3 198 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Jakten på en justersåg
Hej på er alla...
Har under drygt ett års tid försökte lägga vantarna på en justersåg eller vettig bordssåg modell lagom till ett garage för att köra lite finsnickeri och skivor som hobby. Har haft siktet på en Luna/Ejca L18, men börjar nu ärligt talat ge upp då sågarna blir sålda eller har 10 intressenter på kö innan jag ens hinner lyfta på luren... Trots att jag kollar blocket varje dag till den grad att min fru blir galen på mig.
Finns det några fler gångbara alternativ att hålla ögonen öppna för? Har förstått att de nya maskinerna <8k är slöseri med pengarna, men det börjar ärligt talat kännas -väldigt- lockande då jag står utan såg.
Har under drygt ett års tid försökte lägga vantarna på en justersåg eller vettig bordssåg modell lagom till ett garage för att köra lite finsnickeri och skivor som hobby. Har haft siktet på en Luna/Ejca L18, men börjar nu ärligt talat ge upp då sågarna blir sålda eller har 10 intressenter på kö innan jag ens hinner lyfta på luren... Trots att jag kollar blocket varje dag till den grad att min fru blir galen på mig.
Finns det några fler gångbara alternativ att hålla ögonen öppna för? Har förstått att de nya maskinerna <8k är slöseri med pengarna, men det börjar ärligt talat kännas -väldigt- lockande då jag står utan såg.
Verktygstokig
· Halland
· 8 396 inlägg
Vad menar du med lite finsnickeri och skivor?D Danie_K skrev:Hej på er alla...
Är det matsalsbord? Eller små lådor?
Verktygstokig
· Halland
· 8 396 inlägg
Tack!
Ursäkta om jag var luddig. Både och lite, kommer behöva klyva virke för limning av skiva till ett mindre köksbord och liknande. Men största delen är det precisionskapning av 12-24mm björkplywood med gerning och lite udda vinklar. Allt från smått till dryga metern i längd vad gäller skivorna.Frustrator skrev:
Har haft en uppe ett par vändor utan resultat. Kan nog ge det ett försök igen.Miessi skrev:
Har provat en identisk historia under annat namn i ren desperation för ett par år sedan, den var totalt omöjlig att jobba med och lät som en skördetröska.H håbbe1961 skrev:
Köp den av EJCA då? https://www.ejca.se/produkterD Danie_K skrev:Hej på er alla...
Det här är ganska vettigt. SCM kan dessutom leverera reservdelar, till skillnad från en del andra. Nu kanske det är lite mer pengar än vad du tänkt dock. https://www.bjorklundsmaskiner.com/justersg-scm-si150
Tack, jag såg den faktiskt.. dock utanför min prisklass tyvärr. Hade varit ett trevligt tillskott annars. Ska fortsätta hålla utkik, och försöka skrapa ihop mer pengar till sommaren. Men den prisklassen kommer jag nog inte upp i de närmaste 3-4 åren. :|mowatom skrev:
Seriöst.. Fråga dig själv om jag hade letat efter en såg <8000kr i över ett år om jag haft ~35k att lägga på ett bräde? Fråga dig sedan varför jag skulle köpa en maskin så oprisvärd som en ny l18 när jag kan köpa en begagnad ECM rakt av för de pengarna hos flera stora firmor?remdrivet skrev:
Jaså, jag utläste inte av din post att du skulle ha en billig såg utan att du ville ha en Luna/EJCA L18 och att du har svårt att hitta en, så mitt förslag torde vara lösningen på det problemet.D Danie_K skrev:
Men om du nu är på jakt efter en billig såg med justerbord så är det ju en helt annan sak, jag skulle då rekommendera dig att hålla ögonen öppna efter en äldre WACO klyvsåg med Justerbord från 60-70-talet, dom är ofta billiga (5000-6000kr) och extremt bra och samtidigt inte så stora.
