41 875 läst ·
25 svar
42k läst
25 svar
Bästa metod att bygga frigolitskärare / cellplastskärare / foam cutter?
Jag och min tekniknördige 15-årige son funderar på att bygga en enkel frigolitskärare. Eller foam cutter. Värmesåg har jag också sett. Verkar heta lite olika. Det räcker med något liknande den som finns på Kjell & Co för bara 299 kr, se bild (https://www.kjell.com/se/sortiment/...alverktyg/foam-cutter-cellplastskarare-p48732)
Jag har läst de trådar jag hittat här i forumet och vi har även hittat div filmer på youtube, som visar enkla byggnationer. Jag tvivlar inte på att vi kan få till något, men jag känner inte att någon variant vi tittat på är extra intressant. Hittills har vi riktat in oss på skärare byggda av 9 voltsbatterier.
Vill bara undra här, som en sista koll innan vi skrider till verket. Är det någon som har någon riktigt bra idé till färdig "produkt"? Kanske en instruktionsfilm?
Jag läser om att folk använt batteriladdare och tolkar det som en vanlig bilbatteriladdare. Det står även om kanthaltråd, som vissa verkar anse att man måste ha, men mitt intryck är att det går lika bra med egentligen vilken metalltråd som helst, som bara är i lagom tjocklek (tex nämna gitarrsträng och min son tog fjädern ur en bläckpenna)?
Det vi behöver är alltså en enkel handhållen variant där tråden bör vara 8-15 cm lång. Verktyget behövs för att skära ut mindre delar ur relativt tunn frigolit, som vi ska ha att bygga en klippformation med till vår ödla. Frigoliten i fråga är alltså inte de stora skivor man har när man bygger och isolerar utan just nu har vi dels lådor man kan ha att plantera växter i för att skydda från kyla och dels vanlig förpackningsfrigolit, som används som stötskydd för främst elektronik.
Jag har läst de trådar jag hittat här i forumet och vi har även hittat div filmer på youtube, som visar enkla byggnationer. Jag tvivlar inte på att vi kan få till något, men jag känner inte att någon variant vi tittat på är extra intressant. Hittills har vi riktat in oss på skärare byggda av 9 voltsbatterier.
Vill bara undra här, som en sista koll innan vi skrider till verket. Är det någon som har någon riktigt bra idé till färdig "produkt"? Kanske en instruktionsfilm?
Jag läser om att folk använt batteriladdare och tolkar det som en vanlig bilbatteriladdare. Det står även om kanthaltråd, som vissa verkar anse att man måste ha, men mitt intryck är att det går lika bra med egentligen vilken metalltråd som helst, som bara är i lagom tjocklek (tex nämna gitarrsträng och min son tog fjädern ur en bläckpenna)?
Det vi behöver är alltså en enkel handhållen variant där tråden bör vara 8-15 cm lång. Verktyget behövs för att skära ut mindre delar ur relativt tunn frigolit, som vi ska ha att bygga en klippformation med till vår ödla. Frigoliten i fråga är alltså inte de stora skivor man har när man bygger och isolerar utan just nu har vi dels lådor man kan ha att plantera växter i för att skydda från kyla och dels vanlig förpackningsfrigolit, som används som stötskydd för främst elektronik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag byggde en enkel av pianotråd från Clas O tillsammans med en överbliven esc till en vanlig elmotor (ej borstlös) och styrde värmen med en servotestare. Byggde själva trådhållaren av VP-rör. Vet ingen bra instruktion dock... Byggde en mest för att se om det funka, vilket det gjorde... Lite halvsvårt att få till rätt temp ibland.
Oj hoppsan... tack för flera snabba svar! Dessvärre förstår jag inte riktigt vad ni säger...
Vad är trafo? Och esc, är inte det en tangent på tangentbordet??
Går det att förklara det ni menar med ord jag förstår? Ska kolla med sonen också, han kan fler sådana här fackord än jag...
En esc är en Electronic speed controller som används framförallt inom RC för att styra hastigheten på Elmotorer.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Electronic_speed_control
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Electronic_speed_control
Medlem
· Blekinge
· 12 456 inlägg
Om du inte riktigt vet vad en trafo är så kommer du att ha problem med att koppla. Om jag är riktigt ärligt. Hoppas du uppfattar det inte som påhopp. Jag tror faktiskt att du gör bättre i att skaffa ett skalpell eller ett brytbladskniv för några kronor och skär.
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladskniv Cartridge Pro 18 mm NT Cutter
Effektiv och professionell skärning
339 kr inkl moms
Läs mer
Trafo=transformator. Märklin = hobbytåg som man lekte med som barn. Transformatorn hade en ratt som man styrde hastigheten på tåget med. Man fick prova sig fram hur mycket man skulle vrida på ratten. Osäker på om automatsäkringen gick då och då. Det var trots allt +35 år sedan.
Jag tar inte illa upp. Förväntade mig tvärtom ett sådant svar. Synd att jag inte skrev att jag antog att trafo var transformator, då kanske jag inte hade framstått som riktigt lika nollad...T Thomas_Blekinge skrev:
På det stora hela tycker jag att en värmebaserad skärare verkar så överlägset mest praktiskt på egentligen alla sätt så jag vill absolut helst få till en sådan. 300 spänn för en ny är ingen oerhörd ekonomisk börda, men när vi närmar oss semestertider vill jag dock hellre lägga de hundralapparna på just semestern. Så vi fnular vidare på egen lösning!
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselkåpa Bluetooth med brusreducering, mikrofon och USB-C Yato
Säkert ljudarbete
1 099 kr inkl moms
1 249 kr
Läs mer
Som jag trodde då, att det betydde transformator.O Othahaiti skrev:
Hur gick det med frigolitskäraren; fick ni ihop den? Ska bygga ihop en och kollar runt lite efter tips. Denna tråd innehåller mycket matnyttigt, men roligast vore att höra hur det gick för er! Är själv mer praktisk än tekniskt lagd.V vetgirig_ skrev:
Jag har använt en vanlig Mig/Mag svets, mata ut tråd, ställ ner strömmen på min och matningen på noll.
Nu kan man skära frigolit rakt o fint med en vanlig svetstråd.
Nu kan man skära frigolit rakt o fint med en vanlig svetstråd.