Hej.
Har en rejäl hiltiborrmaskin med fäste enligt bild. Nu behöver jag ta ett hål i betong med en diamanthålborrkrona. Den har ett annat fäste. Se bilder. Vad behöver jag för att få detta att passa ihop? Tack på förhand.

• Hand håller en Hiltiborrmaskins fäste mot bakgrunden av en träyta med verktygslåda i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Hilti-borrmaskins fäste mot en suddig bakgrund av en röd verktygslåda och kablar.
    Skapa konto
  • Röd diamanthålborrkrona med sexkantigt fäste mot vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Närbild på ett rött och vitt borrverktygsfäste med 1 1/4 tums UNC-gänga
    Skapa konto
Rickard.
Är väl i princip helt omöjligt att borra med kärnborr i betong utan rigg? Borren vandrar bara omkring på materialet, det är då i alla fall vad håltagarna har sagt åt mig när jag frågat.

Så mitt förslag blir att du hyr en riktig kärnborr.

Den kärnborren ska bara rotera, inget slag.
Håltagaren som borrade hos mig satte bara stöveln mot och körde lite försiktigt tills det blev en liten ränna.

Protte

richardtenggren
Jag har hyrt en mindre Hilti för 130 mm hål, då bytte man chuck och slog av slaget.
Använde foten/fötterna för att styra ”påhugget”, sen var det bara köra. Doppade kronan i en hink med vatten emellanåt för kylning.

• Hilti borr med krona i hink med vatten bredvid borrat 130 mm hål i betonggolv, omgivet av byggmaterial.
    Skapa konto
Redigerat:
Hej. Tack för svar. Hittade adaptern jag behövde. Någon som vet om det finns en chuckadapter så jag kan göra om slagborrhammaren till ”endast slag”? Dvs så jag kan bila med mejsel?

• Adapter och svart chuckadapter ligger på träunderlag för omvandling av slagborrhammare.
    Skapa konto
Rickard.
Jag inser att jag nog måste revidera min kunskap, kan eventuellt varit prat om håltagning i vägg men jag minns faktiskt inte. Bevisligen går det utan i alla fall ibland.

För att bila köper du bara en mejsel med sds och stänger av rotationen men räkna inte med några underverk om det är hårt eller tjockt.

Ok. Jag förklarar bakgrunden. Sitter på en ö med en bra hiltimaskin. Måste ta hål och bila lite granna i betong. Har ingen möjlighet att stänga av rotationen på maskinen. Undrar om någon vet om det finns en adapter med sds som tar rotationen så jag kan använda bilning på en maskin där jag inte kan stänga av rotationen.
Om jag varit nära en stad hade jag hyrt utrustning såklart...

maskinen jag sitter på finns på bilden.

• Hilti borrhammare med SDS plus-chuck och borrsats, ligger på trägolv bredvid öppen röd verktygslåda.
    Skapa konto
H
Nej du måste få tag på en bilmaskin då.
Men om du nu sitter på en ö.
Är det inte lika lätt att få tag på chuck som en maskin?

....men det finns ingen chuck som tar bort rotation. Normalt har ju maskinen ett vred för detta. Har själv en gammal hilti med vred uppepå, men denna har tydligen inte det.

• Gilla
freelander
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Nej du måste få tag på en bilmaskin då.
Men om du nu sitter på en ö.
Är det inte lika lätt att få tag på chuck som en maskin?
Nja. Om det fanns en konverter/chuck som tog bort rotationen så skulle jag kunna beställa på nätet. En bilmaskin blir större projekt att åka och hämta.

Rickard.
Vad ska du bila? En hammarborr är INTE bra på att bila betong "på riktigt" men är det något riktigt litet kanske du kan köra med en spetsmejsel och låta den snurra? Blir ju inte så stor skillnad mot en stor borr egentligen men det kanske kan lösa nått.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vad ska du bila? En hammarborr är INTE bra på att bila betong "på riktigt" men är det något riktigt litet kanske du kan köra med en spetsmejsel och låta den snurra? Blir ju inte så stor skillnad mot en stor borr egentligen men det kanske kan lösa nått.
yes. Har en spetsmejsel så jag försöker med det. Är ett 82mm hål som ska göras i 200mm betong. Nytt inlopp till bajstank...

Rickard.
F freelander skrev:
yes. Har en spetsmejsel så jag försöker med det. Är ett 82mm hål som ska göras i 200mm betong. Nytt inlopp till bajstank...

Ge det ett försök. Tänk på att inte "ligga på" maskinen om den inte ger den effekt du vill. Maskinerna är gjorda att slå med sin egen vikt och lägger man sig på dom så orkar dom inte slå alls vilket bara blir sämre.

Lycka till!

Redigerat:
  • Gilla
freelander
  • Laddar…
Med diamantskär ska det INTE slå, bara rotera och kyl ordentligt.
En person med vattenslang.

Protte

Ingen avstängning för rotation, har du borrar som räcker igenom, 82 mm diameter behövs , borra för 100 mm runt , hålet blir alltid mindre längre ner, så nära varandra som möjligt och knacka ur sedan med din bilmejsel

• Gilla
freelander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.