Några gånger varje år så behöver jag skruva i och ur skruvar med "mutterhuvud" (vad det nu heter på fackspråk), och då hade jag gärna fäst ett sådant på min skruvdragare. Men jag har aldrig några som passar, så då måste jag gå och hämta min hylsnyckelsats och börja leta efter rätt storlek etc etc = Jobbigt.

Med dragaren (en Bosch) följde de normala bitsen med, plus två stycken hylsnycklar. Dessa har dock visat sig vara helt meninsglösa eftersom de alltid har varit för små.

Därför söker jag en hylsnyckelsats med storlek upp till åtminstone 20, som har bitfäste för montering på en normal skruvdragare. Finns det?

Allt jag hittar är såna här satser, som inte hjälper mig och min skruvdragare ett dugg.

• Verktygssats med hylsnycklar, skruvmejslar och bits i en öppen svart låda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På Biltema finns (nästan) det du söker. Ett sånt här eller sånt här kit att komplettera hylsnyckelsatsen med skulle jag rekommendera.
Vill du ha sexkantsfästet direkt på hylsorna finns det i den här bits och hylssatsen, fast då är det bara upp till 13.
12-049_xl_1.jpg
12-857_xl_1.jpg 71-501_xl_1.jpg

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Hylsor upp till 19mm kan bli kämpigt..........Det främsta problemet är ju momentet till stora skruvar vilket ett normalt bitsfäste är lite för klent för rent generellt. Jag har nån hylssats från Biltema tror jag för skruvdragare men där är nog största 13 eller nåt sånt. Annars finns det säkert adaptrar från normal bitsstorlek till 1/4 skaft. Sen kan man ju bygga vidare med delar ur normala satser.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Problemet ligger i att en skruvdragare inte sväljer mer än 12,5 mm, det får bli en special. Du får offra en normal (stora ) förlängare ( välj själv längd ) och en bit 12 mm armeringsjärn ca 7 cm lång , den går i fyrkantshålet och svetsar fast järnet i hålet .. Då har du en del som passar allt som finns i en stor hylsnyckelsats, är det lite tajt för att få den i skruvdragaren slipar du av knaggarna lite på järnet. Det med armeringsjärn gör att schucken biter bra på knaggarna.

J jonaserik skrev:
Problemet ligger i att en skruvdragare inte sväljer mer än 12,5 mm, det får bli en special. Du får offra en normal (stora ) förlängare ( välj själv längd ) och en bit 12 mm armeringsjärn ca 7 cm lång , den går i fyrkantshålet och svetsar fast järnet i hålet .. Då har du en del som passar allt som finns i en stor hylsnyckelsats, är det lite tajt för att få den i skruvdragaren slipar du av knaggarna lite på järnet. Det med armeringsjärn gör att schucken biter bra på knaggarna.
Fast ts menar nog inte att man har en chuck ? Fast detta till trots så går det ju bra att använda bitsadaptrar även i en chuck?

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Alla tips är bra och framkommit från flera, jag har inte haft det problemet och tänkt på div. adaptrar, gott att det finns.

J jonaserik skrev:
varför inte bara kapa bort infyrkanten sedan kan man slipa en plan del på tre ställen så sitter det berghårt i chucken, så gjorde jag långt innan det blev poppis med bits.

Protte

C
I min hylsnyckelsats (en vanlig Bahco) kommer det med en 1/4"-adapter bland bitsen.
Men jag ser att den generellt sett inte ingår i småsatserna, vilket ju är lite snålt.
Hur som helst kostar ju inte adaptern många kronor, och det är rätt väg att gå.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tack för alla svaren. Verkar bli en adapter till att hålla reda på och tappa bort...
Fattar inte varför de kör med sitt förbannade infyrkantsfäste!!?

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Fattar inte varför de kör med sitt förbannade infyrkantsfäste!!?
Vad skulle du vilja ha i stället?

K Kane skrev:
Vad skulle du vilja ha i stället?
Insex, standard bitstorlek, förstås. Ger ett bättre moment och hade dessutom passat all bitsfästen.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Insex, standard bitstorlek, förstås. Ger ett bättre moment och hade dessutom passat all bitsfästen.
Skulle kanske funka upp till typ 13 mm hylsor. Men att tro att de kan hantera upp till 20 mm som du efterfrågade i början är orimligt om du skall kunna dra med de moment som krävs för skruvförband i den dimensionen.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
C
K Kane skrev:
Skulle kanske funka upp till typ 13 mm hylsor.
Största 1/4"-hylsan i min sats är 14. Men det kan vara rätt användbart med 1/2"-adapter och större hylsor också för att gänga av och på, även om det så klart inte går att lossa och dra åt några skruvar.

Allt har ju att göra med hur hårt skruven sitter, och hur stark dragare man har.

För mig skulle det räcka i 90% av fallen, vilket är tillräckligt. Dessutom, om man väl har lossat den från den tyngsta biten, så är det skönt att kunna använda en dragare för de sista 20 varven.

Eldrivna verktyg har ju uppkommit av en anledning, right? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.