Ah, förstår. Därför nytt i <8k som var intressant i min post, inte nytt i <40k.remdrivet skrev:
Jaså, jag utläste inte av din post att du skulle ha en billig såg utan att du ville ha en Luna/EJCA L18 och att du har svårt att hitta en, så mitt förslag torde vara lösningen på det problemet.
Men om du nu är på jakt efter en billig såg med justerbord så är det ju en helt annan sak, jag skulle då rekommendera dig att hålla ögonen öppna efter en äldre WACO klyvsåg med Justerbord från 60-70-talet, dom är ofta billiga (5000-6000kr) och extremt bra och samtidigt inte så stora.
Är på jakt efter en begagnad l18 då jag letar en begagnad 'billig' och relativt stabil såg som ännu man kan hitta reservdelar relativt lätt till. Hade jag haft mer pengar hade jakten varit betydligt lättare som du säger.
Hållt ögonen efter en Waco likaså, men verkar vara svårare med reservdelar och manualer, och inte det lättaste att hitta en med klyvkniv och justerbord.
Sedan 2015 ägs ju WACO av tyska Wenig så det är svårt där, men reservdelar behövs sällan till dom, inte mycket som kan gå sönder. Klyvknivar har dom sedan 1910-talet lag på att ha fäste för så det är lätt att tillverka eller låta tillverka en som passar. Justerbordet är vanligen det svårare men jag har noterat att dom säljs på blocket och auktioner med det avplockat (står breved för det tar plats) så det är väl värt att hålla ögonen på iallafall.D Danie_K skrev:Ah, förstår. Därför nytt i <8k som var intressant i min post, inte nytt i <40k.
Är på jakt efter en begagnad l18 då jag letar en begagnad 'billig' och relativt stabil såg som ännu man kan hitta reservdelar relativt lätt till. Hade jag haft mer pengar hade jakten varit betydligt lättare som du säger.
Hållt ögonen efter en Waco likaså, men verkar vara svårare med reservdelar och manualer, och inte det lättaste att hitta en med klyvkniv och justerbord.
Manualer är ju en grej som är lite underlig för min erfarenhet av gamla maskiner (plattremsdrivna i mitt fall) är att det inte ens kom med från fabrik efter som industrimaskiner ansågs köpas av folk som kunde använda dom redan
Det är sant, det är en helt annan hållbarhet på grejerna.. Men ibland är det skönt att bara kunna lyfta på luren om någon skitsak går sönder eller saknas. Visste inte att de haft klyvkniv så länge faktiskt, då jag sett flertalet utan, men då är det så att den troligen bara varit bortplockad! Att tillverka en klyvkniv är inga stora problem för mig så länge fästet finns där.remdrivet skrev:
Sedan 2015 ägs ju WACO av tyska Wenig så det är svårt där, men reservdelar behövs sällan till dom, inte mycket som kan gå sönder. Klyvknivar har dom sedan 1910-talet lag på att ha fäste för så det är lätt att tillverka eller låta tillverka en som passar. Justerbordet är vanligen det svårare men jag har noterat att dom säljs på blocket och auktioner med det avplockat (står breved för det tar plats) så det är väl värt att hålla ögonen på iallafall.
Manualer är ju en grej som är lite underlig för min erfarenhet av gamla maskiner (plattremsdrivna i mitt fall) är att det inte ens kom med från fabrik efter som industrimaskiner ansågs köpas av folk som kunde använda dom redan![]()
Ska hålla extra koll på vad som står lutat mot maskinen eller vad som ligger på sidan i annonserna i fortsättningen!
Möjligen jag som är konstig då, men jag tycker det är betryggande med servicemanualer till grejer som man inte är alltför bekant med, speciellt då mina mekaniska kunskaper och erfarenheter är begränsade. Visst har jag använt bords och mindre justersågar av diverse slag.. Men aldrig haft nöjet eller behovet att plocka isär eller serva en sådan mer än att byta klinga. De maskiner jag har fått nöjet att köra har alltid haft servicemanualer och liknande tillgängligt på plats.
Klicka här för att svara