Tryckta 95x95 som stått ute ett år och relativt torra. Tyvärr redan monterade. Spåret skall sluta 10cm upp. Skall sänka ner en glasskiva i det så spelar inte så stor roll om det är rundat eller kantigt.
Så ett 12mm frässtål och sen bara köra på. Allt i en vända?
Alternativet väl att bygga nån slags mall till cirkel- eller sänksågen...
Så ett 12mm frässtål och sen bara köra på. Allt i en vända?
Alternativet väl att bygga nån slags mall till cirkel- eller sänksågen...
Hade nog kört det i minst 2 omgångar iaf, brukar själv hålla mig till max 1 kvadratcentimeter "tvärsnittsarea per frästag". Lite beroende på vad man har för fräs och vilket träslag man fräser i, man brukar dock höra på fräsen när man försöker ta för mycket i ett svep.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
20mm i ett svep är för mkt, eventuellt om du har extremt bra dammutsug att det kan funka. Spiral upcut bit istället för vanligt hjälper säkert. Det blir mycket spån. Skulle du gjort det på ett fräsbord hade du förmodligen fastnat med träbiten var tionde centimeter för att det blev helt tjockt med spån som fyllde frässtålet. Jag fräste just 12mm spår för inte så länge sen i ett fräsbord och lärde mig att nästa gång måste jag försöka få bra sug underifrån, fick lyfta av och blåsa rent mest hela tiden trots kanske bara 7mm fräsdjup. Det sög lixom fast när det blev fullt av spån.
Har samma fråga, ska också fräsa ett antal stolpar (22m djup, 12mm bred) för att sänka glas i.H hekosi skrev:
Sitter och glor på olika Bosch handöverfräs, men är så osäkert.
Snyggt det blev
Men jag skulle nog kört med vertikalfräs, lättare att få rakt
Men jag skulle nog kört med vertikalfräs, lättare att få rakt
Klicka här för att svara