Byggahus.se

Nån som vet nåt om elbilsmotorer?

1. D
    Medlem · 249 inlägg
    Hejsan
    Läste i en artikel om elbilar å där står det om en motor som är på 200hk å väger bara 60kg. Hur är det möjligt??
    Motorn som jag köra cirkelsågverket med är bara på 35hk men den är stor som ett as och väger över 200kg. Allt är också betydligt grövre än den där bilmotorn som i storleken liknar en 7.5kw 10hk motor
    Måste vara nån peakeffekt som anges på de där bilmotorerna? Eller hur är det?
    TR
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210601_164839.jpg

2. R
    Medlem · 1 899 inlägg

RoAd

Medlem
    Utvecklingen har gått framåt sedan motorn på din bild tillverkades :) Dessutom var nog inte vikt en faktor som räknades så högt för syftet din motor designades till.

Här har du en videoförklaring på hur motorn i en tesla model 3 fungerar, det är nog en av de modernaste du hittar i produktion idag.

Och här kan du se hur bra det fungerar i praktiken (inte den motorn i första videon utan en tidigare teslamotor)

Redigerat 3 jun 01:37
    • Laddar…
  3. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 524 inlägg

vectrex

Snickerinörd
    Peakeffekt vet jag inte. Jag som ägt en bensinbil med 216hk och äger en elbil med 204hk kan intyga att det känns som elbilen har det dubbla jämfört med bensinbilen. Då är ändå elbilen tyngre.

Men visst har jag reflekterat över samma sak som du, hur kan elbilsmotorerna vara så lätta?

4. R
    Medlem · 1 899 inlägg

RoAd

Medlem
    För att förbränningsmotorn är väldigt ineffektiv och (mekaniskt) komplicerad jämfört med elmotorn.

5. T
    Medlem · Stockholm · 806 inlägg

Taxture

Medlem
    En stor skillnad är ju att elmotorn har full effekt och vridmoment hela tiden medans förbränningsmotorns effekt och vridmoment varierar med varvtalet……

6. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 395 inlägg

useless

Lök.
    Riktigt så är det inte. Effekten är vridmomentet gånger varvtalet, så vid låga var är effekten också låg.

7. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 165 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Din 3-faselmotor har en annorlunda designprincip än elbilsmotorn. En rent praktisk skillnad är att för att uppnå den höga effektdesiteten klarar den bara att leverera sin höga effekt i typ tio sekunder utan att ta skada av överhettning (vilket noggrant styrs av elektroniken) medan din motor tuffar på en hel dag utan problem.

8. D
    Medlem · 249 inlägg
    Ja för om man kollar på Bevis produktblad vad en 200hk motor väger så väger den över 1 ton.
    Ja, hade nog inte velat driva sågverket med en sån där elbilsmotor, känns som det ändå är mer kraft i den där Asea motorn

9. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 446 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Intressant fråga. Har aldrig tänkt på den längre än i jämförelse med andra bilmotorer.

Men samma jämförelse kan väl göras med gamla stationära dieselmotorer när det gjordes sådana. Ska man bara böka in motorn en gång och sen låta den stå där och snurra är inte vikt en faktor man bryr sig så mycket om.

10. A
    Medlem · Stockholms län · 9 205 inlägg

Avemo

Medlem
    En skillnad är väl att elbilsmotorn är vattenkyld medan en industrimotor är luftkyld. Vattenkylningen möjliggör att transportera ut mer värme ur en liten motor. En annan skillnad är att elbilsmotorn går med ett mycket högre varvtal. Med detta sagt är jag också förvånad över hur mycket kompaktare de kan vara. Jag jobbar med hissar. Där brukar en 4 kW synkronmotor väga 300 kg eller så. Men då är den mycket lågvarvig.

• Laddar…
  11. E
    Medlem · Uppsala · 89 inlägg

Erik Lindroos

Medlem
    I grunden är det motorer framtagna med rätt olika mål, man har optimerat för helt olika saker under olika förutsättningar. En industrimotor som får vara tung och bara ska arbeta mot en given frekvens på växelströmmen (gäller gamla enkla asynkronmotorer), men bör vara billig att producera och ska gå "för evigt". En bilmotor som ska vara liten och lätt, får kosta lite mer och styrs med modern elektronik och optimeras för korta effekttoppar (vid sidan av lägre effekt under längre tid). Men det var ju inte svar på den egentliga frågan...

Håller med om att det är imponerande siffror på moderna motorer, 10 kW/kg korttidseffekt och 5 kW/kg under längre tid (https://emrax.com/e-motors/emrax-268). Två viktiga delar är (som Avemo nämnt) kylning och effektivitet. Genom att minimera värmeförluster och effektivt kyla så kan man pressa genom mer ström utan att det "brinner". Sedan kan man laborera med spänningsnivåer och sofistikerad styrning (som Teslas motor i filmen ovan, som körs på ett sätt på lägre varv och ett annat på höga). Så design optimerad för effekt med (kanske) dyrare material och processer, kombinerat med precis styrning av (högre) spänning, ström och frekvens. För det är ju fortfarande P=U*I som gäller, och sedan effektiv omvandling från eleffekt till mekanisk effekt.

Någon elmotorexpert som kan ge mer detaljer om de olika delarna?

• Laddar…
  12. B
    Medlem · Dalarna · 871 inlägg

Bjober

Medlem
    Jag tycker man gör det för lätt för sig när man säger att gamla elmotorer är tunga för att de bygger på gammal sämre teknik.
    Som ovanstående nämnt så är de designade i en tid och för ett syfte där endast 50 herts och fast spänning fanns att tillgå. Eller.. ja visst fanns omformare som kunde driva utvecklingen av lättare motorer, men inte till ett totalt sett vettigt pris.
    Även dagsfärskt moderna elmotorer har svagheter.
    Jag hoppas det kommer diskuteras här.

• Laddar…
  13. C
    Medlem · 10 005 inlägg
    Visst är det så. Tro inte för en sekund att elbilsmotorn kan leverera 150 kW kontinuerligt.

14. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 310 inlägg

Isakare

Medlem
    Lite OT kanske.
    Bekanta tog ut 2 elbilar på Mantorp park, BMW i3 och Mini.

"Ut på rakan på första varvet så började effekten strypas i bägge bilarna. Effekten kom tillbaka en liten stund efter varje inbromsning men efter 3 varv var den nere på runt 40% så då rullade jag in i depån..."

• Laddar…
  15. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 165 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    En skillnad mot förr är att man idag kan modelera magnetfält och strömmar både rumsligt och tidsupplöst med hög precision vilket gör att det finns helt andra möjligheter att optimera för de egenskaper som önskas. Även material och tillverkningsmetoder har utvecklats betydande vilket ytterligare bidrar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.