Verktyg & Maskiner
prototypen: 20 är ju en lite udda nyckelvidd så den kan man nog klara sig utan. Protte
kortis: [QUOTE="Oldboy, post: 4507278, member: 137091"]Råkade ut för liknande nu när jag bytte till vinterhjul. Började på ena sidan, där satt skruvarna överraskande lagom åtdragna (
poba53: Den serien av Bosch-lådor har fast inredning sprutgjutna för att passa en serie av maskiner. Till skillnad mot L-BOXX som har lösa inredningar. Till exempel så finns lådan Bosch 1 605 438 1FZ som passar till alla GSR/GSB/GDX/GD.. 18V. Min GSR18V-55 har låda som är märkt W-BOXX L Case. Dessa passar som översta enhet i en stack med L-BOXX
Maestrof: Hej, Undrar om det går att kapa glaskeramik med en kakelskärare. Typ den här varianten.
Teletubbie: Hej jag har en stabil formatsåg av äldre modell, tror det är en Waco eller liknande. Det finns inget klingskydd på sågen, och eftersom jag är rätt så fäst vid mina fingrar och dessutom vill ha en bra arbetsmiljö i snicken har jag sökt med ljus och lykta efter ett bra klingskydd med utsug (gärna transparent). Montaget kan vara på klyvkniven eller tak/sidohängt. Kör oftast med 350 mm
Bonzo2000: [citat] Jodå, jag har räknat med att det ska vara olika för vägg och golv. Tycker det är lite svårt att avgöra, för en lekman som jag, vilka skålar som gör vad så om du har några konkreta tips vore det uppskattat.
Vermilion: Jag köpte en väldigt populär såg för att jag inte vela ha bekymmer men får det j alla fall. Jag vill ha ett sågblad med många tänder för fina snitt. 210 mm 30 mm 2,4 mm har bladet som följde med. Hittar inget som passar, snälla hjälp mig hitta ett nytt blad. Jag köpte ett blad utan att kolla tjockleken och den var 1,8 mm tjock... de tyckte inte kniven om, lol. Alternativet är att
Matteandersen: [citat] Okej, har du kikat på någon annan modell som du hade valt istället? Får snart tillträde till vårt första hus och det blir ett helrenoveringsobjekt, dock inget altanbygge då det redan finns men blir väl o bygga om den, men det ligger långt ner på prioriteringslistan. Hur fungerar sågen till 70 reglar, gick det o klyva hela eller du får vända på dem med?
Ropa: Vid ett av de första tillfällena jag använde en vinkelslip lyckades jag få ett kast och slå mig själv i pannan med den. Det var skyddet som träffade men jag hanterar den aldrig utan sträckta armar sen dess.
fsn: [citat] är det en modern inverter med PFC så kan du svetsa pinne upp till 200A på 16A 1-fas utan att poppa säkringar. Teoretiskt så ger det svetseffekt ut på 200A x 28V = 5600W vilket är klart över 16A x 230V men svetseffekten är troligtvis en bit under teoretisk. Vid TIG så ligger det 10V lägre så det blir vid 200A istället 200A x 18V = 3600W. Du kan alltså köra på betydligt
Harald Blåtumme: Det nog alldeles sant att man inte blir så pigg på att svetsa och utveckla sig om hårdvaran är tveksam. Jag skulle aldrig rekommendera någon att skaffa en billig Jula-pinnsvets för en 1000-1500 spänn om man är nybörjare som jag. Bara att få tändningen att funka kan vara ett helvete och risken är att man tröttnar snabbt.
salahunreal: Hej Vi tänkte att börja med dränera runt källaren i fritidshuset som vi köpt nyligen i Strängnäs och har kommunal vatten/avlopp (60 tal) Vi undrar om man kan i samtidig bila ut gamla golvet i källaren och isolera ordentligt med makadam/cellplast 20 eller 30 cm och sen lägga vattenburen värmegolv och inreda källaren som boyta. Det står i bygglovet att hel platta under halva huset.
Bjober: Jag väljer dubbat på släpet, då är jag fri att dra med dubbad eller odubbad bil. Har man odubbat släp får inte dubbad bil dra. Att köra vinterdäck på sommaren känns sådär... jag har vid några tillfällen fått känna på hur halt det kan bli på blöt asfalt. Men visst har man gjort det när inkomsten varit liten och familjen stor... Men om man nu ska värdera riskerna så är nog
heimlaga: Jag skulle behöva mer Raccoskåp men handlarna säger bara att de "har slutat tillverkas". Ännu en sak på handlingslistan inför nästa sverigesresa.
Djävulssnickarn: Ytorna som ska poleras är sågade så de är rätt så släta. När man har tagit ut dom ur sågen å de fortfarande är våta så är dom helt blanka, men de ser lite grumsiga ut när de torkar
Brandingenjör87: min bosch blå tigersåg kostade strax under 900 på kampanj på amazon. det är bara nån hundring mer än de billigaste och då får man ändå en maskin som är betydligt bättre än de billigaste skiten,
Hep: [citat] Jag har till slut också lyckats, efter att ha fått rådet i en annan tråd att testa mobilappen och där funkade det. Efter en googlande ser jag att det är en hel del som just nu inte kan slutföra sin personliga profil som krävs för att nyttja erbjudandet. Har man gjort det tidigare funkar det som det ska och man kan registrera prylen och få julklappen både i telefon och på dator.
Lime113: För ett år sedan köpte jag 2*1500 mm Makitaskenor från K-rauta. När jag slarvade dem var en något tightare och en något lösare. En ohållbar kombination. Jag gick tillbaka, sa som det var och prövade mig fram tills jag hittade två skenor som matchade varandra. Men det går ju att justera sågen. Däremot är det trist att behöva justera om sågen mellan skenor.
str2der: För alla er som går i tankar att köpa Makitas skenor till en Festool-såg (och faktiskt kanske också till en Makita-såg) kan jag meddela följande: Jag behövde en 3-metersskena och kände mig lite för snål för att köpa en sådan för att komplettera min Festool 1400-skena. Köpte därför två Makita-skenor på 1500 och skarvjärn till dessa. Döm om min förvåning när sågen glappar
karra: [citat] Haha, den klarar självklart (inte) avståndsmätning. Gick in i rätt tråd, men skrollade för långt ner ser det ut som, eftersom jag postade i fel tråd. Tack för att du uppmärksammade mig!
Derbyboy: Nä det är nog inte så mycket, i nederkanten är det lite tjockt och vågigt. men jag tolkar det som att det går att slipa ner putsen med sandpapper, antingen manuellt eller med typ en multimaskin.
Taxture: ”Bunkrade” lite pellets på Bauhaus…… 29.95:-/16kg blev tag 3 betala för 2 :D