3 534 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Nån som vet nåt om elbilsmotorer?
Ja motorn på fotografiet är rätt gammal, gissningsvis från 40-talet. Och den kyler av sig med luft, dock inte som dagens motorer som blåser luft utanpå skalet utan här går luften genom motorn.
Vilket varvtal kör en elbilsmotor på?
Vilket varvtal kör en elbilsmotor på?
Nu är jag långt ifrån väl påläst på hela området, men de siffror jag sett är maxvarv på 18000 varv/minut (Tesla S, utväxling sedan cirka 10:1), men att maxeffekt tas ut någonstans i området 4000-7000 varv/minut (olika bilar och modeller). Den Emrax-motor jag länkade till tidigare (som är för flygplan, tror jag) verkar ge max effekt mellan 3600 och 4500 varv/minut (beroende på variant). Den starkaste varianten är vattenkyld.D Djävulssnickarn skrev:
Bra poäng, det finns bättre optimeringsmöjligheter idag även om grundtekniken inte är ny.nanowire skrev:
En skillnad mot förr är att man idag kan modelera magnetfält och strömmar både rumsligt och tidsupplöst med hög precision vilket gör att det finns helt andra möjligheter att optimera för de egenskaper som önskas. Även material och tillverkningsmetoder har utvecklats betydande vilket ytterligare bidrar.
En viktig "bransch" som ofta hamnar lite i skymundan, tycker jag, är materialvetenskapen (som du här nämner). Förbättrade material ligger bakom många tekniska förbättringar.
Den behöver hantera transienter och kör vid hela sitt register upp till flera tiotals tusen rpm vilket är en fördel för att till stor del slippa transmission. Ibland används flera elmaskiner med olika karaktäristik och utväxling för att bättre kunna optimera både total prestanda och energieffektivitet, tex Tesla med dubbla elmaskiner som har både bättre toppeffekt och lägre energianvändning vid jämn hastighet än vad motsvarande modell med bara en har.D Djävulssnickarn skrev:
Jag har sett detta påstås flera gånger. Men när jag tittat på uppgiven räckvidd på olika Teslamodeller så har det varit kortare räckvidd på de fyrhjulsdrivna. Vet du vilka modeller det gäller?nanowire skrev:
Det var när de introducerade D på mod S, möjligt att det ändrats senare. Logiken var, som jag förstod det, att vid stady state på motorväg räckte det med drivning från den för uppgiften lagom växlade sekundärmotorn.A Avemo skrev:
Man mäter verkningsgraden på motor/drivlina. Den motor/drivlina /växel som för tillfället är effektivast nyttjas.
Förs dessa uppgifter in i ett diagram kan man se vad sweetspot för en motor ligger.
Brukar kallas musseldiagram.
Förs dessa uppgifter in i ett diagram kan man se vad sweetspot för en motor ligger.
Brukar kallas musseldiagram.
Klicka här för att svara