Hej!
Min far gick bort för två år sedan och han lämnade efter sig en liten snickarverkstad med diverse maskiner, bl.a. en snickarmaskin av märket Kimac Toolmax E 4 00 från 1996. Det är cirkelsåg, plan- och rikthyvel och nån sorts roterande slip tror jag. Jag hittar ingen handbok eller information och inte heller något på internet. Är det någon här som vet något om den?
Min far gick bort för två år sedan och han lämnade efter sig en liten snickarverkstad med diverse maskiner, bl.a. en snickarmaskin av märket Kimac Toolmax E 4 00 från 1996. Det är cirkelsåg, plan- och rikthyvel och nån sorts roterande slip tror jag. Jag hittar ingen handbok eller information och inte heller något på internet. Är det någon här som vet något om den?
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
En snabb googling visade en kombimaskin, liknar en robland. Verkar ta 280mm klinga och hyvla upp emot 26cm. Väger ett ton.T Trrttsch skrev:Hej!
Vad vill du veta om den?
Det finns en massa tillbehör till den och jag undrar vad de är till för. Och sen slipgrejen, hur fäster man papper på den och kan den användas som fräs. Och hur ställer man in glidbordet så det blir helt plant.Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 390 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 390 inlägg
Se om du kan hitta bruksanvisningen där finns nog dom flesta svaren. Det du tror är en slip är med högsta sannorlighet någon sorts vertikalfräs, detta är inget verktyg man ska använda utan rätt förkunskaper om hur man ska göra och vilka riskerna är.
Det gäller i och för sig även för dom andra funktionerna men vertikalfräsen ska enligt vad jag hört vara det verktyg som ätit mest fingrar genom tiderna.
Det gäller i och för sig även för dom andra funktionerna men vertikalfräsen ska enligt vad jag hört vara det verktyg som ätit mest fingrar genom tiderna.
Aha. Ja, det står nåt om fräse på en skylt. Men som jag förstått det kan man även fästa slippapper på nåt sätt. Farsan brukade istället använda en överhandsfräs som han skruvade fast under en bordsskiva men det vore ändå kul att veta hur det funkar.
Glidbordet har jag försökt ställa in men det är ändå lite glapp. Om jag försöker sänka så tar grejen man ställer vinkeln med i själva sågbordet.
Denna verkar vara att pressa ner brädan med när man hyvlar men jag undrar om kolven på undersidan ska hålla emot. Annars känns den mest i vägen.
Och vad är alla grejerna på väggen? En är mothåll till rikthyveln och en annan nån sorts skydd till fräsen.
Bonusbild, vad är detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Glidbordet har jag försökt ställa in men det är ändå lite glapp. Om jag försöker sänka så tar grejen man ställer vinkeln med i själva sågbordet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Denna verkar vara att pressa ner brädan med när man hyvlar men jag undrar om kolven på undersidan ska hålla emot. Annars känns den mest i vägen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och vad är alla grejerna på väggen? En är mothåll till rikthyveln och en annan nån sorts skydd till fräsen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bonusbild, vad är detta?
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Orangea skyddet över hyveln är inte för att trycka ner med utan att du absolut inte ska trycka där, du vill inte göra köttfärs av fingrarna dina.
Ok! Men det röda handtaget framme till vänster, det enda man kan göra med det är att trycka ner skyddet med. Sitter handtaget kanske felmontrrat och ska användas att lyfta skyddet med?Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Felmonterat, felkonstruerat, felanvänt. Svårt att veta på rak arm. Du ska alltså innan hyvlingen ställa in det orangea så det precis tillåter arbetsstycket att gå in under.T Trrttsch skrev:
Sen är inte jag rätt person att lära ut maskinsäkerhet/maskinsnickring. Vimlar av mer kompetenta människor här inom det området.
Ett gäng av ringarna på din tavla är för att passa runt fräskuttern.
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Vet inte hur mycket som skiljer från lillebror och min franska är knackig.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjASegQICxAB&usg=AOvVaw1ehGQhjMgXgQmvK8E_jdGv
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjASegQICxAB&usg=AOvVaw1ehGQhjMgXgQmvK8E_jdGv
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Om du inte snickrat innan med hyvel/fräs/såg så är ett tips att kolla runt här, byggahusfilmerna som finns och fråga mycket, innan du använder maskinerna.
Youtube fungerar också som lärare men oändligt mycket farliga/onödigt farliga saker de gör där, och i början är det svårt att veta vad som är vettigt och vad som är farligt av det som läggs upp där.
Youtube fungerar också som lärare men oändligt mycket farliga/onödigt farliga saker de gör där, och i början är det svårt att veta vad som är vettigt och vad som är farligt av det som läggs upp där.
Jag har sågat och hyvlat lite för husbehov men vertikalfräsen har jag aldrig provat. I somras bytte jag panel på en ytterdörr och då hade den kommit till väl pass när jag försökte göra lister till fönstren. Tack för tipset om filmerna, de kände jag inte till.
Här är en bra snickerifilm på YouTube.
Här är en bra snickerifilm på YouTube.
Vertikalfräs är en fantastiskt användbar maskin. I en helt annan klass än en handfräs monterad under en skiva. Fast det finns ett antal saker man behöver lära sig innan man börjar fräsa på vertikalfräs för annars finns det en överhängande risk att den brist på händer som vi alla har förvärras radikalt.