4 014 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Tips på fyrhjuling
Hej! Bor ute i skogen och ska ha fyrhjulingen främst till detta:
Hämta ved i skogen
Ploga uppfart och väg
Köra till sjön/skog med barnen
Inte så mycket alltså. Har bara 3000 kvm skog som jag fäller ca 10 träd per år på, och dom lär ju ta slut om några år men kommer främst ha fyrhjulingen till att köra hem detta. Sen är det ett plus att kunna skotta med den på vintern, och att kunna ha lite skoj och köra med den till sjön eller ut i skogen tillsammans med barnen på sommaren.
De enda kraven jag har är att den ska vara traktor B, inte kosta för mycket (jag har kollat runt prisklassen 70.000:- som max) eftersom jag inte kommer att kunna nyttja den till skogsarbete så mycket mer om 5 år. Den bör även ha vinsch för plog, samt servostyrning. Kanske att automat är enklast med? Extra lång hade även varit bekvämt för barnens skull.
Har kollat på följande modeller:
CF Moto C-force 520
Goes Iron EPS Max
Hisun 550
Har ni några erfarenheter angående dessa? Tar gärna emot det isåfall. Har inte hört så mycket om modellerna utan tar gärna input om ni äger någon
Hämta ved i skogen
Ploga uppfart och väg
Köra till sjön/skog med barnen
Inte så mycket alltså. Har bara 3000 kvm skog som jag fäller ca 10 träd per år på, och dom lär ju ta slut om några år men kommer främst ha fyrhjulingen till att köra hem detta. Sen är det ett plus att kunna skotta med den på vintern, och att kunna ha lite skoj och köra med den till sjön eller ut i skogen tillsammans med barnen på sommaren.
De enda kraven jag har är att den ska vara traktor B, inte kosta för mycket (jag har kollat runt prisklassen 70.000:- som max) eftersom jag inte kommer att kunna nyttja den till skogsarbete så mycket mer om 5 år. Den bör även ha vinsch för plog, samt servostyrning. Kanske att automat är enklast med? Extra lång hade även varit bekvämt för barnens skull.
Har kollat på följande modeller:
CF Moto C-force 520
Goes Iron EPS Max
Hisun 550
Har ni några erfarenheter angående dessa? Tar gärna emot det isåfall. Har inte hört så mycket om modellerna utan tar gärna input om ni äger någon
Jag har en själv en gammal kawa och hade för de pengarna gått på en lättare begagnad Japan. Har ingen egen erfarenhet av kineserna men bland bekanta verkar det vara blandade åsikter och många har bytt med tiden till kvalitets maskiner. Säkert inga problem för det du skall ha den till, även om körning av kärra med ett ton+ stock på nog kan fresta på lite ibland.
Jag skulle föreslå Massey-Ferguson 35 eller Fordson Dexta eller Volvo Buster eller någon annan begagnad traktor i den storleksklassen. Duger till mer nyttoarbete för mindre pengar och har sannolikt längre återstående livstid än en fyrhjuling.
Köp ingen kines fyrhjuling, den är slut innan barnen är myndiga. Det brukar vara svårt med delar och kvalitén är mycket sämre än på de japanska eller amerikanska fyrhjulingarna.
En FergusonTE20 rekommenderas, en ikonisk traktor som är utmärkt till allt du planerat. 70år är ingen ålder på en traktor om du ska använda den för hobbybruk, de har förutsättningar att överleva både dig och dina barn.
Lagom stor maskin , jag kunde köra själv innan jag fyllde 10år, enkel och robust.Tror de kostade 7tusen nya på sent 1940tal, nu får du ge de dubbla eller trippla.
En FergusonTE20 rekommenderas, en ikonisk traktor som är utmärkt till allt du planerat. 70år är ingen ålder på en traktor om du ska använda den för hobbybruk, de har förutsättningar att överleva både dig och dina barn.
Lagom stor maskin , jag kunde köra själv innan jag fyllde 10år, enkel och robust.Tror de kostade 7tusen nya på sent 1940tal, nu får du ge de dubbla eller trippla.
Titta på en UTV innan du bestämmer dig för en fyrhjuling.
När jag skall byta ut min ATV så kommer jag att kolla på en UTV tror jag.
Ser att grannen har en och den har han stor nytta av, tror den skulle kunna uppfylla alla dina behov...
CanAm tror jag är bra...
Hoppa över Kineserna.
När jag skall byta ut min ATV så kommer jag att kolla på en UTV tror jag.
Ser att grannen har en och den har han stor nytta av, tror den skulle kunna uppfylla alla dina behov...
CanAm tror jag är bra...
Hoppa över Kineserna.
Cf moto slår ja ett slag för .
Har haft min 520 med kärra och plog (b reggad).
Plogar flera decimeter snö utan konstigheter.
Har dragit stockar å röjt i skogen. Kört till jobbet lekt i skogen . Har servo ,delad bakaxel som kan låsas .
Vi är flera här som ha cf moto. Grannen har haft sin i ca 5 år utan problem.
3 års garanti.
Allt detta för ca 70k. Är oslagbart är min kommentar.
Kommer inte allt från Kina? Dålig kommentar tycker jag
https://soderstroms.nu/nyhet/cf-moto-en-varldsledande-tillverkare-av-fyrhjulingar
Har haft min 520 med kärra och plog (b reggad).
Plogar flera decimeter snö utan konstigheter.
Har dragit stockar å röjt i skogen. Kört till jobbet lekt i skogen . Har servo ,delad bakaxel som kan låsas .
Vi är flera här som ha cf moto. Grannen har haft sin i ca 5 år utan problem.
3 års garanti.
Allt detta för ca 70k. Är oslagbart är min kommentar.
Kommer inte allt från Kina? Dålig kommentar tycker jag
https://soderstroms.nu/nyhet/cf-moto-en-varldsledande-tillverkare-av-fyrhjulingar
Redigerat:
Klicka här för att svara