Jag är sugen på att köpa en liten svets för hemmabruk. Alltså inte till att laga traktorskopor utan mindre svetsarbeten man kan stöta på. Jag har inte svetsat mycket i mitt liv men planerar att lära mig allt eftesom.

Kan det här vara en idé för mig som nybörjare eller? 1 499 kr tycker jag var rätt kurs även om det inte är någon kvalitet kanske....?

https://www.jula.se/catalog/verktyg...d/svets/invertersvetsar/invertersvets-006191/
En gul och svart Stanley Sirio 140 invertersvets med kabel och svart svetshjälm, lämplig för hemmabruk och nybörjare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du nåt exempel på vad du tänkt svetsa? Det är ju inte jättekul att svetsa med pinne jämfört med en MIG.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag kommer nog inte försöka lägga någon svetssträng längsmed en plåt för sammanfoga :rolleyes: Punktsvetsa fast rör, bultar. Svetsa där utseendet inte spelar så stor roll utan mer att det sitter fast.

Varför är det "roligare" då att svetsa med en MIG?

Stefan N Stefan N skrev:
Har du nåt exempel på vad du tänkt svetsa? Det är ju inte jättekul att svetsa med pinne jämfört med en MIG.

Jag skulle absolut rekommendera en MAG, det är lättare än en MMA.

• Wow
Nobbe_1
  • Laddar…
HÅLLÅÅÅÅÅ nu stillar vi oss!!!! :oops: Visst skrev jag att jag inte svetsat så mycket?

MAG, TIG, MIG och Pinnsvets ..... Vad betyder allt

D Daniel 109 skrev:
Jag skulle absolut rekommendera en MAG, det är lättare än en MMA.

• Gilla
Robbb123 och 2 till
  • Laddar…
P
Absolut bästa svetsen(imho)är en mig/mag svets,en pinnsvets har en förmåga att bränna fast pinnarna i godset om man är ovan:)

Sökte (googlade) men har svårt att hitta något specifik svets som heter imho... Vad är priset för en sådan då?

Handyman 1 skrev:
Absolut bästa svetsen(imho)är en mig/mag svets,en pinnsvets har en förmåga att bränna fast pinnarna i godset om man är ovan:)

• Haha
  • Gilla
Moosemeister och 4 till
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Sökte (googlade) men har svårt att hitta något specifik svets som heter imho... Vad är priset för en sådan då?
Imho är en förkortning på "in my humble opinion", så läs det han skrev efter det :)

• Gilla
Sebbe_art
  • Laddar…
Och hur i hela helv.te ska jag kunna veta det som är nästan 50 pannor och kan knappt svengelska :rofl:

V ViktorHg skrev:
Imho är en förkortning på "in my humble opinion", så läs det han skrev efter det :)

• Gilla
  • Haha
-RB- och 4 till
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Svetsa där utseendet inte spelar så stor roll utan mer att det sitter fast.
Tänkte mest om du skulle svetsa i tunnplåt då är ju en pinnsvets rent värdelös men ska du bara svetsa fast nån bult här och där så klarar du dig med pinnen.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Nä det blir ingen "finsvetsning" i någon tunnplåt för det har jag varken kunskap eller vana till. Blir det så att jag tycker det är roligt och känner att jag har behov så får jag väl införskaffa en till svets då :)

Men den där kanske fungerar till det jag skrivit om i alla fall?

Stefan N Stefan N skrev:
Tänkte mest om du skulle svetsa i tunnplåt då är ju en pinnsvets rent värdelös men ska du bara svetsa fast nån bult här och där så klarar du dig med pinnen.

Korsta ju 10 K :dizzy::dizzy::dizzy::dizzy: Såg du verkligen att jag ska punktsvetsa någon bult och kanske något rör...?

Handyman 1 skrev:
Bra storlek(y)

[länk]

P
Kostar att ligga på topp...

• Haha
Nobbe_1
  • Laddar…
Ja det märker man ju när man skämmer bort frugan bara för att få ligga på "topp" :rofl:

Handyman 1 skrev:
Kostar att ligga på topp...

• Gilla
  • Haha
Hakstr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.