Om bilen skall fungera som fast punkt för att dra upp en stubbe så måste det vara en lastbil på minst 10 ton och så skall du ha stenar eller vedträn framför alla 6 hjul.

Min traktor väger nästan 3000 kilo med skogsvinschen på och den dras ofta med när man vinschar med någonstans mellan 1000 och 1500 kilopunds dragkraft. Fastän bromsarna är åtdragna på bakhjulen och stödbenen är nere.

Redigerat:
Jag har sett på Youtube att man ska fästa stubben i bilen med en wire och sen ta rejäl fart med bilen så följer stubben med upp lätt...

/ATW

• Gilla
  • Haha
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
R
Jag antar att du försöker var rolig/ironisk. Glöm inte visa det med smileys i inläggen isåfall.

ovan är ett mycket dåligt råd om man inte vill ha stubben i bakrutan.

MultiMan
Vadå? Han kanske gillar hårstubb? :thinking:

Och vajern går av vid stubben och den kommer in genom bakrutan eller knäcker bakluckan, det är stora krafter/snabba krafter som blir när en vajer uppnår sitt max och går av, kanske vid stubben och många meter kommer farande..

Den vid 5:13 tycker jag var mest kreativ.

• Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Ska man fälla träd och få bort en rot så får man inte rothugga trädet utan koppla flera meter upp på trädet för att få hävstången. blir samma som att lyfta tungt med spett. Då finns kraften att rotvältan kommer upp..

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.