Hejsan såg en toolmax K310 rikt och planhyvel. Toolmax, är det något vettigt märke? Prisbild?
Har en bit att åka, därför undrar jag om det är något bra.
Tack för svar

Hittar inte ens en bild på en sån när jag googlade.
Ett tips för övrigt är att kanske inte starta en tråd för varje hyvel du tittar på utan hålla dig till en tråd och då en diskussion om vilka hyvlar som finns och vad som kan passa dig..

Hejsan återkoppla med en ny maskin.
Waco RA 45 MP.
Undrar om måttet håller för dessa maskiner?
Är de som stenberg, eller Jonsered?
Vad är det man ska vara observant på, å kolla in lite på när man kikar på den?
Vad är prisbilden för dem?
Ska lägga upp lite bilder.
Tacksam för svar.

Grön och vit stationär träbearbetningsmaskin, troligen en tjocklekshyvel, på ett träpall i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön och beige snickerimaskin, troligtvis en tjockleks- eller hyvelmaskin, i ett verkstadsutrymme med byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto
Sågblad på ett bordssågverktyg täckt med sågspån.
Skapa konto
Grönt metallställdon för bearbetning av material med rattar och spakar, närbild på kontrollpanelen.
Skapa konto
Närbild av delar i en maskin med fokus på en metallarm och kugghjul täckta av damm och smuts.
Skapa konto
Grön äldre Waco kantpressmaskin i en verkstad, med reglage och skydd.
Skapa konto

Tänkte damma av tråden igen.
Har ny fundering kring valet av Rikt och planhyvel.

Har ju ännu inte fått till det med införskaffadet.
Men jag har än fundering på en stenberg här. Modell äldre, ska visst planhyvla ovanifrån.
Här är bilder på plan-/rikthyveln

Äldre modell av en kombinerad rikt- och planhyvel i en verkstad med synliga justeringshandtag.
Skapa konto
Äldre modell av en kombinerad rikt- och planhyvel i verkstadsmiljö med fokus på hyvelbordet.
Skapa konto
Närbild av en äldre modell Stenberg rikt- och planhyvel, med fokus på metallkomponenter och en röd startknapp.
Skapa konto

Det ska visst vara en kombimaskin, men den har mest körts som hyvel funktion.
Är planhyvel funktionen tillförlitlig eller det är si å sådär?
Det påminner ju lite om de "till satserna", man monterar på exempelvis Inca maskinerna, om än att då handlar det om en låda.
Det är precision jag är dess värre ute efter.
Tacksam för svar.

Jag har en större Stenberg från ungefär samma tidsperiod. Min är tillverkad 1957. Den där är ungefär jämngammal plus-minus några år.
Den där ser ut att sakna både såg och fräs och långhålsborrmaskin så den är att betrakta som en rikt/planhyvel såvåda inte delarna finns undanstoppade någonstans. Man fick välja antalet funktioner man ville ha när man köpte en ny Stenbergkombi så det är möjligt att de övriga funktionerna aldrig har funnits på den där.

Tillverkningskvaliteten är väldigt bra i de där maskinerna. Jag har haft isär min i småbitar och sett att allt är välgjort från början till slut. Motorn är en Hägglund och sådana välgjorda elmotorer finns knappt att köpa för pengar i dag.

Enda direkta "konstruktionsfelet" som du behöver känna till är att belägget på drivhjulet till planhyvelmatningen är en kilrem som är påkrängd i ett spår på ett hjul av gjutjärn. Den tidens kilremmar var mer elastiska än dagens sä när man skall byta belägget måste man föra hjulet till en verkstad som fräser bort litet av kanten på hjulet och passar in en plåtbit där i stället. Jag kan skicka en bild.
Om du vill ha modern säkerhet går det att snickra ett bakre kutterskydd av trä som passar mellan pelaren och anhållet då man riktar.
Jag kan skicka bild.
Kontrollera att gjutjärnsbussningarna som matarvalsarna löper i inte är uppnötta. De måste smörjas ofta för att inte nötas upp. Bussningarna finns att köpa nya och så svetsar man på och svarvar om ändorna på matarvalsarna och så blir det som nytt men det kostar en del och skall synas i inköpspriset.

Reservdelar finns att köpas från Åkesson Engineering i Frillesås.

Så till din fråga:
-Maskinen rikthyvlar extremt exakt. Betydligt exaktare än de där Moretens 410 som folk gärna jämför allting med.
-Den planhyvlar ganska bra. I synnerhet tunga bitar vill bli 0,3-0,4mm tunnare i ändorna än på mitten men när man lär sig köra maskinen så kan man delvis kompensera för det med att hålla uppe ändan på biten man matar in. Överlag skulle jag säga att planhyvelfunktionen är aningen underlägsen en Moretens 410 men den duger gott för allt normalt snickeriarbete.

Skillnaden mellan den här Stenbergarna och planhyvlingstillsatser till rikthyvlar är att Stenbergaren har en mycket kraftig och exakt gjutjärnsstomme och två matarvalsar med högt tryck som pressar virket mot planhyvelbordet. Resultatet är inte alls jämförbart.

Findus här på forumet har en liten Stenberg som den där men hans är gissningsvis 10 år nyare. Vill du veta mer kan du fråga honom.
Jag tror att jag har instruktionsboken till din version sparad i pappas dator.

• Gilla
segv
  • Laddar…
Tack för hjälpen.
Ditt svar var god hjälp på vägen.
Detta å en tråd där du diskuterade denna maskinen för 4 år sedan, har gett mig mycket input.
Säljaren sa att där var "en massa tillbehör", så något mer är där än på bilden iallafall.
Om jag ställer frågan så här. Jag har en inca hyvel idag, den är så klart liten, men fungerar väldigt exakt. Lite knep med att rikta större ämnen, det visste jag redan när jag köpte den. Men jag saknar planhyvel funktionen.
Så min första tanke var att hitta "denna funktion" i en annan maskin.
I nu läget, gör jag mest alster som är upp till 300mm finsnickeri, som jag är rätt duktig på.
Men har gjort lite möbler oxå, men då användat mig en del av jobbets maskin park.
Nu bygger jag upp verksamhet på hemma plan, så att säga.
Är denna hyveln, lika precis som incas rikthyvel funktion?
Eller det är bättre att skaffa en "mindre planhyvel", alternativt en exempelvis kitty?
Tacksam för svar Samuel

Jaha, så var man ute för sent.. igen. Hyveln gick till någon annan...

Det var ju synd.

Den rikthyvlar garanterat exaktare än en Inca. En proffsmaskin av gjutjärn är helt andra saker än en hobbymaskin av aluminium.

Jo, jag vet....
Vad tror du på de renodlade planhyvlarna?
Gul och svart DeWalt planhyvel för träbearbetning.
Skapa konto

Jag tror inte särskilt mycket på dem.

Fast de lär fungera skapligt på små bitar som inte är långa eller tunga eller breda.

Ja planhyvlas det bara nån gång då o då, så lär de iallafall hålla....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.