Hej

Jag har suttit en längre tid nu och funderat över om jag skall köpa en sänksåg eller en cirkelsåg och har till 90% bestämt mig för att det blir en cirkelsåg.

Sågarna jag har snöat in mig på är Hitatchis och jag skulle gärna vilja få lite utlåtande på framförallt C6MEY för de som har använt den och då framföralt på motorstrypningsfunktionen som skall sätta in vid såkallade "kickbacks". Det som gör att jag tvekar att köpa är med andra ord att den saknar klyvkniv. Ser att Hitatchi har lanserat C6BU3 med så kanske värt att vänta tills den är i affärerna.

Tack på förhand :).

Varför inte sänksåg?

Nu har jag visserligen inte ägt någon sänksåg men jag har vart och klämt och känt på några och de sänksågar som finns idag är tunga och kan tänka mig att om man skall såga en hel del och inte direkt har något bra sågutrymme där man kan ha sågen så vill jag hellre använda mig av en lättare såg som jag lätt kan flytta runt.
Ex. så väger Bosch GKT 55 GCE 4,7kg medan C6MEY väger 2,8 kg. Sen så är det ju självklart en kostnadsfråga. Sänksågarna är relativt dyra och jag har svårt att motivera den större kostnaden för en extra funktion.
Skall även nämnas att jag inte alls har renoverat/byggt så mycket men har ett intresse och vill gärna lära mig mer så finns det några andra synpunkter till varför jag bör skaffa mig en sänksåg ist. för en cirkelsåg så lyssnar jag gärna på dem. :)

En fråga till som jag kom och tänka på som väger mellan C6bu2/3 och MEY är hur nödvändigt är det att kunna köra 45mm kapning vid 45 gradnings lutning? Känns som om man har reglar som skall kapas så gör man det med en ger/kap och inte med cirkelsågen.

Personligen så använder jag endast cirkelsågen till snabba, grova snitt på OSB skivor och inget annat där precision inte är nödvändigt och resultatet spelar mindre roll.

Visst kan man såga rakt med en cirkelsåg om man tar hjälp av ett anhåll men det blir lite av ett projekt med att mäta, spänna fast för nått som kan vara ett enkelt snitt.

Sänksågen är guds gåva till oss händiga och jag använder den till allt, både med och utan skena och jag kan för i världen inte förstå hur man klarar sig utan en - Kanske därför jag har två?!

Skall du såga bänkskivor och kanske någon gång vill bygga en möbel eller bara ett enkelt skåp av skivmaterial? - Köp då en sänksåg och njut av enkelheten, noggrannheten och ett bra resultat.
Skall du bara såga trallen i kanten på altan och lite OSB som skall sitta bakom gipsen och inte har det minsta plan för lite finare snickeri? - Köp då en cirkelsåg och var nöjd med din investering.

• Gilla
Hobbyhantverkaren63
  • Laddar…
Nu närmas skall jag korta av några dörrar och i framtiden så är det nog mer möbelsnickerier jag vill hålla på med.

Så med dina argument, slacker, så bör jag nog ta mig en funderare till på om jag inte skall införskaffa en sänksåg istället. Om du har lite tid över så får du gärna PM mig vilka du har och vad du tycker om dem då vi börjar komma ifrån ämnet lite och jag tror det finns en hel del trådar om detta på forumet redan.

P
Jag har den cirkelsågen och den är hur bra som helst, elektroniken funkar mycket bra och jag är så nöjd att jag bytte bort min gamla hitachi C6BU2 såg.. denna är så liten och kompakt och lätt så denna byter jag inte bort..
Nu har ju även Makita släppt en borstlös cirkelsåg som ska konkurera med Hitachi så vi får se hur det blir där.

Att hålla på att inte köpa den pga avsaknad av klyvkniv funkar inte idag då elektroniken funkar så bra, jag har tvingat fram kast och den har stannat klingan på direkten:thumbup:

• Gilla
tasman
  • Laddar…
pleqtiz skrev:
Att hålla på att inte köpa den pga avsaknad av klyvkniv funkar inte idag då elektroniken funkar så bra, jag har tvingat fram kast och den har stannat klingan på direkten:thumbup:
Att inte köpa den pga att den saknar klyvkniv är såklart helt rätt även idag. Att träet inte trycker lika hårt omedelbart bakom klinga är såklart en fördel för både resultat och säkerhet.

• Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
Jag håller med slacker
Jag har en ts55 sänksåg, en battericirkel från makita och en cirkel från jula.
Julasågen används för rivning, enbart
Batteriklingan används för att kapa skivor med, och när man måste kapa något litet snabbt
Sänksågen används till precis allt annat!

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Att inte köpa den pga att den saknar klyvkniv är såklart helt rätt även idag. Att träet inte trycker lika hårt omedelbart bakom klinga är såklart en fördel för både resultat och säkerhet.
Intressant synvinkel att man får bättre resultat med kniven. Hur menar du då?
Sen känner jag också att jag hellre har ett mekaniskt skydd än det elektriska av den ganska simpel anledningen att man ser om kniven är trasig men man vet inte när elektroniken gett med sig.

pleqtiz skrev:
... elektroniken funkar så bra, jag har tvingat fram kast och den har stannat klingan på direkten:thumbup:
Tack för denna infon. Vart faktiskt rätt skeptisk till att det skulle fungera så bra över huvud taget med tanke på att sågen även accelererar när den får ett högre motstånd.

Jag får se hur jag gör, blir nog till att grubbla lite mer över vad jag faktiskt skall köpa.
Det är konstigt att när man funderar på att köpa ett verktyg så slutar det nästa alltid med tre i slutändan ;)

Mikael_L
Daniel_N skrev:
Du menar alltså att trä av idag inte uppför sig bättre än förr, då klyvkniven var ett måste ... :D

Mikael_L
Herman85 skrev:
Nu närmas skall jag korta av några dörrar och i framtiden så är det nog mer möbelsnickerier jag vill hålla på med.
Det låter som att du bör fundera över sänksåg lite till ... ;)

Själv har jag byggt ett helt hus, och haft en Hitachi C6BU vanlig cirkelsåg (med klyvkniv, som jag personligen anser som ett måste samt en skandal att många tillverkare tar bort) och en T55 sänksåg.
Under första halvan av bygget blev endast Hitachin använd, sen blev det mer och mer sänksåg.

Jag kan inte tänka tanken att köra med sänksåg vid stomresning, panelande eller lite snabbfix av olika saker på stommen.

Men sen när det börjar bli mer inredningssnickeri så kommer den helt till sin rätt.

Det låter som att du i huvudsak siktar på saker där sänksågen har sin paradgren, då kan du väl överväga en sådan, och ev köpa någon riktig billig vanlig handcirkel om du till trots någon gång skulle ha en uppgift bättre lämpad för en sådan.

Själv har jag inte en tanke på att bara ha ena sorten, de får fortsätta vara i min ägo till jag dör.

• Gilla
Herman85
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Du menar alltså att trä av idag inte uppför sig bättre än förr, då klyvkniven var ett måste ... :D
Daniel menar väl snarare om att dagens cirkelsågar fortfarande är cirkelsågar, och därmed är behäftade med samma problem som sina äldre syskon? Om det kniper i bakkant blir förstås resultatet sämre eftersom ämnet blir ärrat. Har man otur får man själv också ett ärr... Det senare kan kanske undvikas med elektroniktrolleri, men eftersom klingan måste knipa innan bromsen slår till lär det ändå bli märken i ämnet. Så jag håller med Daniel, klyvkniven fyller sin funktion även på en modern såg.

• Gilla
Herman85
  • Laddar…
Mikael_L
bygga_bo skrev:
Daniel menar väl snarare ....
Jag vet ju att ironi inte fungerar på forum .. sorry ... ;)

• Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
Be inte om ursäkt Mikael, jag tar på mig dumstruten denna gången... ironin var tydligt när jag läste ditt inlägg igen...

Jag har den sågen och den är hur bra som helst. Hitachi verkar satsa på lite tunnare klingor, både på kap/ger och cirkelsågar, det tycker jag är bra.
Har inte fått till något kast eller nyp än, hoppas att då elektroniken fungerar som den skall.
Sågen är väldigt lätt, nog den lättaste och smidigaste jag någonsin använt.

Redigerat:
  • Gilla
Herman85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.