5 680 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Hylsnyckelsats med bitfäste, finns det?
Tror nog man blir sur när bitsfästet på dom grövre hylsorna går sönder…… kört mycket 19mm med adapter och det har gått åt en del adaptrar…….
Ett tips är väl att du köper så många adaptrar som du vill ha hylsor?
Ett tips är väl att du köper så många adaptrar som du vill ha hylsor?
Japp, och särskilt surt är det om de går av i kant med chucken på en slagskruvdragare och stumpen inte går att få ut.T Taxture skrev:
Nä, man gör nog bäst i att undvika att utmana ödet vad gäller vridmoment och dessa adaptrar.
Jag tror du vill ha Bosch maskinen som har både 1/2” och sexkant för bits. Du slipper adapter för du kan sätta hylsorna direkt på och sen använda sexkant till vanliga bits.andreascarlsson skrev:
Allt har ju att göra med hur hårt skruven sitter, och hur stark dragare man har.
För mig skulle det räcka i 90% av fallen, vilket är tillräckligt. Dessutom, om man väl har lossat den från den tyngsta biten, så är det skönt att kunna använda en dragare för de sista 20 varven.
Eldrivna verktyg har ju uppkommit av en anledning, right?![]()
Edit:
https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gdx-18v-180-06019G5200
Det var ju närmast genialiskt!L Lovan83 skrev:
Själv har jag börjat använda min batteridrivna mutterknack till mer och mer. Dels med insex-adapter för att köra längre skruv, dels är den kanon för att köra 28-32MM borr. (Dock med lämplig hylsa för borren, provade en chuck med 1/2" fäste och den blev rätt kortlivad.)
Borra med mutterdragare måste ju vara rejält tufft för borren, inte konstigt att chucken gick sönderDowser4711 skrev:
Det var ju närmast genialiskt!
Själv har jag börjat använda min batteridrivna mutterknack till mer och mer. Dels med insex-adapter för att köra längre skruv, dels är den kanon för att köra 28-32MM borr. (Dock med lämplig hylsa för borren, provade en chuck med 1/2" fäste och den blev rätt kortlivad.)
Japp, Du behöver som sagt en med hex-fäste, typ denna:V ViktorHg skrev:
https://www.proffsmagasinet.se/mask...05-traborr-14-hex-faste-400-mm-o32-mm-3080770
(Även om de jag har har ett något större fäste, 8mm?)
Sliter absolut på borren, men att göra ett 32mm hål igenom fulla stockar som om de är smör gör det värt det.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 049 inlägg
20 är ju en lite udda nyckelvidd så den kan man nog klara sig utan.
Protte
Protte
Klicka här för att svara