Det talades om att det skulle bli en egen tråd för multimetrar ur diskussionen i tipstråden, men eftersom jag inte sett någon testar jag att ta upp ämnet.

Jag har en kass multimeter från dx.com (tror jag). Det händer ju att man vill mäta lite grejer här och där, och jag vill därför ha något bättre. Så, vad har jag för val?

Finns det något annat än Fluke?
Vilka parametrar spelar roll?
Prober, är det något man behöver gräva ner sig i?

För min egen del är budgeten rätt stor, men låt oss hålla tråden generell för maximal nytta.

Den stora frågan är väl vad du ska mäta och vilken precision du behöver.

Ska du bara kolla ifall du har ström i vägguttaget så funkar nästan vad som helst som har vettig skyddsklassning. (600V är bra att ha så du kan mäta upp trefas hemma!) Ska du däremot använda den till elektronik så blir precisionen viktigare.

Rent generellt så är väl Fluke ganska top-of-the-line på alla sätt men rätt overkill för en normal person. Tittar man på hur de är konstruerade så har Fluke (och andra high-end-märken) en mycket bättre intern konstruktion än chepo-prylar som Uni-T där separationen mellan banor på kretskortet kan vara "undermålig".

Ska den användas professionellt kommer ju en viss säkerhetsaspekt in i det hela och då är Fluke "top of the line". Något annat top-end märke finns inte vad jag vet...

En Fluke lär ju ha bättre noggrannhet än 40 kr multimetern från Clas Ohlson men som sagt för att mäta 230 V i uttaget spelar det ingen roll.
För att kontrollmäta kretskort och IC kretsar behöver man en snabb noggrann multimeter men då är det ju om man sysslar med elektronik.

Jag är själv elektriker i grund och botten men använder en rätt enkel billig tångamperemetare med multimeter funktion... (http://www.eldirekt.se/hem-bygg/verktyg/matverktyg/digital-tangamperemeter-catiii)

Så, precis som agehall skriver, det beror på vad du behöver den till...

Den var trevlig (enl. länken ovan) men jag skulle vilja ha något liknande men som också klarar DC-ström, ovanstående klara ju "bara" AC-ström.
Vad finns det då för mätare att välja på som inte kostar skjortan?

roli skrev:
Den var trevlig (enl. länken ovan) men jag skulle vilja ha något liknande men som också klarar DC-ström, ovanstående klara ju "bara" AC-ström.
Vad finns det då för mätare att välja på som inte kostar skjortan?
Biltema har en billig som klara både AC/DC.

http://www.biltema.se/sv/verktyg/matverktyg/matinstrument/tangamperemeter-dcm-6003-acdc-2000023355/

Jag har själv aldrig haft någon nytta av DC ström men om man jobbar med bilar, etc. kan det väl vara nyttigt...

Jag vill personligen kunna använda den både till Arduinoprojekt, bilmeck och kontrollmätning av hemmapul. Egentligen funkar den jag har rätt bra till hemmapul, så jag vill väl egentligen ha ett precisionsinstrument.

Fluke alltså, uppenbarligen. Jag har mer pengar än vett (alltså jag är helt ovettig, varför skulle jag annars skriva så många inlägg på det här forumet?) men 10k är lite mycket... Säg 5-6 eftersom jag snart fyller halvjämnt. Vilken av alla gula mackapärer ska man ha då? Från vilket land handlar man dem helst?

För mätningar i starkströmsutrustning är som tiggare sagts säkerheten av stor vikt. Det är inte kul när multimetern exploderar p.g.a. fel hantering.

>Något annat top-end märke finns inte vad jag vet..

Keysight (f.d. Agilent, f.d. HP) gör också bra mäturustning.
Appa har också bra multimetrar.

jonmo skrev:
Jag vill personligen kunna använda den både till Arduinoprojekt, bilmeck och kontrollmätning av hemmapul. Egentligen funkar den jag har rätt bra till hemmapul, så jag vill väl egentligen ha ett precisionsinstrument.

Fluke alltså, uppenbarligen. Jag har mer pengar än vett (alltså jag är helt ovettig, varför skulle jag annars skriva så många inlägg på det här forumet?) men 10k är lite mycket... Säg 5-6 eftersom jag snart fyller halvjämnt. Vilken av alla gula mackapärer ska man ha då? Från vilket land handlar man dem helst?
Fluke 87-V är väl lite av "standard" mätaren (kallas även 87-5). Vill man komma lite billigare undan så är ju 115, 116 eller 117 modellerna de enklare varianterna.

