S skogstomten skrev:
Man kan ha två...

Självföredrar jag en liten smidig 12V löser det mest varierande uppgifter. Bygga altaner så funkar det också men en kraftigare är då så klart bra att ha för de grövsta/längsta skruvarna. Har själv byggt flera altaner och det mesta på och i 6 olika hus under de senaste 20 åren. Har aldrig haft starkare än 12V. Bygger just idag en vägg och platsbyggd garderob. Använder då min 10,8V lilla blå Bosch även fast min 12V maskin står precis bredvid. (Som störst 5x100mm skruv jag använder just till det jag bygger nu)

Hålsågen är nog bland det tyngsta. Dock hur ofta använder du en sådan? Min morbror som jobbat 45år som elektriker föredrog en vanlig billig sladdborrmaskin till just det. För att slippa en klumpig stor batterimaskin för just de momenten. Han hade provat mååånga olika sladd/batterimaskiner till just det genom åren.

Ska du däremot ha en hel arsenal av batterimaskiner så är nog 18V att föredra till många andra områden/maskinersom behöver mer power än just skruvdragaren.

Sen är jag själv verktygsnörd med massor av verktyg/maskiner av hög kvalitet (Festool/Kemppi/blå Bosch/Makita osv) men av någon anledning har jag aldrig suktat/längtar efter en större/kraftigare skruvdragare då jag mest tycker de känns klumpiga att jobba med.
Förutom för hålsågar så är det bra med starkare och snabbare maskin för borrning i stål.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.