2 717 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Vilken laser fungerar bäst att kolla grund?
Vi började diskutera om en fastighet som troligen (japp, kula rullar) har lutande golv. Vi funderar om torpargrunden har satt sig och därmed påverkar lutningen.
Tanken är alltså att krypa in och ställa upp en laser som ger oss vägledning till om golvbjälklaget är högre/lägre på vissa punkter
Då slog oss tanken om att åka till stan och hyra en rotationslaser över dagen. Men tänker vi rätt, hur ska man använda det på bästa sätt? Är en rotationslaser smartaste lösningen? Det går att krypa under hela grunden och i mitten är det ca 50 cm tillgodo, så det borde fungera att ställa en laser där.
Tanken är alltså att krypa in och ställa upp en laser som ger oss vägledning till om golvbjälklaget är högre/lägre på vissa punkter
Då slog oss tanken om att åka till stan och hyra en rotationslaser över dagen. Men tänker vi rätt, hur ska man använda det på bästa sätt? Är en rotationslaser smartaste lösningen? Det går att krypa under hela grunden och i mitten är det ca 50 cm tillgodo, så det borde fungera att ställa en laser där.
Räcker det inte att kolla lutningen på golven?
Golvenens ovansida har ju rimligtvis förbindelse med bjälklaget under.
Golvenens ovansida har ju rimligtvis förbindelse med bjälklaget under.
Förstår din tankeP Patrik Friberg skrev:
Vi har en idé om att höja / rätta till bjälklaget från torpargrunden/plintar, men vill förstå om det lutar på det sätt vi tror. Därmed om vi kan få en (säkerställd) horisontell linje ritad på grunden så ser vi mer med säkerhet om var det går ned och upp. Det är iaf vår tanke..
Utan att veta mer så låter det som en jättebra idé att kolla med laser. Har ni allvarliga planer på att gå vidare med att rikta grunden hade jag övervägt att köpa en laser.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ment/kors-linjelasrar/multilinjelaser-010974/
Misstänker att det inte bara är att åla in och mäta en gång. För mig brukar det bli många ommätningar efter lite funderingar och ventileringar med vänner.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ment/kors-linjelasrar/multilinjelaser-010974/
Misstänker att det inte bara är att åla in och mäta en gång. För mig brukar det bli många ommätningar efter lite funderingar och ventileringar med vänner.
Klicka här för att svara