medlem · stockholms · 5 inlägg

Jakob_L

Medlem
    Min 9 åring hade tidigare en liten ryobi.
    Men nu använder han en makita proppmaskin. Jag brukar bara se till att vi tar ett mindre batteri.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.