Hej,

Vi kan ta den "vanliga" 3032an som referens, satin, ofärgad, 750ml.

Brukade shoppa från Axminster men de skickar inte hårdvaxoljan till Sverige längre....och de vet inte riktigt varför. Fick svar om att det var fraktbolagets bestämmelser men Axminster skickar andra linoljebaserade produkter till Sverige, och de skickar andra Osmo-produkter än just hårdvaxoljan.

Struntsamma. Där kostade den iaf runt 300:- för 750ml.

Sverige runt 500:- vilket känns dyrt när jag vet den är nästan halva priset i utlandet.

Tyskland? Ser ut att ligga under 30€ men jag shoppar inte ofta därifrån och orkar inte riktigt tragga igenom 20 shoppars fraktpriser för att hitta nåt prisvärt. Någon som har tips?

Jag har 4 burkar 3232 (750 ml sidenmatt Rapid. Hurra för Rapid!) som väntar på mitt utlämningsställe. Pris inkl. frakt 118,79 EUR. Frakten kostade 10,95 EUR. Beställdes från forster-holz via ebay.de

mattiasp mattiasp skrev:
Jag har 4 burkar 3232 (750 ml sidenmatt Rapid. Hurra för Rapid!) som väntar på mitt utlämningsställe. Pris inkl. frakt 118,79 EUR. Frakten kostade 10,95 EUR. Beställdes från forster-holz via ebay.de
Rapid? Nu känner jag mig aningen efter, hade jag helt missat.:oops: Helt klart intressant att kunna lägga två lager om dagen. Tack för länken.

...dom hade tyvärr inte 3041an som är den jag kör med mest.

Fler som köper hårdvaxolja från Tyskland?

S
Har köpt hårdvaxolja och div verktyg på derholzmarkt för ett par år sen. Funkade bra!

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Har också handlat hårdvaxolja från derholzmarkt. Bra pris, snabb frakt och inga problem. Köpte 2 0,75L burkar, känns som de kommer räcka länge!

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Att tänka på när man köper HVO från Tyskland: Även om literpriset blir något högre är det ofta bättre att inte beställa större än 750 ml-burkar. Oljan är så vansinnigt dryg att det går åt mycket små mängder, så länge man inte behandlar golv. Om man har stora burkar leder det till väldigt många öppningar och stängningar av burken, vilket leder till att den blir otät och innehållet blir förstört. Bättre då att lägga oöppnade burkar på lager.

Lagerläggning av öppnade och oöppnade burkar görs bäst genom att ställa burken upp-och-ned. Det minskar risken radikalt för att läckage förstör innehållet. Öppnade burkar brukar jag dessutom plasta in med sträckfilm. Det kanske är en överdrift, men det skadar ju inte heller. Jag förvarar även de oöppnade burkarna i sträckfilm.
Burk med HVO-olja inslagen i sträckfilm på ett arbetsbord, redo för lagerförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Skooda och 4 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Att tänka på när man köper HVO från Tyskland: Även om literpriset blir något högre är det ofta bättre att inte beställa större 750 ml-burkar. Oljan är så vansinnigt dryg att det går åt mycket små mängder, så länge man inte behandlar golv. Om man har stora burkar leder det till väldigt många öppningar och stängningar av burken, vilket leder till att den blir otät och innehållet blir förstört. Bättre då att lägga oöppnade burkar på lager.

Lagerläggning av öppnade och oöppnade burkar görs bäst genom att ställa burken upp-och-ned. Det minskar risken radikalt för att läckage förstör innehållet. Öppnade burkar brukar jag dessutom plasta in med sträckfilm. Det kanske är en överdrift, men det skadar ju inte heller. Jag förvarar även de oöppnade burkarna i sträckfilm.
[bild]
Ett bra tips! Jag förvarar, nästan, alla färgburkar upp-och-ner och köper helst mindre burkar om det inte är fasad-, vägg- eller takfärg (y):)

Bumpar den här tråden. Der Holzmarkt verkar inte finnas längre. Några nya tips för 2020 om bra ställen i Tyskland att köpa hårdvaxolja?

Väl bara jag som blandat själv.

PeterFalun
DennisCA DennisCA skrev:
Väl bara jag som blandat själv.
berätta mer

Jag läste av MSDSen på osmo hårdvaxolja sen drog jag några slutsatser från det och kokade ihop linolja, bivax, carnaubavax och mineralterpentin i en glasburk som jag hade i en vattenfylld kastrull.

Det brukar jag smeta på trägrejer och det funkar riktigt bra tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.