Det är stora prisskillnader på dem så kolla noga, speciellt om du ska ta 87-V!
Det finns en EU och en US modell där det skiljer på HZ 60/50 Hz för AC mätningen. Om det har någon större betydelse vet jag inte...
Känner du någon i USA så kan du få den betydligt mycket billigare därifrån. Från England har den också varit billigare men nu är ju pundet så högt så jag vet inte...

Kolla även ebay.co.uk och ebay.de.

Tycker att Keysight (tidigare Agilent, tidigare HP) U1241B är väldigt prisvärd. Har köpt sådana både till ett par arbetsplatser och privat. Tyvärr noterade jag senast att de snålat in på mätproberna, nu får man bara en uppsättning med isolerad spets, tidigare medföljde både med isolerad- och lång spets.

Har du lite tålamod brukar de gå att hitta på tillbud, har inte betalt över 2kkr för någon jag köpt de senaste åren.

phl skrev:
Tycker att Keysight (tidigare Agilent, tidigare HP) U1241B är väldigt prisvärd. Har köpt sådana både till ett par arbetsplatser och privat. Tyvärr noterade jag senast att de snålat in på mätproberna, nu får man bara en uppsättning med isolerad spets, tidigare medföljde både med isolerad- och lång spets.

Har du lite tålamod brukar de gå att hitta på tillbud, har inte betalt över 2kkr för någon jag köpt de senaste åren.
Jag har definitivt tid att vänta på rätt tillfälle. Var har du hittat dem då?

Har ett antal instrument, några dyra och avancerade bla Fluke, Kyoritsu och en installationsprovare från Marelco. Kunde ändå inte hålla mig när jag hittade ett så coolt intrument från Milwaukee:

https://www.milwaukeetool.com/instruments/digital-multimeters/2217-20nst

Tror det var typ 6-700kr jag gav för det och det funkar bra. Mäter det mesta, även frekvens och temp.

Edit: ser nu att priset på det gått upp rätt duktigt sedan jag köpte det... Ca 1700 ex moms ligger det på nu.

anders07 skrev:
Biltema har en billig som klara både AC/DC.

[länk]

Jag har själv aldrig haft någon nytta av DC ström men om man jobbar med bilar, etc. kan det väl vara nyttigt...
Ser ut som om det inte är så bra upplösning på DCA, minsta mätområdet är 40,00 A. Skulle vilja haft en liknande tångamperemeter fast med 4,000 A upplösning eller liknande men då blir väl prisbilden en helt annan....

Annars fungerar min gamle Fluke 77 helt ok fast den nu är över 30 år gammal, men en tångamperemeter som komplement hade varit fint.

agehall skrev:
Den stora frågan är väl vad du ska mäta och vilken precision du behöver.
Precis som agehall säger. Ska du isolationsprova (megga), mäta hFE på en transistor, kapacitans, temperatur, frekvens...?
Det styr valet av (ett eller flera) instrument.

Som sas i en annan tråd. Det allra viktigaste är att veta hur man mäter och vilka resultat/fel som kan vara förknippade med det. Då kan ett proffs komma väldigt långt med en multimeter för 100 riksdaler.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Fast med en budget på 5k och önskan att även mäta på elektronik. Då skulle jag nog föreslå en lite billigare multimeter. Och ett enkelt oscilloskop, för seriös elektronikmätning är ett oscilloskop nödvändigt.

Eller om möjligt så öka budgeten till 7 - 8k, och köp ett lite bättre oscilloskop.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
anders07 skrev:
Fluke 87-V är väl lite av "standard" mätaren (kallas även 87-5). Vill man komma lite billigare undan så är ju 115, 116 eller 117 modellerna de enklare varianterna.

Det är stora prisskillnader på dem så kolla noga, speciellt om du ska ta 87-V!
Det finns en EU och en US modell där det skiljer på HZ 60/50 Hz för AC mätningen. Om det har någon större betydelse vet jag inte...
Känner du någon i USA så kan du få den betydligt mycket billigare därifrån. Från England har den också varit billigare men nu är ju pundet så högt så jag vet inte...

Kolla även ebay.co.uk och ebay.de.
USA har jag ganska bra connections i, så det är helt klart ett alternativ att köpa därifrån. Kollar om det går att få en 50Hz-are, tack för tipset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.